Kirjoittaja Aihe: Halpa puhelinliittymä ja turvaohjelma kaupan eteisestä, huijattu olo.  (Luettu 5107 kertaa)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Tavaratalojen tuulikaapeissa on myytävänä milloin mitäkin tuotteita. Kiireisenä päivänä menin haplaan vipuun ja suostuin tunnetun puhelinoperaattorin tarjoukseen. Liittymän piti olla selvästi edullisempi kuin entinen saman operaattorin liittymäni. Lisäksi tarjoukseen sisältyi Androidin turvaohjelma, jossa piti olla virustutka. Kotona tutkin asiaa hiukan rauhallisemmin ja totesin liittymän olevan oikeastaan kalliimpi kuin entinen. Oma vika kun en ollut tarkka.

Enemmän alkoi harmittaa kun tutkin sitä turvaohjelmaa. Olisi pitänyt antaa turvayhtiölle, tunnetun yhtiön alihankkijalle, täydet käyttöoikeudet puhelimen tileihin ja sisältöön. En tasan anna! Myöskään mitään virustutkaa en sovelluksesta löytänyt.

Olen kai habitukseltani vaari, joka ei mitään ymmärrä ja on helposti vedätettävissä. Saman ikäluokan vaareja ja mummoja oli poikien saaliina useita. Tuskin hoksaavat koskaan vedätystä. Minulle tuli huijattu olo ja peruutin heti koko diilin. Operaattorin asiakaspalvelu suostui kyllä mukisematta palauttamaan entisen asennon.

Onkohan lainkaan olemassa Linuxille viruskuvauksiakaan? Entä Androidille, joka myös on Linux? En ainakaan ko.sovelluksesta sellaisista löytänyt merkkejä, päivitysmahdollisuuksia tai vastaavia. Voiko olla virustutkaa ilman rokotuskuvauksia? Joitakin Linuxin virusohjelmia on olemassa, mutta käsittääkseni niidenkin torjuntakyky rajoittuu Windows viruksiin. Turvallisuuspäivitykset tulevat Ubuntulle lähes päivittäin. En edes muista, milloin olisi tullut Androidille, tai onhan sille tullut käyttöjärjestelmän päivityksiä yli vuoden aikana pari kertaa. Tuskin niitä edes saa avatuksi ja katsotuksi onko turvallisuusjuttuja mukana.

Nyt olen mennyt vipuun kaksi kertaa puhelinmyyjälle ja kerran tuulikaapissa. Nyt saa riittää! En osta enää niiltä mitään.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Veikkaan että virustutkalla tarkoitetaan haittaohjelmien estoa jollain tavalla, tai sitten ei. Androidille on kyllä haittaohjelmia, kosa se on niin yleinen nykyään. Mitä yleisempi käyttis, sitä enemmän haitakkeita väsätään.

Se, että turvaohjelma tarvitsee oikeuksia joka paikkaan kertoo juuri siitä että Android on Linux, joka on turvallisempi kuin Windows. Edes turvaohjelma ei pääse tekemään työtään ellei sille erikseen anneta siihen lupaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Enemmän alkoi harmittaa kun tutkin sitä turvaohjelmaa. Olisi pitänyt antaa turvayhtiölle, tunnetun yhtiön alihankkijalle, täydet käyttöoikeudet puhelimen tileihin ja sisältöön. En tasan anna! Myöskään mitään virustutkaa en sovelluksesta löytänyt.

Eihän virustutka voi toimia, ellei sillä ole oikeutta skannata puhelimen sisältöä. Mikä sovellus on kyseessä?


Onkohan lainkaan olemassa Linuxille viruskuvauksiakaan? Entä Androidille, joka myös on Linux? En ainakaan ko.sovelluksesta sellaisista löytänyt merkkejä, päivitysmahdollisuuksia tai vastaavia. Voiko olla virustutkaa ilman rokotuskuvauksia?

Yleensä loppukäyttäjille suunnatut torjuntaohjelmat päivittävät itse virustunnisteensa, eikä käyttäjällä ole siihen muita vaikutusmahdollisuuksia kuin ehkä manuaalinen kytkin, jolla päivitykset tarkistetaan välittömästi sen sijaan että ohjelma tarkistaa ja päivittää ne aikataulun mukaan. Android-ohjelman tapauksessa tunnistetietokanta päivittyy todennäköisesti sovelluksen päivitysten yhteydessä.


Joitakin Linuxin virusohjelmia on olemassa, mutta käsittääkseni niidenkin torjuntakyky rajoittuu Windows viruksiin.

Kyllä torjuntaohjelmissa on yleensä myös kyky torjua natiiveja Linuxille suunnattuja viruksia. Sellaisia vain on hyvin vähän, joten käytännössä Windows-virukset ovat olennaisempi kohde.


Turvallisuuspäivitykset tulevat Ubuntulle lähes päivittäin. En edes muista, milloin olisi tullut Androidille, tai onhan sille tullut käyttöjärjestelmän päivityksiä yli vuoden aikana pari kertaa. Tuskin niitä edes saa avatuksi ja katsotuksi onko turvallisuusjuttuja mukana.

Tämä riippuu pitkälti valmistajasta. Esimerkiksi HMD Global tarjoaa kaikille puhelinmalleille listan päivityksistä linkitettynä tarkempiin tietoihin Android Security Bulletinissa: https://www.nokia.com/phones/en_int/security-updates


Nyt olen mennyt vipuun kaksi kertaa puhelinmyyjälle ja kerran tuulikaapissa. Nyt saa riittää! En osta enää niiltä mitään.

Se on kyllä ihan terve ja kannatettava periaate.  :)

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Lainaus
Eihän virustutka voi toimia, ellei sillä ole oikeutta skannata puhelimen sisältöä. Mikä sovellus on kyseessä?

En muista enää sovelluksen nimeä.

Tietenkin sovellus saa käyttöoikeudet. Nyt oli kyseessä käyttöoikeudet sovelluksen ylläpitäjälle, kokonaan ulkopuoliselle yhtiölle. Sen oli määrä tehdä analyysi puhelinmuistiostani, galleriastani ja tulevista puheluistani ja estää vaaralliset huijauspuhelut pääsemästä puhelimeeni.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Tietenkin sovellus saa käyttöoikeudet. Nyt oli kyseessä käyttöoikeudet sovelluksen ylläpitäjälle, kokonaan ulkopuoliselle yhtiölle.
Eihän tuossa ole eroa. Jos sovelluksella on jotain oikeuksia, ne on annettu myös tekijälle.

Samalla laillahan antaisit vartiointiliikkeelle ja siivouspalvelulle avaimet pajallesi. Vaihtoehtona on, että vartioit ja siivoat itse. Joudut itse päättämään keneen voit luottaa. Tiedätkö, mille sovelluksille olet antanut oikeuksia ja mihin tarkoitukseen? Entä Google-tilisi?

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Lainaus
Jos sovelluksella on jotain oikeuksia, ne on annettu myös tekijälle.
Juuri niin.

Lainaus
Joudut itse päättämään keneen voit luottaa.
Juuri luottamisesta on kysymys.

Lainaus
Tiedätkö, mille sovelluksille olet antanut oikeuksia ja mihin tarkoitukseen?
Yritän tehdä parhaani ja lukea ne käyttöehdot, eivätkö kaikki lue?

Lainaus
Entä Google-tilisi?
Google, tai mikään muukaan aikaisemmin, ei ole pyytänyt lupaa soittaa puheluita puhelintililtäni (ablatiivi). En pidä siitäkään, että joku tutkii tuleviakaan puheluitani, siivoan ne itse. Eikä Google ole koskaan lähettänyt sähköpostia Gmail tililtäni nimissäni, joskin lähettelee viikottain tarpeettomia turvallisuusilmoitukiani tilillenei (allatiivi). Turhia siksi, että sanovat jonkun tietävän tunnussanani, koska käyttää Linux laitetta minun ip. osoitteestani samaan aikaan kuin minä. Turvallisuuden nimissähän meille valepoliisikin tulee ovelle.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Yleensä vastaan näille tuputtajille että on kyseisen puljun tuotteet jo käytössä. Pääsee helposti eroon niistä. ;D
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11