Kirjoittaja Aihe: 16.04 LTS - LibreOffice ei toimi [ratkaistu - flashback-orjanäyttö ongelma]  (Luettu 3008 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Asensin eilen vanhaan Lenovon ThinkPadiin hyvin toimineen LTS 14.04 tilalle verkon kautta 16.04 LTS:n. Aluksi toimi normaalisti, mutta nyt en enää saa LibreOfficea auki.

Kun tuplaklikkaan vanhaa tiedostoa, esiin tulee yhden sekunnin ajaksi vihreällä sävytetty laatikko LibreOffice 5. Hiiren oikealla korvan kautta ei näy senkään vertaa.

Yritin poistaa LibreOfficen sovellusvalikoiman kautta, jolloin nuoli pyöri pari sekuntia ja sen jälkeen sammui. Joskus tuli esiin boxi, jossa kerrottiin, että ei vastaa, joskus se vain simahti. Jäljelle jää "Poista" nappi. Boottaus ei vaikuttanut asiaan.

Mitä kannattaisi koeilla seuraavaksi?

« Viimeksi muokattu: 14.06.18 - klo:12.51 kirjoittanut Seppo Jyrkinen »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: 16.04 LTS - LibreOffice ei toimi
« Vastaus #1 : 14.06.18 - klo:10.50 »
Minä avaisin päätteen ja kokeilisin:
Koodia: [Valitse]
which libreoffice
jos kertoo löytävänsä, niin seuraavaksi
Koodia: [Valitse]
libreoffice

Mahdollisesti kertoo jotain...

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: 16.04 LTS - LibreOffice ei toimi
« Vastaus #2 : 14.06.18 - klo:11.02 »
1. which thinkpad ? 
2
Koodia: [Valitse]
lscpu ?

3
Koodia: [Valitse]
free -m ?

Onko sinulla 32 bittinen  versio käytössä käyttiksestä ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 275
    • Profiili
Vs: 16.04 LTS - LibreOffice ei toimi
« Vastaus #3 : 14.06.18 - klo:12.49 »
Meni todella mielenkiintoiseksi, mutta ratkesi sitten.

Levonovon ThinkPad on vanha ja siksi minulla on erillinen orjanäyttö. Lisäksi käytössä on Flashback.

Olin aikaisemmin yrittänyt poistaa LibreOfficea, mikä ilmeisesti toteutui, mutta en saanut siitä tietoa. Tarjosin Päätteessä "libreoffice" ja sain asennukseen sudo-alkuisen ohjeen jonka toteutin ja sovellusvalikoimassa kävin asentamassa LibreOfficen. Vaan kun avasin vanhan tiedoston, niin se näkyi ainoastaan ThinkPadissa, mutta ei orjanäytössä. Muut ohjelmat sen sijaan näkyivät normaalisti orjassa.
 
Sitten totesin, että vaikka käynnistyksen yhteydessä orjanäytössä on ainoastaan nylpyrä, ja olen aina antanut salasanan sokkona, niin ThinkPadissa näkyi himmeänä mahdollisuus Flashbackin käyttöönottoon. Sen tehtyäni ohjelmat alkoivat toimia normaalisti. Pitää vielä asentaa Voikko Libreen ja Thunderbirdiin.
 
Eli ennen päivitystä kannattaa Flashback ottaa pois.

Kiitoksia vihjeistä!