Kirjoittaja Aihe: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa  (Luettu 2689 kertaa)

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« : 23.03.18 - klo:17.25 »
Hei! Mulla on Kubuntu käytössä ja irrallinen mikrofoni kytkettynä Line-in sisääntuloon. Onko kellään kertoa ohjelmaa jolla voin nauhoittaa äänisignaalia? Joskus löysin Audacityn, jolla voi nauhoittaa mic in liitännästä, mutta pystyykö sillä nauhoittaa myös line-innin signaalin? (ei ainakaan suoraan, pitää jotain asetusta muuttaa jos voi).
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #1 : 23.03.18 - klo:18.59 »
Mielestäni mikrofonin signaali on liian heikko Line-in sisääntuloon, ellei mikrofonissa ole vahvistinta.

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #2 : 23.03.18 - klo:20.31 »
Mielestäni mikrofonin signaali on liian heikko Line-in sisääntuloon, ellei mikrofonissa ole vahvistinta.

Riippuu mikrofonista. Tässä ei, se nimittäin on liian vahva mikkiliitäntään.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16249
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #3 : 23.03.18 - klo:21.11 »
Alsamixerin Capture-näkymässä (F5) voi varmaan vaihtaa microfonin ja line-in-liitännän välillä, jos käytät ALSA-äänirajapintaa Audacityssä.

Periaatteessa linjatulo pitäisi näkyä erillisenä lähteenä myös ääniasetuksissa Sisääntulo-välilehdellä, ja audacityn voi asettaa käyttämään kaappaukseen PulseAudiota.

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #4 : 24.03.18 - klo:18.22 »
Minulla on myös Kubuntu (16.04) ja asensin siihen Audacity ohjelman. Kokeili nauhoittaa Line-in signaalia. Käytin lähteenä toisen tietokoneen (kannetavan) kuulokeliitäntää, koska Line-out liitintä ei löytynyt. Haaroitin liitimen kuulokeille ja nauhoittavalle tietokoneelle. Aloitin mykistetystä, mutta jouduin lisäämään äänenvoimakkuutta aika paljon ennen kuin sopiva taso löytyi. Eli ainakin tuolla tavalla äänitys toimi.

Mikrofonin ja Line-in liitännän välillä pystyi vaihtamaan suoraan Audacity ohjelmassa. Sen sijaan Stereo Mix asetus ei toiminut ollenkaan. Yritin nauhoittaa netistä samaa ääntä mikä tuon toisen tietokoneen ja johdon kanssa toimi. Onko tässäkin jokin kopioinnin esto? Eipä minulle tuon laiselle äänitykselle ole tarvetta, mutta muistelisin, että ainakin vielä version 12.04 aikana jotain tallensin. 

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16249
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #5 : 24.03.18 - klo:19.43 »
Mikrofonin ja Line-in liitännän välillä pystyi vaihtamaan suoraan Audacity ohjelmassa. Sen sijaan Stereo Mix asetus ei toiminut ollenkaan. Yritin nauhoittaa netistä samaa ääntä mikä tuon toisen tietokoneen ja johdon kanssa toimi.

Oletko lukenut käyttöohjeen: http://manual.audacityteam.org/man/tutorial_recording_computer_playback_on_linux.html

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #6 : 25.03.18 - klo:00.35 »
Kiitoksia, täytyykin huomenna kokeilla.
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

mpiso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 655
    • Profiili
Vs: Line-in signaalin nauhoituis Kubuntussa
« Vastaus #7 : 25.03.18 - klo:13.37 »
Minä olen lukenut tuon ohjeen joskus viisi vuotta sitten, muuta olin sen täysin unohtanut. PulseAudio Volume Control ei ole välttämätön jos tallentaa vain mikrofonin ja Line-in liitännän kautta. Siinä on kuitenkin tasomittari. Siitä näkisi heti riittäkö mikrofonin signaali Line-in liitäntää varten. Onhan Audacitysäkin tasomittari, mutta ainakin minulla on noita mikrofonin ja Line-in vaihtoehtoja siinä turhan paljon.