Tavaratalojen tuulikaapeissa on myytävänä milloin mitäkin tuotteita. Kiireisenä päivänä menin haplaan vipuun ja suostuin tunnetun puhelinoperaattorin tarjoukseen. Liittymän piti olla selvästi edullisempi kuin entinen saman operaattorin liittymäni. Lisäksi tarjoukseen sisältyi Androidin turvaohjelma, jossa piti olla virustutka. Kotona tutkin asiaa hiukan rauhallisemmin ja totesin liittymän olevan oikeastaan kalliimpi kuin entinen. Oma vika kun en ollut tarkka.
Enemmän alkoi harmittaa kun tutkin sitä turvaohjelmaa. Olisi pitänyt antaa turvayhtiölle, tunnetun yhtiön alihankkijalle, täydet käyttöoikeudet puhelimen tileihin ja sisältöön. En tasan anna! Myöskään mitään virustutkaa en sovelluksesta löytänyt.
Olen kai habitukseltani vaari, joka ei mitään ymmärrä ja on helposti vedätettävissä. Saman ikäluokan vaareja ja mummoja oli poikien saaliina useita. Tuskin hoksaavat koskaan vedätystä. Minulle tuli huijattu olo ja peruutin heti koko diilin. Operaattorin asiakaspalvelu suostui kyllä mukisematta palauttamaan entisen asennon.
Onkohan lainkaan olemassa Linuxille viruskuvauksiakaan? Entä Androidille, joka myös on Linux? En ainakaan ko.sovelluksesta sellaisista löytänyt merkkejä, päivitysmahdollisuuksia tai vastaavia. Voiko olla virustutkaa ilman rokotuskuvauksia? Joitakin Linuxin virusohjelmia on olemassa, mutta käsittääkseni niidenkin torjuntakyky rajoittuu Windows viruksiin. Turvallisuuspäivitykset tulevat Ubuntulle lähes päivittäin. En edes muista, milloin olisi tullut Androidille, tai onhan sille tullut käyttöjärjestelmän päivityksiä yli vuoden aikana pari kertaa. Tuskin niitä edes saa avatuksi ja katsotuksi onko turvallisuusjuttuja mukana.
Nyt olen mennyt vipuun kaksi kertaa puhelinmyyjälle ja kerran tuulikaapissa. Nyt saa riittää! En osta enää niiltä mitään.