Ubuntun käyttö > Asentaminen ja käyttöönotto

Kovalevyn osioiden ottaminen Linuxin käyttöön

(1/2) > >>

jatako:
Moi, Ensinnäkin olen aloitteleva Linuxin käyttäjä, joten jos joku sattuu vastaamaan, niin saisiko sen sellaisella normaalikielellä, kiitos. Toiseksi  etsin vastausta ongelmaani tämän keskusteluryhmän alueelta, mutta en löytänyt.

Alunperin tämän Windows koneen kovalevy oli jaettu C: ja D: osiin.  Sitten asensin Win10:n rinnalle  Mintin.  Sain Mintin toimimaan oikein jouhevasti tässä hieman vanhahkossa koneessa, joten poistin W10:n kokonaan, ja alustin sen varaaman osion Gpartilla ext4:ksi. Olin aikoinaan varannut Mintille n. 80 Gt (dev/sda6) 500 Gt:n kovalevystä. Nyt haluaisin Linuxin käyttöön nuo yli 400 gigaa. Olen tässä muutaman illan tapellut asian kanssa ja en ole löytänyt ratkaisua. Joten pystyykö/haluaako joku auttaa? Liitän mukaan asiaa selventävän kuvan. Kiitos etukäteen avusta.

nm:
Voit luoda osioille liitokset Levyt-ohjelmalla (GNOME Disks). Ohjelma luo liitospisteen ja tekee tarvittavat asetukset /etc/fstab-tiedostoon. Sama onnistuu kyllä myös manuaalisesti päätekomennoilla ja tekstieditorilla.


jarmala:

--- Lainaus käyttäjältä: jatako - 09.10.18 - klo:21.22 ---joten poistin W10:n kokonaan,
--- Lainaus päättyy ---

Siis koneella ei enää lainkaan ole windowsia? Pelkkä MInt? Eikö silloin selkeintä ja helpointa ole jyrätä levyn kaikki osiot sileäksi eli poistaa ne, jolloin levy tulee täyteen tyhjää tilaa. Toki ennen tätä talteen toiselle muistivälineelle kaikki tärkeät tiedostot... jos niitä on.

Sitten Mintin (tai yleensä minkä tahansa GNU Linux -jakelun) asennus tyhjälle levylle. Siihen taas on kaksi koulukuntaa:

a) antaa asennusohjelman osioida levy niin kuin haluaa, tai
b) osioi levyn itse kolmeen osaan:
 - /boot 1 GB
 - / 30 GB (eli siis root...)
 - /home loput levystä

kx:
Minä kyllä jättäisin nuo osiot tuolleeen. Sinne voi talletella Mintin kuvat ja dokumentit. Jos sitten tulee tarve asentaa linux uudelleen, niin ne säilyy siellä eikä tarvitse uuden asennuksen alta niitä mihinkään.

jatako:
Kiitos vastauksista. Levyt -sovellus toimi ja sain käyttööni nuo kaipaamani osiot kahtena erillisenä taltiona.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta