Kirjoittaja Aihe: Uuden linux ubuntu maten lataaminen RATKAISTU  (Luettu 3825 kertaa)

1242

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Uuden linux ubuntu maten lataaminen RATKAISTU
« : 02.03.18 - klo:10.26 »
Uuden linux ubuntu maten lataaminen bittorrent pitäisi olla magnet bittorrent eikö nykyinen koneessa oleva Transmissoin ole yhtä pätevä lataukseen kuinka käynnistän latauksen kun kun bittorentilla lataaminen ei onnistunut ainakaan ensiyrittämällä ja en ymmärtänyt mistä kyse.Eikö ole yhteensopiva Maten bittorrent lataamiseen kun ei tullut kuin punainen latauksen estyminen. Miten lataan magnet kun olen vanha käyttäjä ja olin tottunut synaptic ohjelmakirjaston käyttöön ja sitä ei ilmeisesti ole lainkaan... suurin ongelma on kuitenkin että en saa matea nyt ladattua ja en ymmärrä tarkistussumman tekemisestä mitään voisiko joku kivestä veistää ( kun on niin kova masennus että ongelmia monimutkaisten ongelmanratkaisujen kanssa kiitos avusta :) p.s Voinko laittaa 32 bittisen käyttöjärjestelmän koneeseen kun minulla on juuri 3 gigabittiä koneessa ja 64 bittinen pyytää yli 3 gigabittiä muistia??
Ihan voisi ranskalaisilla viivoilla tehdä ja kuulemma bit torrent tekee tarkastuslaskuja pakettien sisällä eli niissä ei pitäisi olla virheitä kun en osaa tuota tarkistussummaa ilman yksityiskohtaisia neuvoja [ Yritin lukea Googlen kääntämää tekstiä mutten tullut yhtään viisaammaksi ]
Perus ongelma on se että minulla ei ole alkuperäistä asennuslevykettä ja uppdate pyytää sitä vuoden käytön jälkeen en uskonut sitä enää tarvitsevani ja se on totaalisen hukassa olen etsinyt kaiki paikat ja en löydä sitä en pääse päivittämään joten ehkä viisainta ajaa koko käyttis uusiksi kun en käyttänyt silloin tarkistussummaa ja jotkut liitä kopio tekstit jäi näkymättömiin firefox ja crome
Kiitos ja Anteeksi.
« Viimeksi muokattu: 04.03.18 - klo:16.45 kirjoittanut 1242 »

Eliask

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Voinko laittaa 32 bittisen käyttöjärjestelmän koneeseen kun minulla on juuri 3 gigabittiä koneessa ja 64 bittinen pyytää yli 3 gigabittiä muistia??
Ubuntu MATE:n järjestelmävaatimuksissa suositus muistin määrälle on 2GB, joten pitäisi kolmella gigalla toimia 64-bittisenkin version.
Uuden linux ubuntu maten lataaminen bittorrent pitäisi olla magnet bittorrent eikö nykyinen koneessa oleva Transmissoin ole yhtä pätevä lataukseen kuinka käynnistän latauksen kun kun bittorentilla lataaminen ei onnistunut ainakaan ensiyrittämällä ja en ymmärtänyt mistä kyse.Eikö ole yhteensopiva Maten bittorrent lataamiseen kun ei tullut kuin punainen latauksen estyminen. Miten lataan magnet kun olen vanha käyttäjä ja olin tottunut synaptic ohjelmakirjaston käyttöön ja sitä ei ilmeisesti ole lainkaan...
Mene osoitteeseen https://ubuntu-mate.org/download/ ja valitse haluamasi arkkitehtuuri ja julkaisuversio (suosittelen 64-bittistä ja versioksi 16.04.3 LTS). Klikkaa  ubuntu-mate-16.04.3-desktop-amd64.iso.torrent. Valitse avautuvasta ikkunasta Transmission ja paina ok. Sen jälkeen avautuvasta ikkunasta klikkaa open/avaa, jolloin latauksen pitäisi alkaa.
en ymmärrä tarkistussumman tekemisestä mitään voisiko joku kivestä veistää
Iso-tiedoston tarkistussumma varmistetaan komentorivillä sha256sum-työkalulla. Mene tiedostoselaimella Lataukset/Downloads kansioon (olettaen, että tallensit iso-tiedoston sinne) ja klikkaa kansiossa hiiren oikealla ja valitse Avaa pääte/Open in Terminal. Kirjoita sha256sum, sen perään tiedoston nimi ja enteriä perään. Komento voisi olla esimerkiksi
Koodia: [Valitse]
sha256sum ubuntu-mate-16.04.3-desktop-amd64.iso Varmista, että saatu tarkistussumma on sama kuin Ubuntu MATE:n lataussivulta löytyvä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Uuden linux ubuntu maten lataaminen bittorrent pitäisi olla magnet bittorrent eikö nykyinen koneessa oleva Transmissoin ole yhtä pätevä lataukseen

Transmission tukee magnet-linkejä ja Ubuntussa selaimen pitäisi avata Transmission, kun klikkaat magnet-linkkiä.


kuinka käynnistän latauksen kun kun bittorentilla lataaminen ei onnistunut ainakaan ensiyrittämällä ja en ymmärtänyt mistä kyse.Eikö ole yhteensopiva Maten bittorrent lataamiseen kun ei tullut kuin punainen latauksen estyminen.

Ubuntu Maten kotisivulta löytyvä 16.04.3:n magnet-linkki ja torrent-tiedosto antaa virheen "Requested download is not authorized for use with this tracker". Johtuu siitä, että uudempi torrent versiolle 16.04.4 on julkaistu eilen, ja olisi syytä ladata se vanhan imagen sijaan. Verkkosivua vain ei ole ehditty päivittää vielä.

Uusimman levykuvan voi ladata täältä joko torrenttina tai suoraan iso-tiedostona: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-mate/releases/16.04/release/

Tässä vielä suora linkki 64-bittiseen levykuvaan: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-mate/releases/16.04/release/ubuntu-mate-16.04.4-desktop-amd64.iso
Ja vastaavaan torrenttiin: http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-mate/releases/16.04/release/ubuntu-mate-16.04.4-desktop-amd64.iso.torrent


Miten lataan magnet kun olen vanha käyttäjä ja olin tottunut synaptic ohjelmakirjaston käyttöön ja sitä ei ilmeisesti ole lainkaan...

Synapticia ei käytetä levykuvien lataamiseen vaan pakettien asentamiseen ja päivittämiseen jakelun repositoriosta. Voit itse asentaa Synapticin, vaikka sitä ei nykyisissä jakeluissa olekaan valmiina.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install synaptic

suurin ongelma on kuitenkin että en saa matea nyt ladattua ja en ymmärrä tarkistussumman tekemisestä mitään voisiko joku kivestä veistää

Tiedoston tarkistussumman voit laskea päätteessä md5sum- tai shasum-ohjelmalla:

Koodia: [Valitse]
md5sum ~/Lataukset/ubuntu-mate-16.04.4-desktop-amd64.iso

Voinko laittaa 32 bittisen käyttöjärjestelmän koneeseen kun minulla on juuri 3 gigabittiä koneessa ja 64 bittinen pyytää yli 3 gigabittiä muistia??

64-bittinen käyttöjärjestelmä ei vaadi mitään tiettyä muistimäärää. Se tarjoaa yksittäiselle ohjelmalle yli 4 Gt muistiavaruuden, mikä ei onnistu 32-bittisellä käyttöjärjestelmällä.

Mikä prosessori koneessasi on? Jos se on 64-bittinen, kannattaa asentaa 64-bittinen jakelu, koska joitain ohjelmia (esim. Google Chrome) ei enää ole saatavilla 32-bittisinä.


Perus ongelma on se että minulla ei ole alkuperäistä asennuslevykettä ja uppdate pyytää sitä vuoden käytön jälkeen en uskonut sitä enää tarvitsevani ja se on totaalisen hukassa olen etsinyt kaiki paikat ja en löydä sitä en pääse päivittämään

Eli yrität asentaa normaaleja päivityksiä ja päivitysohjelma pyytää asennuslevyä? Ilmeisesti kyseinen lähde on kytkeytynyt päälle asetuksissa. Avaa Ohjelmistot ja päivitykset ja poista CD-levy käytöstä kohdassa "Asennettavissa CD-/DVD-levyltä"



Vastaava tapaus tammikuulta: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52887.0


joten ehkä viisainta ajaa koko käyttis uusiksi kun en käyttänyt silloin tarkistussummaa

Tarkistussumman tarkastaminen on ihan fiksua, mutta ei välttämätöntä. Todennäköisesti levykuvasi on ollut ehjä, kun alkuperäinen asennus on mennyt ongelmitta läpi.
« Viimeksi muokattu: 02.03.18 - klo:12.01 kirjoittanut nm »

1242

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Suurkiitokset avuista ja neuvoista!!!!  :)
Ei tarvinnut onneksi ajaa käyttistä uusiksi jostakin kumman syystä cd romppua oleva rasti oli päällä vaikka sitä en itse ole olut laittanut aika mysteeri, mutta poistin rastin ja päivitykset pelaa normaalisti. Kiitos vielä kerran kaikille neuvojille P.s Otan sen transmission kautta kuitenkin varoille Maten kun pidän sen siitä vanhasta tyylistä mitä Ubuntulla oli aikojen alussa kaikki on niin simppeliä että 3vee vanha poikanikin osaa käyttää Matea . Kiitos!!!
« Viimeksi muokattu: 04.03.18 - klo:16.44 kirjoittanut 1242 »