Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] 500 GiB HDD kloonaus 240 Kingston SSD. Miten tehdä ?  (Luettu 6148 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Mikä vika tuossa ohjausluettelossa on, koska en saanut sitä "sokeana" toimimaan ? Tökkäs tuohon vahvennettuun, ei hyväksynyt sitä tai sit edelliseen.
Otetaan huomioon se, että Gparted:illa minun ei tarvinnut toimia "sokeana" ja se toimi näkyvästi ja suunnilleen tiesin mitä olin tekemässä.
Minun olisi tietenkin pitänyt tutkia seuraava luettelo rivi riviltä mitä mikäkin tarkoittaa ja mitä tapahtuu joka käskyn jälkeen.
Toistan seuraavan: "UbuntuOne:ssakin moni esittää, että mitä ollaan tekemässä, ettei tarvitse sokeana kokeilla, mitä tapahtuu, kun terminaalissa kirjoitan tätä, eiku tota."

mkdir /mnt/sda1
mkdir /mnt/sdb1
mount /dev/sda1 /mnt/sda1
mount /dev/sdb1 /mnt/sdb1
cp -a /mnt/sda1 /mnt/sdb1/
umount /dev/sda1
umount /dev/sdb1

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16253
    • Profiili
Mikä vika tuossa ohjausluettelossa on, koska en saanut sitä "sokeana" toimimaan ? Tökkäs tuohon vahvennettuun, ei hyväksynyt sitä tai sit edelliseen.

sdb1 ei sitten ollut oikea levy/osio tai sillä ei ollut tiedostojärjestelmää. GPartedilla se olisi kyllä ollut selvitettävissä, jos tykkäät graafisista käyttöliittymistä. Liittäminenkin onnistuu haluttaessa sillä tai Levyt-ohjelmalla. Kopiointi (cp -a) on kuitenkin paras tehdä komentorivillä, koska tiedostoselain ei siirrä omistajatietoja ja muita attribuutteja oikein.

Komentorivillä lsblk listaa levyt ja osiot, ja blkid:llä voi listata tiedostojärjestelmät:

Koodia: [Valitse]
lsblk
Koodia: [Valitse]
sudo blkid

Otetaan huomioon se, että Gparted:illa minun ei tarvinnut toimia "sokeana" ja se toimi näkyvästi ja suunnilleen tiesin mitä olin tekemässä.
Minun olisi tietenkin pitänyt tutkia seuraava luettelo rivi riviltä mitä mikäkin tarkoittaa ja mitä tapahtuu joka käskyn jälkeen.

Niin. Yleisesti ottaen komentorivillä ei pitäisi ajaa komentoja joiden toimintaa ei ymmärrä edes pintapuolisesti. Googlaamalla ja komentojen manuaaleja lukemalla voi selvittää, mitä komennot tekevät. Tai voi esittää tarkentavia kysymyksiä täällä.

Toistan seuraavan: "UbuntuOne:ssakin moni esittää, että mitä ollaan tekemässä, ettei tarvitse sokeana kokeilla, mitä tapahtuu, kun terminaalissa kirjoitan tätä, eiku tota."

Tarkoitatko Ask Ubuntua? Noilla Stack Exchangen foorumeilla tavallaan palkitaan pisteillä hyvistä vastauksista, mikä ehkä osaltaan innostaa panostamaan laadukkaaseen esitysmuotoon.

Tuki on kuitenkin ilmaista ja vapaaehtoisuuden varassa. Ei kaikilla ole intoa ja aikaa kirjailla täsmällisiä ohjeita, eikä vaatimusten esittäminen edistä asiaa. :)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: 500 GiB HDD kloonaus 240 Kingston SSD. Miten tehdä ?
« Vastaus #22 : 22.01.18 - klo:00.45 »

"cp -a":lla en saanut tehtyä. Lienee osaamattomuutta. Eikös tämä tarvitse osioinnin ja se ei onnistu, jos ei saa lukitusta poistettua HDD:ltä.
Välillä unohtuu, että on ihmisiä jotka eivät ikinä ole käyttänyt päätettä. Liitettyä levyä ei voi osioida. Esim df -h näyttää
liitetyt levyt ja paljonko niillä on tilaa. cp -a tarvitsee tietysti myös root oikeudet ja oikean polun mikä kokemattomalle
vaikeaa. fstab tiedostossa määritellään levyliitokset - systeemin juuri ja miten muut osiot liitetään siihen. Kun kopiodaan
tiedostot uudelle levylle pitää fstab-tiedosto päivittää myös. Jos levy kopioidaan dd:llä tai vastaavasti levykuvana niin
fstab-tiedoston päivitystarvetta ei ole. Se miten kaksi samanailasta levyä tunnistetaan ei tietoa.


 

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Hienoa, nyt tuli jo eväitä matkan varrelle !
Pienellä paikkakunnalla, meillä Keski-Suomessa, olen ehdottanut viime keväänä Kansalaisopistolle koulutuskurssia,  S-post. ja henk. koht., mutta en ole saanut vastausta.
Se kertoo, ettei Linuxin taitajia ei ole.
Asennusohjeen, joka tein, kertoo myös jotakin; lukija- ja responce-määrä.
MS-Dos jäi Windowsin kehityksen muassa vähemmälle käytölle.
Uuden kaverin tultua työelämään, vie sisäänajo henkilöltä 5 vuotta.
Sodan jälkeen Nuoruusajo kesti 15 vuotta. Nykyään taitaa olla 20 v. Siitä kertoo se, että moni kaveri laitetaan alokasaikana takaisin siviiliin kasvamaan.

http://www.cs.tut.fi/~opersk/S2016/@template.html?materiaalit/linux-komentorivikaytto.html
« Viimeksi muokattu: 22.01.18 - klo:08.35 kirjoittanut jurkkie »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
http://www.cs.tut.fi/~opersk/S2016/@template.html?materiaalit/linux-komentorivikaytto.html
Ihan hyvä perusohje. Komentotulkin käytöstä voisi olla jotain. Esim. $a<tab>  listaa kaikki a-kirjaimella alkavat komennot. Komentoja voi helposti täydentää tab-näppäimellä. Historiasta voi myös hakea komentoja - siihen on useampi tapa. Komentotulkin historia sisältää myös tietoturvariskin jos sinne sattuu tallentumaan salasanajoja ym. Komentoja voi myös putkittaa tai pistää niiden väliin ehtoja. Päätteen saa auki myös Ctrl-Alt-t monessa ympäristössä. Jos ei pikakomentoa se kannattaa asentaa.