Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 18.04 tarvitsema tila (ratkaistu)  (Luettu 3577 kertaa)

PERTTIK60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Ubuntu 18.04 tarvitsema tila (ratkaistu)
« : 25.04.18 - klo:17.42 »
Olen tehnyt koneen ainoaan 1 terran kiintolevyyn uuden osion Ubuntu Mate 18.04 asentamista varten, sen koko on  n 500 gt. Kunka paljon pitäisi varata tilaa juuriosiolle. Ubuntu Matessa 16.04 minulla nyt 474 gt osiolla  kotikansio  150 gt ja tiedostojärjestelmä 26 gt .Ubuntu Mate 16.04 minulla on 4 gt swap osio, konessa on muistia 4 gt,  nykykäytössä tuota swappia ei ole paljonkaan  käytössä, kannataako sellainen kuitenkin laittaa. Loput sitten home osiolle. Mihin osioon käynnistyksen lataaja  kannattaisi ladata, ajoin siten kun 18.04 on enemmän kokemusta poistaa tuon 16.04 :n.
« Viimeksi muokattu: 26.04.18 - klo:17.36 kirjoittanut PERTTIK60 »

PERTTIK60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 tarvitsema tila
« Vastaus #1 : 25.04.18 - klo:22.55 »
Liitteenä vielä kuvakaapaus kiintolevystä, 18.04 tarkoitus siis asentaa dev/sda3



Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu 18.04 tarvitsema tila
« Vastaus #2 : 25.04.18 - klo:23.49 »
Neljän gigan muistilla swappia kannattaa vähän olla. Siitä on muutenkin hyötyä ja sen voi halutessaan tehdä osion sijaan myös tiedostoon.

Huomaa, että MBR-osioidulle levylle voi tehdä vain neljä primääristä osiota. Jos osioita tarvitsee enemmän, niin yhdestä primäärisestä osiosta täytyy tehdä Laajennettu-osio ja sen sisälle sitten loput osiot. Tietenkin jos neljä osiota riittää, niin ne kaikki voivat olla primäärisiä.

Sanoisin, että 30-50 GB pitäisi riittää juuriosiolle. Toki jos siellä on nyt käytössä 26 GB niin ehkä mieluummin vähän enemmän kuin vähemmän. Tuo riippuu ihan siitä mitä ohjelmia ja kuinka paljon niitä asentaa.

MBR-osioidulla levyllä käynnistyslataaja on syytä asentaa levyn alkuun eikä osiolle.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

PERTTIK60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 tarvitsema tila
« Vastaus #3 : 26.04.18 - klo:13.46 »
Tarkennan vielä hiukan kysymystäni Tomin vastauksen pohjalta. Minulle nämä ensi-ja tosisijainen osio ovat aina olleet vähän vaikeita ymmärtää. Minulla on siis nyt kiintolevyllä osio 1 sda1, osio 3 sda3 . Laajennettu osio 3 ja swap osio 5. Voinko siis tehdä sda3, jolle asennan 18.04 :n kaksi ensisijaista osiota, juuri ja koti. Käynnistyslataaja  siis kannattaa 18.04 asennuksessa sijoittaa sda1:lle, jossa on nyt 16.04, mikäli ymmärrän oikein

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 tarvitsema tila
« Vastaus #4 : 26.04.18 - klo:14.04 »
Tarkennan vielä hiukan kysymystäni Tomin vastauksen pohjalta. Minulle nämä ensi-ja tosisijainen osio ovat aina olleet vähän vaikeita ymmärtää. Minulla on siis nyt kiintolevyllä osio 1 sda1, osio 3 sda3 . Laajennettu osio 3 ja swap osio 5. Voinko siis tehdä sda3, jolle asennan 18.04 :n kaksi ensisijaista osiota, juuri ja koti.

Itse poistaisin tuolta osiot 2 - 5, mukaan lukien swap-osion. Sitten voi suoraan lähteä asentamaan uutta Ubuntua, joka oletettavasti luo vapaaseen tilaan laajennetun osion ja sen alle vakiona juuriosion ja swapin. Jos haluat erillisen home-osion, joudut käyttämään asennuksen yhteydessä mukautettua osiointia, jolloin kannattaa varmistaa, että kaikki uudet osiot menevät yhden ison laajennetun osion alle. Vanhassa Ubuntu 16.04 -asennuksessasi sinulla ei ole erillistä home-osiota, vaan ainoastaan yksi iso 500 Gt:n juuriosio, jossa myös /home-hakemisto sijaitsee.

Vanhan 16.04-asennuksen voi sitten jälkeenpäin asettaa käyttämään uuden asennuksen swap-osiota. Erillisiä swap-osioita ei siis tarvita, ellei ole tarvetta käyttää horrostilaa (hibernate).


Käynnistyslataaja  siis kannattaa 18.04 asennuksessa sijoittaa sda1:lle, jossa on nyt 16.04, mikäli ymmärrän oikein

Käynnistyslataaja kannattaa sijoittaa MBR:ään eli levyn osiotaulun yhteyteen. Sinne se menee oletusasetuksilla.

PERTTIK60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 105
    • Profiili
Vs: Ubuntu 18.04 tarvitsema tila
« Vastaus #5 : 26.04.18 - klo:17.36 »
Kiitos taas kerran Tomin ja NN , nyt ymmärän paremmin mitä pitää tehdä. Merkkaan tämän ratkaistuksi