Kirjoittaja Aihe: Ongelma?  (Luettu 5782 kertaa)

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Ongelma?
« : 23.02.18 - klo:09.04 »
Jouduin asentamaan käyttöjärjestelmän uudelleen, kun entinen tökki ja pahasti - pääsin käyttämään vain pitkän temppuilun jälkeen. Viimeisimmän Ubuntun version siirtäminen rompulle ei onnistunut, koska jostain syystä yhteys romppuasemaan ei toiminut, työpöydälle sen kyllä sain. Niinpä asensin vanhan 16.04:n. kun siihen romppu oli valmiiksi ja sen jälkeen lähdin sitä päivittämään päätteessä. Osa päätteen jutusta oli tuollaista:

Tehdään asetuksia: xserver-common (2:1.18.4-0ubuntu0.7) ...
Tehdään asetuksia: keyboard-configuration (1.108ubuntu15.3) ...
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"


Onko syytä huoleen ja meneekö asennus taas uusiksi?

Kiitos, jos joku vastaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #1 : 23.02.18 - klo:10.49 »
Jouduin asentamaan käyttöjärjestelmän uudelleen, kun entinen tökki ja pahasti - pääsin käyttämään vain pitkän temppuilun jälkeen. Viimeisimmän Ubuntun version siirtäminen rompulle ei onnistunut, koska jostain syystä yhteys romppuasemaan ei toiminut, työpöydälle sen kyllä sain. Niinpä asensin vanhan 16.04:n.

16.04 LTS on edelleen suositeltavin Ubuntun versio, joskin siitä on hyvä asentaa suoraan uusin pisteversio 16.04.4.


sen jälkeen lähdin sitä päivittämään päätteessä. Osa päätteen jutusta oli tuollaista:

Tehdään asetuksia: xserver-common (2:1.18.4-0ubuntu0.7) ...
Tehdään asetuksia: keyboard-configuration (1.108ubuntu15.3) ...
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "permille"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"
WARNING: Unknown X keysym "ezh"
WARNING: Unknown X keysym "EZH"


Nuo ovat näppäimistöasettelupakettiin liittyviä, käytännössä harmittomia varoituksia. Ei tarvitse huolestua.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #2 : 23.02.18 - klo:11.20 »
Kiitos vastauksesta.

Vielä olisi pieni ongelma. Minulle on tullut suhteellisen usein pieni läpykkä työpöydälle, jossa ilmoitetaan jotain sellaista, että ubuntu on kohdannut ristiriidan tai ongelman ja kehotetaan ilmoittamaan ongelmasta kehittäjille. Olen yleensä laittanut jutun eteenpäin, vaan onko nuo läpykät aina turvallisia laittaa eteenpäin. Niiden eteenpäin laittohan edellyttää tunnistautumista.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #3 : 23.02.18 - klo:11.28 »
Vielä olisi pieni ongelma. Minulle on tullut suhteellisen usein pieni läpykkä työpöydälle, jossa ilmoitetaan jotain sellaista, että ubuntu on kohdannut ristiriidan tai ongelman ja kehotetaan ilmoittamaan ongelmasta kehittäjille. Olen yleensä laittanut jutun eteenpäin, vaan onko nuo läpykät aina turvallisia laittaa eteenpäin. Niiden eteenpäin laittohan edellyttää tunnistautumista.

Yleensä noissa Apportin raporteissa on kyse samasta toistuvasta virheestä, ja riittää että raportoit ongelman kerran. Ratkaisuja noihin harvemmin tulee, ellei kyseessä satu olemaan laajempi vika, joka aiheuttaa jotain oikeaa haittaa järjestelmän toiminnalle.

Avaa lisätiedot siitä läpykästä, ja kopioi ne tänne, niin asiaa voi tutkia tarkemmin.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #4 : 23.02.18 - klo:11.36 »
Niiden eteenpäin laittohan edellyttää tunnistautumista.
Olen ollut siinä käsityksessä että tunnnistautumista tarvitaan siihen että Apport pääsee poimimaan tiedot järjestelmästä. Tunnistautumista ei siis tarivita siihen osoitteeseen johon tiedot lähetetään, vaan pelkästään lähetettävien tietojen esiin kaivamiseen (sudolla). Sitä en tiedä onko Lisätiedot-kohdassa kaikki lähetettävät tiedot vai lähetetäänkö niiden lisäksi jotain muutakin, muta veikkaan että Apport lähettää vain ne tiedot jotka näet Lisätiedot-kohdassa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #5 : 23.02.18 - klo:12.13 »
Asia jäi mietityttämään, ja halusin selvittää tarvitaanko kirjautuminen siihen että käyttäjä itse näkee järjestelmästä haetut tiedot ja hyväksyy niidne lähetyksne, vai siihen että Apport itse saa ne tiedot käsiinsä, mutta en löytänyt yhtään nettisivua joka olisi selittänyt mihin tarkoitykseen kirjautumien tarvitaan. Sen sijaan löysin vanhan jutun (Ubuntu 120.04:n ajoita), jolloin eräs tutkija oli onnistunut jymäyttämään apportia niin, että sai sen suorittamaan asiaan kuulumatonta koodia. Apport korjattiin heti kun asia tuli tietoon, joten se ei ole enää ajankohtainen. Mutta tämäntyyppinen virhe on suurin tietoturvauhka jonka apportissa näen.

Seuraavan LTS-version asennusohjelmaan Canonical on tuomassa tietojen keruun, joka käyttäjän pitää erikseen estää jos ei sitä halua.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #6 : 24.02.18 - klo:13.45 »
Kiitos vastauksista. Läpykät ovat jääneet nyt ilmestymättä, joten kai kaikki on sitten ok.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #7 : 27.02.18 - klo:14.39 »
Tulipa lisäongelma. Kun en tiedä, mikä mihinkin liittyy, niin jatkan tästä.

Fb-sivuilleni eri keskusteluryhmiin alkoi tulla nimissäni viestejä, jotka sisälsivät ilmoituksen jostain lahjakortista. Poistin viestit ja vaihdoin fb:n salasanan sekä laitoin omille sivuileni viestin, että en ole noiden lahjakortti-viestien kirjoittaja, vaikka ne nimissäni olikin kirjoitettu. Sen jälkeen erääseen ryhmään tuli tuo omille sivuilleni kirjoitettamani viesti taas ikään kuin minä olisiin sen tuohon ryhmään kirjoittanut.

Katsoin fb-asetuksista tietoturvan. Sen mukaan sisään oli tunnuksillani kirjauduttu chrome-selaimella. Minulla on kyllä chrome koneellani, mutta en sitä käytä normitilainteissa, vaan lähinnä olen käyttänut pankkijutuissa (!).  Kannattaisiko tuo chrome poistaa? Lisätietona, että selaan aina selaisesta riippumatta incognito-tilassa.

Nyt tuli mieleen, että olenkohan saanut mahdollisesti koneelleni haittaohjelman ja onko ubuntulle tarkistusohjelmaa. En millään viitsisi taas asentaa kaikkea uudelleen.

Onnistuisiko joku arvailemaan, mistä on kyse ?
« Viimeksi muokattu: 27.02.18 - klo:14.42 kirjoittanut Mummeli »

ubu1604

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #8 : 27.02.18 - klo:15.09 »
Katsoin fb-asetuksista tietoturvan. Sen mukaan sisään oli tunnuksillani kirjauduttu chrome-selaimella. Minulla on kyllä chrome koneellani, mutta en sitä käytä normitilainteissa, vaan lähinnä olen käyttänut pankkijutuissa (!).  Kannattaisiko tuo chrome poistaa? Lisätietona, että selaan aina selaisesta riippumatta incognito-tilassa.

Nyt tuli mieleen, että olenkohan saanut mahdollisesti koneelleni haittaohjelman ja onko ubuntulle tarkistusohjelmaa. En millään viitsisi taas asentaa kaikkea uudelleen.
Tässä ei onneksi ole kyse Ubuntusta vaan pelkästä selaimesta. Chromen voi poistaa varmuuden vuoksi, se kun on suosituin selain ja siksi siihen hyökätään. Chrome selaimessa on omia sovelluksia ja myös haitallisia sellaisia. Tuossa lisätietoa https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000005565949.html

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #9 : 27.02.18 - klo:15.13 »
Kiitos. Poistan chromen.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #10 : 27.02.18 - klo:17.18 »
Jos FB-tilille on jo asentunut haittasovelluksia, niin Chromen poistaminen ei auta vaan ne haitakkeet on poistettava FB-tililtä. Siihen on ohjeet tuossa artikkelissa johon ubu1604 viittaa.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ongelma?
« Vastaus #11 : 27.02.18 - klo:20.15 »
Jos FB-tilille on jo asentunut haittasovelluksia, niin Chromen poistaminen ei auta vaan ne haitakkeet on poistettava FB-tililtä. Siihen on ohjeet tuossa artikkelissa johon ubu1604 viittaa.

ja sitten vaihtaa salasana facebookiin, tämä virus voi olla puhelimessakin joten kannattaa hieman tutkailla senkin jälkeen ku on koneen putsannu
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB