Kirjoittaja Aihe: Lenovon ja touchpad ja hiiren oikea näppäin Ubuntu 18.04 Gnome  (Luettu 2253 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Asensin Vanilla desktopin Ubuntu 18.04 koneeseeni. Gnome tuo mielestäni joitakin ominaisuuksi, joita vielä kaipaan Ubuntun Gnome shellissä. Jos oikein muistan, niin hiiren oikea näppäin eli touchpadiin oikea näpppäin toimi Ubuntu 18 versiossa, mutta nyt se ei toimi. Liian paljon tärkeitä valikoita jää käyttämättä, jos ei voi käyttää oikeaa näppäintä. Onko olemassa joku vaihtoehtoinnen näppäin, millä saa oikean näppäimen valikon esiin, vain onko kysymys asetuksista?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Luultavasti hiiren asetukset ovat erilailla kuin mihin olet tottunut. Klikkaustapa riippuu käytetystä tasohiirestä (siis laitteistosta). Monissa nykykoneissa oletus on käyttää useamman sormen napsatuksia eli kahdella sormella saa oikean hiirennapin klikkauksen ja kolmella sitten keskinapin klikkauksen. Tuota voi muuttaa Lisäasetukset-sovelluksella (gnome-tweak-tool tai gnome-tweaks) Näppäimistö ja hiiri -sivulta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kiitos avusta. Kahden sormen napautus tepsi. Olisin tässä vielä kysynyt, miten salasanakyselyn saa pois päältä näytön sammuttua virransäästön takia? Vai pitäisikö perustaa uusi aihe? Minä olen kylllä jo kerran aikaisemmin saanut ohjeet ja ne oli tällaiset:
#
gsettings set org.gnome.desktop.lockdown disable-l
#
Ja vastaus olikin nyt:
#
Usage:
  gsettings [--schemadir SCHEMADIR] set SKEEMA[:POLKU] AVAIN ARVO

Aseta avaimelle AVAIN arvoksi ARVO

Argumentit:
  SCHEMADIR A directory to search for additional schemas
  SKEEMA    Skeeman nimi
  POLKU     Polku, uudelleensijoiteltaville skeemoille
  AVAIN     Avain skeemassa
  ARVO      Asetettava arvo
#
Ubuntu 17.04 Gnomessa ohje toimi, nyt tuli yo. vastaus. Jos keino salasanan turhan kyselyn poistamiseen löytyy, se olisi mukavaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Kiitos avusta. Kahden sormen napautus tepsi. Olisin tässä vielä kysynyt, miten salasanakyselyn saa pois päältä näytön sammuttua virransäästön takia? Vai pitäisikö perustaa uusi aihe?

Juu. Uusi aihe uudelle asialle.

Mutta voin nopeasti vastata vaikkapa tällä linkillä: http://www.ubuntubuzz.com/2018/03/disable-lock-screen-on-ubuntu-1710-and-1804.html


Minä olen kylllä jo kerran aikaisemmin saanut ohjeet ja ne oli tällaiset:
#
gsettings set org.gnome.desktop.lockdown disable-l

Tuosta komennosta on kyllä nyt hukkunut loppuosa matkan varrella. Täällä se on kokonaisuudessaan: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52515.msg401925#msg401925



[offtopic]

Pelkkä kirjoitettu #-merkki ei toimi kooditagina. Saat merkattua tekstin koodiksi maalaamalla sen ja painamalla sitten #-kuvaketta (jonka tooltip-tekstinä on "Lisää koodia") viestinkirjoituslaatikon yläpuolelta.

[/offtopic]