Kirjoittaja Aihe: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi  (Luettu 3642 kertaa)

tmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« : 15.02.19 - klo:11.37 »
Tarvis asentaa LAMP ja phpMyAdmin, että pääsis testailemaan.

Nurkassa olisi wanhempaa rautaa käyttämättömänä, amd64 2Gb tai 4Gb ram  minkä ajattelin valjastaa käyttöön.

Virtualboxin käyttö on jäännyt itselle käyttämöttämäksi ja ymmärtääkseni tän vois tehdä myös virtuaalisesti saman koneen sisällä.

Kumman foorumilaiset valitsisi testipalvelimeksi? Virtualboxin kautta pyörivä vai fyysinen kone?

Itse kallistuisin fyysisen koneen puolelle, kun en uutta viitsisi virtualboxin käyttöä opetella, mutta tiedä jos siinä olisi jotain muuta helpottavia tekijöitä tässä tilanteessa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #1 : 15.02.19 - klo:12.39 »
Itse tekisin Dockerin (ja Docker Composen) avulla. Alla voi olla erillinen kone tai sopiva olemassa oleva järjestelmä. Nuo palikat eivät kovin paljon muistiakaan tarvitse, joten melkeinpä mikä tahansa kone käy.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #2 : 15.02.19 - klo:13.44 »
Aktiiviaikaan, ennen YT-arpajaisia, oli useinkin tarvetta moisille testikoneille.
Kokeilin virtualisointia, mutta lopulta päädyin aina valjastamaan jonkun vanhan kannettavan ko. käyttöön.

Tosin tuo phpMyAdmin jäi loppuaikoina pois.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #3 : 15.02.19 - klo:13.48 »

Joku vanha kannettava hyllyjen päältä pölyttymästä, x64 prosessorilla varustettu väh 4g muistia.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #4 : 15.02.19 - klo:14.16 »
Itse tekisin Dockerin (ja Docker Composen) avulla. Alla voi olla erillinen kone tai sopiva olemassa oleva järjestelmä. Nuo palikat eivät kovin paljon muistiakaan tarvitse, joten melkeinpä mikä tahansa kone käy.

Selkeähkö ohje: https://linuxconfig.org/how-to-create-a-docker-based-lamp-stack-using-docker-compose-on-ubuntu-18-04-bionic-beaver-linux

PhpMyAdminin virittely tuohon kylkeen jääköön kotitehtäväksi.  ;)

tmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 81
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #5 : 15.02.19 - klo:14.52 »
Itse tekisin Dockerin (ja Docker Composen) avulla. Alla voi olla erillinen kone tai sopiva olemassa oleva järjestelmä. Nuo palikat eivät kovin paljon muistiakaan tarvitse, joten melkeinpä mikä tahansa kone käy.

Myönnän että jäi itselle epäselväksi(laiskana) dockerin varsinainen tarkoitus, mutta ehkä se tässä vielä selviää.

Mutta voi olla, että näillä puheilla tulee pyyhittyä pölyt pinnasta siitä vanhasta koneesta.

LAMP tullut joskus asennettua, phpMyAdmin ei. Itseasiassa tuli mieleen, jos tuuri käy niin, LAMP on valmiiksi asennettuna siinä vanhassa koneessa. Saa nähä.

##
https://www.youtube.com/watch?v=pGYAg7TMmp0 - Jonkinlainen Docker tutorial.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #6 : 15.02.19 - klo:19.25 »
Myönnän että jäi itselle epäselväksi(laiskana) dockerin varsinainen tarkoitus, mutta ehkä se tässä vielä selviää.

Lyhyesti docker on "välimuoto" fyysisestä palvelimesta ja virtuaalikoneesta. Mutkat suoraksi...

... docker eli kontti käynnistyy nopeammin ja syö yleensä vähemmän tietokoneen resursseja kuin virtuaalikone.

Kontteja voi pyörittää Windows:lla, Mac:llä tai Linukalla. Esimerkikksi Ubuntun kontti-image vie alle 50 Mt, kun virtuaalikonetta on hankala saada mahtumaan alle gigaan.

Joku joka osaa kertoa asiasta voi kertoa enemmän ja korjata aihevirheitä mun sepostuksestani.

Tex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #7 : 16.02.19 - klo:10.22 »
Kontti käyttää samaa käyttöjärjestelmää kuin alla oleva käyttis, mutta kontille asiat näyttää kuin se olisi ”omillaan”. Cgroups ja namespaces -tekniikoita käytetään. VIrtuaalikoneella on oma käyttis asennettuna. Eli kaksi käyttöjärjestelmää päällekkäin. Windowsissa ajetaan windows kontteja, mutta VM tapauksessa voivat olla täysin eri käyttiksiä. VM on jonkin verran paremmin eristetty alla olevasta käyttöjärjestelmästä kuin kontti.

John Rivera

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 181
    • Profiili
Vs: fyysinen vai virtuaalinen testipalvelimeksi
« Vastaus #8 : 17.02.19 - klo:11.05 »
Itse sanoisin, että fyysinen.
Mikäli konetehoa riittää tai on useita koneita niin saattaisin jopa kokeilla jotain MaaS (Metal as a Service) juttuja

Itse olen pyörittänyt fyysistä palvelinta jo useita vuosia ja siitä on omat ilot ja murheet.