Ubuntun kehittäminen ja yhteisö > Ubuntu Suomi ja yhteisöt

Yleinen toiminta Ubuntun ympärille - open source myyminen ja levittäminen ?

(1/3) > >>

HannuTapio:
Hei,

Minulla on nämä minun lautapelisivustot, minä tahdon hieman kehittää tietämystäni.

Mitenkä tämä mahdollisuus, että, jos laitan kaikki tulevat lautapelini, aion yli 100 openjdk ja jscript lautapeliä esittää, niin, jos laitan ne open source.

Minå tahdon tilanteen jossa mikään viranomainen ei tule perumaan minun oikeuttani levittää open sourcea ja lisänä minä tahdon sen lisäksi että minä levitän open sourcea, niin, myös myydä sitä.

Minä olen sairaseläkkeellä, ja saan tienata 700e kk, ilman että eläke lakkaa, minä tämän aion kattaa open source myynnillä, vaikka samaan aikaan tarjoan samaa ilmaisena kuten kuuluu.

Mitenkä minun tulisi toimia, jos haluan että viranomaiset eivät kiellä open source levittämistäni, koskien yli 100 netti ja modeemi lautapeliäni ?? Jos haluan että lautapelini sitten kanssa jäävät open sourceen.

Kiitos,

Lisäys.
Minä mahdollisesti jatkan myös niin, että, nämä netti sivustoni ovat ei open sourcea, ja irralliset lautapelini sitten olisivat open sourcea.

--

matsukan:
Kannattaa sitten valita Apache tai MIT lisenssi peleille ja koodeille jotka haluat julkaista avoimena.  Tämä varmistaa sen ettei tule ongelmia lisenssien kanssa.  Web sivujen koodi on kuitenkin löydettävissä.

Nämä lisenssit mahdollistavat myös lähdekoodin uudelleensulkemisen.  Sekä sinun ja muiden tahojen puolesta. Kukaan viranomainen ei tule todennäköisesti vaatimaan sinun koodien sulkemista tai kieltämään levitystä. Samalla sinun tulee miettiä paikkaa missä haluat pitää julkisesti ne koodit saatavilla. Github on tähän hyvä vaihtoehto.

Tomin:

--- Lainaus käyttäjältä: matsukan - 30.07.18 - klo:12.55 ---Kannattaa sitten valita Apache tai MIT lisenssi peleille. Tämä varmistaa sen ettei tule ongelmia lisenssien kanssa.
--- Lainaus päättyy ---

Enpä näe mitään syytä, miksi ei voisi käyttää myös Copyleft-lisenssiä (kuten GPL), jolloin kaikki uudelleenlevitykset ovat oltava avointa lähdekoodia. Nettisivujen tai muiden käytettyjen ohjelmien ei tarvitse olla avointa lähdekoodia, jotta GPL:ä voisi käyttää. Toki mahdollisten käytettyjen kirjastojen lisenssit on syytä tarkistaa, että niissä ei ole mitään epäselvyyksiä.


--- Lainaus käyttäjältä: HannuTapio - 14.07.18 - klo:18.52 ---Minå tahdon tilanteen jossa mikään viranomainen ei tule perumaan minun oikeuttani levittää open sourcea ja lisänä minä tahdon sen lisäksi että minä levitän open sourcea, niin, myös myydä sitä.
--- Lainaus päättyy ---

Eivät kiellä. Myös avoimen lähdekoodin ohjelmistoja voi myydä. Huomaa, että muutkin voivat myydä sinun tekemiäsi avoimen lähdekoodin ohjelmia, jos niin päättävät tehdä. Jos menisit sitä rajoittamaan, niin kyse ei olisi enää avoimesta lähdekoodista.
https://coss.fi/avoimuus/avoin-lahdekoodi/


--- Lainaus käyttäjältä: HannuTapio - 14.07.18 - klo:18.52 ---Minä mahdollisesti jatkan myös niin, että, nämä netti sivustoni ovat ei open sourcea, ja irralliset lautapelini sitten olisivat open sourcea.
--- Lainaus päättyy ---

Onnistuu toki.

AimoE:

--- Lainaus käyttäjältä: Tomin - 30.07.18 - klo:13.03 ---Eivät kiellä. Myös avoimen lähdekoodin ohjelmistoja voi myydä. Huomaa, että muutkin voivat myydä sinun tekemiäsi avoimen lähdekoodin ohjelmia, jos niin päättävät tehdä. Jos menisit sitä rajoittamaan, niin kyse ei olisi enää avoimesta lähdekoodista.
https://coss.fi/avoimuus/avoin-lahdekoodi/

--- Lainaus päättyy ---

Jos ihan tarkkoja ollaan, maksua ei peritä lähdekoodista, vaan sen paketoinnista (CD+kuori+postimaksu tms.) tai palveluista (tietoturva- yms. päivitykset jne.). Ylipäätään, softabisnes on olemukseltaan ennenkaikkea palvelubisnestä.

nm:

--- Lainaus käyttäjältä: AimoE - 30.07.18 - klo:14.20 ---Jos ihan tarkkoja ollaan, maksua ei peritä lähdekoodista, vaan sen paketoinnista (CD+kuori+postimaksu tms.) tai palveluista (tietoturva- yms. päivitykset jne.).
--- Lainaus päättyy ---

Eikös tämä riipu täysin myyjän motiiveista. Kyllä joku voi myydä avointa (tai suljettua) softaa tuotteenakin korkeaan hintaan, tarjoamatta siihen mitään päivityksiä tai edes käyttötukea. Tietääkseni laki ei missään velvoita myyjää tarjoamaan tietoturvapäivityksiäkään, vaikka ohjelmistossa olisi tunnettuja aukkoja.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta