Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu]Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?  (Luettu 4525 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Käytän kyseistä kytkentää 9V:n paristolla, ja kyllähän moottori lähtee pyörimään kun painan kaukosäätimen painiketta, mutta se ei meinaa pysähtyä kuin miten sille sattuu kelpaamaan.

Toinen moottoreista toimii kuten toivon, mutta toinen ei. Kun vaihdan kytkennässä moottori 1:n ja moottori 2:n, niin toimiva moottori on edelleen sama. Lisäksi jos laitan molemmat moottorit päälle, niin hetken aikaa moottorit jaksavat pyöriä hetken, ja sen jälkeen pysähtyvät, vaikka arduinossa käskytän koko ajan.

Liitteenä on kytkentä.

Vastukset ovat 22 ohmia, ja ilman kuormaa kytkentä toimii moitteetta. Tosin en ole mitannut yleismittarilla/skoopilla kuormatta ehkä kannattaisi.

Edit - Oma veikkauseni on, että konkkaa kannattaisi johonkin tunkea, mutta mihin ?
« Viimeksi muokattu: 19.11.18 - klo:16.09 kirjoittanut kamara »

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?
« Vastaus #1 : 16.11.18 - klo:20.19 »
Minulla ei ole kokemusta Lego-moottorien ohjauksesta, mutta on pari asiaa jotka tarkastaisin. Epäilen, että toinen moottori käyttää huomattavasti enemmän virtaa kuin toinen, tai aiheuttaa häiriöitä. Käsitin, että vain toinen moottori ei toimi kunnolla, vaikka paikkaa vaihtaisi.

Mittaisin pariston jännitteen kun molemmat moottorit pysähtyvät yhteiskäytössä. Oletko kokeilut kuumenevatko mikropiirit silloin.

Mittaisin myös erikseen molempien moottorien ottaman virran. Kannattaa aloittaa varmuuden vuoksi suurimalta alueelta niin ei turhaan polta mittarin sulaketta. Koska siellä on vastus ei virta voi kuitenkaan kohta yli 409 mA per moottori (9/22=0,409), vaikka moottori olisi oikosulussa.

Jos jännite ei putoa paljon ja virta on mikropiirin sallimissa rajoissa, saattaa olla kysymys moottorin aiheuttamasta häiriöistä. Häiriöitä voi poistaa diodeilla tai konkilla. Kannattaa hakea esimerkkejä mikropiirin nimellä netistä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?
« Vastaus #2 : 16.11.18 - klo:22.03 »
Kiitoksia vastauksesta.

Tosiaan datasivua on tullut luettua, ja laskin myös itse, että maksimissaan kuluttaa 409mA huonoimmassa tapauksessa. Onnekseni piiri L293D kestää 600mA:n virran, joten ei pitäisi huonossakaan tapauksessa hirvittävästi kuumentua. Myös moottorin sisäinen vastus/impedanssi on luokkaa 20 Ohmia, kun mittasin mittarilla.  Käsittääkseni se taitaa muuttua, kun moottori lähtee pyörimään. Moottori on suunniteltu toimimaan 3:lla 1,5 V:n AA-paristolla eli 4,5 V:lla.

Moottoreita itselläni on neljä, ja vain yksi niistä toimii, niin kuin haluaisin.

Minulla ei ole kokemusta Lego-moottorien ohjauksesta, mutta on pari asiaa jotka tarkastaisin. Epäilen, että toinen moottori käyttää huomattavasti enemmän virtaa kuin toinen, tai aiheuttaa häiriöitä. Käsitin, että vain toinen moottori ei toimi kunnolla, vaikka paikkaa vaihtaisi.

Toisin sanoen kolme moottoria kuluttaa kuin yksi haluamallani toimiva moottori. Saan kyllä molemmat moottorit päälle, mutta ne eivät sammu, vaikka käskyttää arduinolla niitä. Tai sammuu, mutta sekunteja sen jälkeen kun olisi jo pitänyt sammua. Tu7ntuu aivan kuin maa olisi ilmassa, ja sammuisi itsestään kun maa tippuu oikeaan tilaan. ???

Mittaisin pariston jännitteen kun molemmat moottorit pysähtyvät yhteiskäytössä. Oletko kokeilut kuumenevatko mikropiirit silloin.

Itse asiassa onglemana on, ettei moottorit pysähdy heti, kun laittaa En:n ja sisääntulon alas.  Toi pariston jännitteen mittaaminen kuormassa on varmaan hyvä idea. En uskalla laittaa tietokoneen USB2-porttiin moottorien kanssa yhdessä, koska 9V:sta tulee virrat myös Arduinoon.

Mittaisin myös erikseen molempien moottorien ottaman virran. Kannattaa aloittaa varmuuden vuoksi suurimalta alueelta niin ei turhaan polta mittarin sulaketta. Koska siellä on vastus ei virta voi kuitenkaan kohta yli 409 mA per moottori (9/22=0,409), vaikka moottori olisi oikosulussa.

Mittasin virran, ennen kuin tein kyseiset kytkennä, ja sen perusteella valitsin 22 Ohmin vastukset.

Jos jännite ei putoa paljon ja virta on mikropiirin sallimissa rajoissa, saattaa olla kysymys moottorin aiheuttamasta häiriöistä. Häiriöitä voi poistaa diodeilla tai konkilla. Kannattaa hakea esimerkkejä mikropiirin nimellä netistä.

Piirissä on sisäiset Diodit häiriöitä poistamassa, mutta pidän todennäköisenä että häiriöitä aiheuttaa moottorit, ja siinä saattaisi auttaa konkat, mutta mihin niitä kannattaisi laittaa.

Piti laittaa piirilevy jo pakettiin, kun lahjan saaja on testannut, niin pitää pyytää takaisin säätöjen etsimistä varten.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?
« Vastaus #3 : 19.11.18 - klo:13.51 »
Oikeastaan vastasin tähän koska ensimmäisessä viestissä sanoit, että moottorit pysähtyvät hetken päästä jos ne molemmat pyörivät. Se kuulosti tutulta. Minulla on huonoja kokemuksia 9 V paristosta ja 5 V regulaattorista jos virtaa tarvitaan enemmän. Aivan uudella paristolla toimii, mutta vähänkään käytetyllä ei pitänyt 5 V jännitettä tasaisena.

Tosin kokemukseni ovat viime vuosituhannelta ja 7805 regulaattorista. Tuossa kytkentäkaaviossa 5 V tulee arduinolla piiristä, josta minulla ei ole kokemusta.

Niinpäs onkin, L293D piirissä on diodit mukana, kun lopussa on D. Niiden pitäisi poistaa häiriöitä. Lisäksi joissain kytkentäkaavioissa on konkia rinnan moottorin kanssa tai molemmin puolin maata vasten. Lisäksi voisi laittaa elkot virransyöttöihin maata vasten. Sellaisiakin kytkentäkaavioita löytyi. Noissa minun laitteissani oli muistaakseni elkot 7805 perässä, eli ei niillä kovin suuria jännitevireitä pysty korjaamaan.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?
« Vastaus #4 : 19.11.18 - klo:16.08 »
Oikeastaan vastasin tähän koska ensimmäisessä viestissä sanoit, että moottorit pysähtyvät hetken päästä jos ne molemmat pyörivät. Se kuulosti tutulta. Minulla on huonoja kokemuksia 9 V paristosta ja 5 V regulaattorista jos virtaa tarvitaan enemmän. Aivan uudella paristolla toimii, mutta vähänkään käytetyllä ei pitänyt 5 V jännitettä tasaisena.

Tosin kokemukseni ovat viime vuosituhannelta ja 7805 regulaattorista. Tuossa kytkentäkaaviossa 5 V tulee arduinolla piiristä, josta minulla ei ole kokemusta.

Arduino kuluttaa noin 25 mA ja moottorit noin 100 mA/kpl, joten kovin suurista virroista ei ole kyse. Käsittääkseni Arduinossa on regulaattori 5:een volttiin.

Niinpäs onkin, L293D piirissä on diodit mukana, kun lopussa on D. Niiden pitäisi poistaa häiriöitä. Lisäksi joissain kytkentäkaavioissa on konkia rinnan moottorin kanssa tai molemmin puolin maata vasten. Lisäksi voisi laittaa elkot virransyöttöihin maata vasten. Sellaisiakin kytkentäkaavioita löytyi. Noissa minun laitteissani oli muistaakseni elkot 7805 perässä, eli ei niillä kovin suuria jännitevireitä pysty korjaamaan.

No, tässä ei päässyt testailemaan konkkia, kun vein lahjan jo päivänsankarille. Oli kuitenkin ainakin kohtalaisen innostunut lahjasta. Samalla tuli huomattua, että 80-luvun lego-moottorit tarttee vähän apua käynnistyäkseen. Kytkentä oli aika monimutkainen tehdä yleispiirilevyllä. (Hyppylankoja tuli ihan kunnioitettava määrä.) Kyllä noi moottorit lähtee käyntiin, kun käskyttää kaukosäätimellä, mutta toinen moottoreista jää ns. jumiin. Eli käynnistyksen jälkeen se ei halua sammua ennen kuin katkaisee virran. Toinen moottori sammuu oikeaan aikaan. Jos molemmat moottorit käynnistää yhtä aikaa, niin ne sammuvat hetken päästä riippumatta käskyttääkö kaukosäätimestä sammumaan.

Yksi korjaus saattaisi olla, että laittaa rinnalle toisen 9V:n virtalähteen, mutta ennen sitä kannattaneen kokeilla konkkia.

Joudun tosin tekemään koko kytkennän uudestaan. No onneksi on vuosi aikaa, kun sitä ei kuitenkaan voi antaa joululahjana, kun taitavat  usko pukkiin, niin on hankala uskotella oma-tekemällä lahjalla, että se on tonttujen tekemä, vaikka se olisikin ihan oikeasti tontun tekemä. ;D

Itsellänikin on aiempaa kokemusta tuosta 7805-regulaattorista, mutta en ole sitä aiemmin käyttänyt 9V:n pariston kanssa.

Kiitokset avusta. Tulkitsen ongelman olevan ratkaistu, kun päivänsankarikin oli kohtuullisen tyytyväinen.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: [Ratkaistu]Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?
« Vastaus #5 : 19.11.18 - klo:18.50 »
Pakko vielä kysyä, että olethan varmasti selvittänyt, ettei kyse ole koodausvirheestä. Tuntuisi vaan todennäköisimmältä itsestä.

Ja semmonen kommentti vielä, että kyllä näissä tavallisissa Arduinoissa voi kytkeä yhtä aikaa sekä sen DC-liittimen (esim. paristolta) ja USB:n. Siellä on piiri, joka valitsee noiden väliltä. En tiedä miten tuo on jossain Pro-mallissa, mutta aina voi tarkistaa Arduinon nettisivuilta tuon asian.
« Viimeksi muokattu: 19.11.18 - klo:18.55 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: [Ratkaistu]Mikä vialla mun Lego-moottorien ohjaimessa ?
« Vastaus #6 : 19.11.18 - klo:20.23 »
Olen melko varma, että ongelma löytyy kytkennästä.

Toki voin antaa koodin tutkittavaksi, mikäli joku haluaa, ja sattuu omistamaan Maximumin tai AnySeen kaukosäätimen.

Tosin tällä hetkellä koodi ei toimi AnySeen kaukosäätimessä, mutta voin jollain ajalla sellaisen muutoksen tehdä.

Koodi ei ole kovinkaan suuri, sillä koodi kommentteineen vie vain 13070-tavua, eikä koodi ole tehty tiiviiksi.

Vähän spakettiahan se on, mutta pitäisi kuitenkin toimia.

Jos et omista Maximum:n kaukaria, mutta omistat AnySeen, niin kerro myös se, niin teen tarvittavat muutokset sille kaukosäätimelle.

Sama koodi toimii myös Arduino Uno:ssa.

Kytkennän oireet sopinevat myös siihen, että maa on ilmassa L293D piirissä, mutta se vastaa kuitenkin kaukariin, kun moottorit eivät ole päällä.