Kirjoittaja Aihe: Apache 2 -palvelimen sammuttaminen käynnistymisen yhteydessä? [RATKAISTU]  (Luettu 2210 kertaa)

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Työkoneeni (ts. web-ohjelmointikone) käyttöjärjestelmänä minulla on Ubuntu-variantti Lubuntu, johon olen tykästynyt siitä syystä, että se on nopea jopa 12 vuotta vanhassa kannettavassani, ja siinä ei tule mitään ylimääräistä mukana.  Olen asentanut moduuleita vain ne, mitä olen tarvinnut ja ohjelmia. Tämä nyt ei ehkä liene edistyneempää käyttöä koskeva kysymys, mutta olen käyttänyt Linuxia verrattain vähän, ja Ammattikorkeakoulussa ekana vuonna oli Käyttöjärjestelmä-kurssi, jossa käytin virtuaalikoneena Linuxia.  Siitäkin on jo aikaa kohta nelisen vuotta, kun valmistuin 2017 helmikuussa ja se oli tammikuussa 2014.

Web-devausta, kun harrastan, Apache2-palvelin on toki käytössä, mutta havaitsin, että se starttaa automaattisesti, kun koneen käynnistää. Haluaisin asiaan muutoksen, että defaulttina olisi koneen käynnistymisen jälkeen, että apache2-palvelu olisi tilassa stop ja sitten tarvittaessa sen saisi sudo service apache2 start, tai -restartilla /etc/init.d -hakemistosta päälle.

Nyt kun havaitsin asian näin jouluaattona, tein hakkeritontun roolissa hyvän joulun tervehdyksen default-index.html:ksi, jos joku kurkkaa koneeni ip-osoitetta selaimella. Olen sen verran hövelillä joulutuulella, että en raaski sulkea koko palvelua jouluksi,vaikkakin koneeni ei ole auki 24h vuorokaudessa.

Tämä on eka postaukseni tänne, ja olisi hienoa saada vastaus, eli mikä tiedosto Ubuntussa sisältää järjestelmän käynnistyksen yhteydessä ajettavat komennot? Sieltä sen varmaan saisi muutetuksi? DOS-koneissa autoexec.bat oli tuttu jostain kivikaudelta, mutta miten Linuxissa?
« Viimeksi muokattu: 25.12.17 - klo:11.49 kirjoittanut Jere Sumell »
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Systemd hoitaa nykyään noiden palveluiden käynnistyksen. Saat apache2-nimisen palvelun pois käynnistymästä näin:
Koodia: [Valitse]
sudo systemctl disable apache2Voit käynnistää sen näin:
Koodia: [Valitse]
sudo systemctl start apache2Sammutus on stop ja takaisin käyttöön (käynnistymään automaattisesti) enable. Status (eli status tuohon startin paikalle) kertoo mm. sen onko palvelu päällä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.17 - klo:21.13 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jere Sumell

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 721
  • Talous, Hallinto ja Markkinointi (AMK, 2017),B.B.A
    • Profiili
    • Tietokone-blogi
Joo, kiitti vastauksesta! Nyt näyttäisi Apache olevan käynnistymättä järjestelmän käynnistyksen yhteydessä!
Free Internet and  people for humans all over the globe!

(Profiilikuvassa oma valokuvani GIMPissä editoituna Disney Classic-väripaletin väreihin ja muunnettuna bittikartta-tiedostosta vektorigrafiikaksi.)