Kirjoittaja Aihe: Järkevin distro, jossa voisi harjoitella kernelin kääntämistä?  (Luettu 3738 kertaa)

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Hep!


Haluaisin harjoitella Linux:n kernelin kääntämistä lähdekoodista. Tätä varten minulla on kokeilukone. Se on Lenovo ThinkPad T420. Prosessori on i5-2540M 2,6 GHz. Keskusmuistia on 4 GB.

Tällä hetkellä tuossa läppärissä on käyttöjärjestelmänä Devuan 2.0 ASCII.

Nyt kysynkin, mikä mahtaisi olla järkevin distro, jossa voisi harjoitella tuota kernelin kääntämistä?

Olen joskus n. 20 vuotta sitten viimeksi kääntänyt kernelin, joten pieni haisu minulla siitä on, mutta varmasti paljon on muuttunutkin.

Joten, jos jollakin on vinkkejä, niin antaa tulla.

ps. Tämä operaatio on puhdas harjoitus, mikään tuotantokone tuo ei ole. ;)
Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Melkeinpä mikä tahansa jakelu käy alustaksi. Jos haluat myös käyttää kääntämääsi kerneliä, kannattaa seurata jakelun ohjeistusta. Devuanin tapauksessa siis Debianin dokumentaatiota: https://debian-handbook.info/browse/stable/sect.kernel-compilation.html

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Melkeinpä mikä tahansa jakelu käy alustaksi. Jos haluat myös käyttää kääntämääsi kerneliä, kannattaa seurata jakelun ohjeistusta. Devuanin tapauksessa siis Debianin dokumentaatiota: https://debian-handbook.info/browse/stable/sect.kernel-compilation.html

Tuo ohje ei pelittänyt minulla.

Mutta löysin (mielestäni) hyvän ohjeen Devuanin kernelin kääntämiseen.

Devuan kernelin kääntäminen

Yritinkin jo kerran, ja vaikka ohje on hyvä ja selkeä jotain meni pieleen ja olen lähtöruudussa taas. Mutta ei se mitääm, yritän illemmalla uudestaan ja sitten varmasti onnistun, tuli opittua jo monta asiaa tuossa (kantapään kautta).  :-[
Kahvi on väkevin juomani

lauritx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 270
    • Profiili
Gentoohan tohon on tehty mutta vaatii aikaa ja vaivaa. Jos saa tulille on kyllä hyvä distro.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Melkein, melkein onnistuin, mutta vain melkein.

En saanut moduuleja asennettua, väitti ettei ole mistä asentaa. No asensin silti kernelin, joka onnistui ja reboottasin, mutta eihän se ilman niitä moduuleja pitkälle pötki.  :-\

Kokeilen vielä ainakin kerran tänään tai huomenna. Osasin jo välttää monta sudenkuoppaa.

Tuo ohje tuossa ylempänä, jonka linkitin, on kyllä hyvä, mutta en ymmärrä, miten ne moduulit sitten jotekin eivät toimineet. No täytyy jatkaa ankaraa guuglausta, ehkä siihen syy löytyy...  ;)
Kahvi on väkevin juomani

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Jees...

Nyt onnistuin vähän paremmin. Moduulit asentui, niitä tuli varmaankin vähän liikaakin.

Koodia: [Valitse]
mp@kokeilukone-T420:~$ uname -a
Linux kokeilukone-T420 4.18.0 #1 SMP Wed Sep 26 20:34:32 EEST 2018 x86_64 GNU/Linux

Tosin nyt on 4.18 kerneli käytössä ja tuntuu tuo pelittävän...  ;D
Kahvi on väkevin juomani