Kirjoittaja Aihe: Syndaemon ja touchpad Ubuntu 18.04  (Luettu 1881 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Syndaemon ja touchpad Ubuntu 18.04
« : 23.05.18 - klo:15.21 »
Halusin saada Ubuntu 18.04 gnome toucpadin toimintaan pitemmän viiveen kirjoittaessai ja annoin komennon:
#
sudo syndaemon -i 3.0 -K -R -t
No synaptics properties on device 'SynPS/2 Synaptics TouchPad'.
#

Muistaakseni nm oli minua neuvonut ja oli eittäin tyytyväinen. Sitten tuli wayland ja komento ei toiminut. Nyt kuvittelin sen toimivan jälleen, mutta yllä olevasta lainauksesta näkyy, että ei.

Mikä neuvoksi?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Vs: Syndaemon ja touchpad Ubuntu 18.04
« Vastaus #1 : 23.05.18 - klo:16.02 »
Muistaakseni nm oli minua neuvonut ja oli eittäin tyytyväinen. Sitten tuli wayland ja komento ei toiminut. Nyt kuvittelin sen toimivan jälleen, mutta yllä olevasta lainauksesta näkyy, että ei.

syndaemon ja synclient eivät toimi nykyisissä jakeluissa, koska niissä käytetään libinput-ajuria synapticsin sijaan. Tämä pätee sekä Waylandiin että X.org:iin, kuten viimeksi asiasta keskusteltaessa todettiin: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=53067.0

libinput taas ei tue disable-while-typing -ominaisuuden ajan säätämistä, vaan siellä käytetään kiinteitä vakioita:
https://github.com/wayland-project/libinput/blob/master/src/evdev-mt-touchpad.c


Mikä neuvoksi?

Voit pyytää ominaisuutta libinputin kehittäjiltä.

Synaptics-ajuri varmaan toimii edelleen, jos otat sen käyttöön libinputin sijaan, paitsi etteivät Gnomen asetukset tue sitä enää, eli et voi säätää kosketuslevyn asetuksia graafisen käyttöliittymän kautta.
« Viimeksi muokattu: 23.05.18 - klo:16.03 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Syndaemon ja touchpad Ubuntu 18.04
« Vastaus #2 : 23.05.18 - klo:22.28 »
Komento "syndaemon -i 3.0 -K -R -t" annettuna päätteeseen vain jäädyttää päätteen. Vain ctrl + c palauttaa sen normaaliin tilaan. Libinputin kehittäjille tuskin maksaa vaivaa lähettää palautetta. En sitä paitsi edes tiedä, miten se tehdään. Minä olisin tarvinnut vain pidemmän viiveen touchpadiin, mutta koska minulla on kosketusnäytö, voin kuvakkeesta poistaa touchpadin käytöstä ja tarvittaessa palauttaa sen. Asetuksissa olevat graafiset säädöt ovat minulle yhtä tyhjän kanssa. En ole niitä muuttanut, vaan ne kelpaa minulle sellaisinaan.

Tarkistin vielä, että minulla oli xorg käytössä, mutta se ei vaikuttanut millään tavoin syndaemon komentoon. Linkki "https://github.com/wayland-project/libinput/blob/master/src/evdev-mt-touchpad.c", jonka lähetit on ilmeisesti ohjelmakoodia. Se oli hirveän pitkä, ja jos ylipäänsä siitä jotain ymmärsin, niin joissakin osissa oli merkintöjä, jotka kosketteleivat touchpadin viivettä. Minulle ei kuitenkaan selvinnyt, miten sitä voisi muuttaa. Joten kahden tai kolmen sekunnin viive touchpadin kanssa ei ilmeisesti enää onnistu.

Pitääkö merkitä "RATKAISTU" vaikka minun ongelmani ei ratkennut. Jos taas minun ongelmaani ei tällä haavaa ole ratkaisua, niin toisaalta "RATKAISTU" oli ehkö oikein.
« Viimeksi muokattu: 23.05.18 - klo:22.32 kirjoittanut Pontus12 »