Ubuntun kehittäminen ja yhteisö > Oppaiden kehittäminen

Ubuntu 16.04 opasvihko

(1/7) > >>

HannuK:
Olen rakentelemassa omaksi ilokseni Ubuntu-opasta "tavallisille taviksille", missä on hyvin paljon kuvia.
Itse siirryin vuosi sitten Windowsista kokonaan Ubuntuun ja tältä pohjalta lähdin rakentamaan opasta
LibreOfficen Impress-ohjelmalla, minkä muutan pdf-nuotoon.
Ideanani on tehdä opas, missä kaikki toiminnot opastetaan Unity-graafisella käyttöliittymällä, koska se on helpoin ymmärtää tavallisille käyttäjille.
Tällä hetkellä on kylläkin paljon hyviä oppaita, mutta tässä on paljon kuvia, miksi mielestäni tämä opas ei ole toistoa muihin verrattuna.
Opas on nyt noin 30 sivuinen ja pääpiirteissän olennaisimmat asiat kasassa.
En tunne vielä Ubuntu-järjestöä hyvin, ja siksi tarvitsisin hiukan opastusta.
1. Haluaako joku kommentoida tätä opasta tässä vaiheessa, kun se on tekeillä? Pari kommentoijaa voisi olla sopiva määrä. Jos kiinnostusta, niin minuun saa yhteyttä e-maililla gmlaoya@gmail.com. Voisin lähettää nykyisen version pdf-liitetiedostona kommentoitavaksi ( koko nyt 9 Mt ).
2. Jos ja kun saan oppaan valmiiksi, onko ideoita sen saattamiseksi yleiseen jakeluun. Meikäläisellä ei ole omia nettisivuja.
Että tällaista puuhastelua.

AimoE:
Minusta juuri hieman alkua pidemmälle päässyt aloittelija kirjoittaa parhaat ohjeet aloittelijoille. Liian hyvin asiaita tunteva ei enää ymmärrä mihin aloittelija kompastuu, ellei ole päivittäin heitä avustamassa. Vasta-alkajan ohjeesta asiantuntijakin oppii mitkä asiat vaativat ohjeistamista ja millä tarkkuudella.

Kuvallinen ohje on kuitenkin ongelmallinen. Se vaatii paljon enemmän ja tiheämpää ylläpitoa kuin komentoriviohje. Hyvä esimerkki on Firefox-asetukset. Netti on pullollaan ohjeita joissa näkyy vanhan käyttöliittymän  mukaisia pop-up-ikkunoita. Niistä ei ole kauheasti apua uuden käyttöliittymän kanssa. Ubuntun työpöytä vaihtuu seuraavaan LTS-versioon, joten kaikki Unity-ohjeet vanhenevat viimeistään kun 18.04.1 julkaistaan alkukesästä. Haluatko oikeasti ottaa työksesi kuvallisen ohjeen ylläpidon? Suosittelen ainakin että laitat mukaan myöskin komentoriviohjeen aina kun se on mielekästä. Lukija voi silloin itse päättää kumpaa ohjetta on helpompi seurata.

Ongelmallisinta suunnitelmaasasi on se että olet tekemässä PDF-ohjetta. Aiotko jakaa sitä paperiversiona? Aiotko laittaa sen nettiin? Jos se on netissä, sitä pääsee kommentoimaan ja vanheneminen huomataan. Jos se on paperiversiona, lukijan on paljon vaikeampi päätellä onko se ajan tasalla. Suosittelen että julkaiset jo luonnoksen netissä, niin että kommentointikin on helpompaa.

Parasta olisi että oman PDF-ohjeen sijaan osallistuisit Ubuntu Suomen wiki-sivujen tai Ubuntu tutuksi -oppaan kehittämiseen. Se on varmasti hankalampaa kuin oman PDF:n tekeminen, mutta siitä olisi eniten hyötyä.

Edit: korjattu kirotusvieheitä ja lisätty linkit.

HannuK:
Tässä tekmässäni ohjeessa on nyt noin 30 A4-kokoista sivua, luulen kokonaiskooksi tulevan noin 50 sivua.
Nykyisen version tekoon meni aikaa noin viikon illat, eli ei se kovin työläs ole.
Pidän sen Impress-muodossa, joten kuvien vaihtaminen sivuille on helppoa päivitystä ajatellen. Mietiskelin sitä, että laitanko vaaka- vai pystymuotoon, pystymuoto voitti, kuitenkin helppo lukea näytöltä ja helppo printata.
Ohje on lähinnä kuvakirja, siis sen avulla saisi näkymän tärkeisiin asioihin ( asiat jäävät muhimaan takaraivoon). Opas siis antaisi yleiskatsauksen ilman, että itse systemaattisesti lähtee kahlaamaan Ubuntun kaikkia ikkunoita läpi. Kuvakirjaa katsellessa ei ole pelkoa, että tekee jotain väärin.
Mahdollinen jakelu olisi vapaasti netin kautta, jokainen voi halutessaan printata sen.
Laitan sen heti jakeluun, kunhan olen viimeistellyt sen, nyt halusin vain aloittaa keskustelun tästä oppaasta ja saada palautetta. Mahdollista koe- tai lopullista jakelutapaa en tiedä, ei ole kokemuksia.

Jos ajatellaan esim. jotain tavallista eläkeläistä, joka tarvitsee mikron sähköpostiin ja netin selailuun, hän kammoksuu komentoriviohjeita. Siksi pyrin puhtaasti pitämään ohjeen graafisessa muodossa, jotta lukija ei säikähdä. Jos asia alkaa kiinnostaa, siirtyy käyttäjä tutkimaan myös komentorivityöskentelyä.
Vaikka itsekkin olen 80-luvulta asti puuhastellut mikrojen ja DOSin kera, oli tämä Ubuntun komentorivihomma aika "sokeeraavaa", kun oli tottunut Windows-maailmaan.
Siis teen nyt tämän projektin loppuun ja katsotaan sitten, jääkö se elämään.

AimoE:
Minulla on lähes neuroottinen tapa pitää kirjaa asioista jotta ne eivät unohtuisi, ja itse koen että komentoriviohjeet on helpompi lukea ja pitää yllä, vaikka sitten käytännössä tekisikin asetuksia tms. graafisesti (esim. dconf-editorilla). Voisit ihan kokeilla sitä että otat rinnalle ne komennot ja katsot miltä se näyttää.

Jakke77:
voisithan laittaa ton vaikka driveen jakoon, siellä vois sitä vilkuilla

tässä vielä ohje miten sen voi jakaa: https://www.youtube.com/watch?v=ou1E49y7Qkc

oppaan kommentointi on sitten helppoa: https://www.youtube.com/watch?v=UOb40HoiRKs

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta