Kirjoittaja Aihe: Perustietoa Ubuntusta / Lampista  (Luettu 2513 kertaa)

Rounders

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Perustietoa Ubuntusta / Lampista
« : 16.09.06 - klo:21.56 »
Hei kaikki.

Asensin juuri Ubuntun + Lampin ja olen ihan uusi Linux maailmassa ja minulla olisi muutama peruskysymys, joihin tarvitsisin vastauksen:

1. Kun asensin linuxin, niin annoin ensiksi pääkäyttäjän nimeksi esim: Jaska Jokunen. Sen jälkeen tein käyttäjän nimeltä: Jaska ja salasanaksi laitoin: salasana.
Nyt kun olen konsolinäkymässä ja yritän laittaa itseäni pääkäyttäjäksi (su), niin mikä ihme on pääkäyttäjän tunnus ja salasana ?

2. Kun olen konsolinäkymässä, eli graafista näkymää ei ole, niin voinko mennä internettiin ? Ja jos voin, niin miten se tapahtuu ?

Kiitos, jos joku osaa auttaa.  :)

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Perustietoa Ubuntusta / Lampista
« Vastaus #1 : 16.09.06 - klo:22.19 »
Asensin juuri Ubuntun + Lampin ja olen ihan uusi Linux maailmassa ja minulla olisi muutama peruskysymys, joihin tarvitsisin vastauksen:
No sanon jo tässä vaiheessa, että kannattaa tutustua Ubuntu tutuksi -wikikirjaan, jos et ole sitä vielä tehnyt.

Lainaus
1. Kun asensin linuxin, niin annoin ensiksi pääkäyttäjän nimeksi esim: Jaska Jokunen. Sen jälkeen tein käyttäjän nimeltä: Jaska ja salasanaksi laitoin: salasana.
Nyt kun olen konsolinäkymässä ja yritän laittaa itseäni pääkäyttäjäksi (su), niin mikä ihme on pääkäyttäjän tunnus ja salasana ?
Ubuntussa ei oikeastaan ole pääkäyttäjää siinä mielessä, missä monissa muissa linux-jakeluissa. Systeemi on enemmän windowsin kaltainen: käyttäjät voivat kuulua admin-ryhmään, jolloin näillä on ylläpito-oikeudet järjestelmään. Ensimmäinen luotu käyttäjä kuuluu automaattisesti ylläpitäjiin, mutta muut täytyy halutessa lisätä tähän ryhmään manuaalisesti. Ylläpitäjäoikeuksilla varustetut käyttäjät voivat sitte sudo-komentoa käyttäen tehdä haluttuja pääkäyttäjän oikeuksia vaativia toimia. Sudolle annetaan oma salasana.
Jos haluat pysyvästi pääkäyttäjän oikeudet voit komentaa:
Koodia: [Valitse]
sudo -sTakaisin rajoitetuille oikeuksille pääsee komennolla
Koodia: [Valitse]
exitLisätieto luonnollisesti Ubuntu tutuksi -wikikirjasta: Pääkäyttäjän oikeuksista

Lainaus
2. Kun olen konsolinäkymässä, eli graafista näkymää ei ole, niin voinko mennä internettiin ? Ja jos voin, niin miten se tapahtuu ?
Ilmeisesti olet siis asentanut palvelinversion eli käytettävissä ei ole X:ää. Voit asentaa jonkin tekstipohjaisen selaimen. Hyvä tällainen on vaikkapa elinks. Asentuu komentamalla:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install elinksja käynnistyy komennolla:
Koodia: [Valitse]
elinks
« Viimeksi muokattu: 16.09.06 - klo:22.21 kirjoittanut tn »

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Perustietoa Ubuntusta / Lampista
« Vastaus #2 : 16.09.06 - klo:22.29 »
1. su:lla ei pääse Ubuntussa pääkäyttäjäksi, koska pääkäyttäjän kirjautuminen on estetty. Ohjelmia voi pääkäyttäjän oikeuksilla ajaa käyttämällä sudo -komentoa.
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Tuolla on asiasta enemmänkin infoa, jos englanti vain sujuu.
Ihan pikaisena neuvona se, että komennolla sudo -s saa pääkäyttäjän tunnuksilla terminaalin. Sudo kysyy aina sinun omaa salasanaasi, ei root-käyttäjän (jolla siis ei edes salasanaa ole).


2. Nettiin pääsemisen mahdollisuus riippuu aika paljon siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Minulle nettiin pääsyn määritelmään suunnilleen riittää se, että voi ping -komennolla testata eri osoitteita ja eri ohjelmilla sitten ottaa yhteyksiä tarpeen mukaan.

Jos nettiselailua tarkoitit, niin sekin on täysin mahdollista. Nyt tarpeistasi tietenkin riippuu, tarvitsetko graafista selainta, vai riittääkö kevyt tekstipohjainen selain. Graafinen selain vaatii vähintään X -palvelimen asentamista, joten sitä ei kannata turhan päiten jotain 10 minuutin selailusessiota varten asentaa. Tekstiselaimia ovat ainakin lynx, links, links2 ja elinks. Näistä linksin eri versiot ovat minusta hieman helppokäyttöisempiä, mutta niitä olen lähinnä enimmäkseen käyttänytkin. Selaimien asentaminen saattaa vaatia hieman pakettienhallintaan (systeemi, jolla mm. Ubuntussa asennetaan ohjelmat) perehtymistä, joten ota siitä selvää, ennekuin alat suin päin asentelemaan. Helpottuu homma kummasti :)

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Rounders

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Re: Perustietoa Ubuntusta / Lampista
« Vastaus #3 : 17.09.06 - klo:00.43 »
Kiitos oikein paljon tiedoista !
Hyvä, että tälläinen keskustelupalsta on olemassa.  :D