Kirjoittaja Aihe: Minkä ohjelman otan Varmuuskopiointiin ? Deja-Dup:iin ei voi luottaa !  (Luettu 2402 kertaa)

Eeriikki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 815
    • Profiili
Tästä aiheesta on toinen juttu. Minulla, 2 kertaa asentanut Ububtu 16.04 LTS ( lienee Xenial Xerus )ja siinä ei toimint
Deja-Dup ei minulla toiminut ( taisi tehdä Backup:ja tunnin välein ja koneen kovalevylle ja täytti sen, vaikka olin ohjannyt sen x-levylle ), joten käytin "TimeShift":iä, mutta eihän siitä apua ole, koska pitäisi saada koko koko levykuva X-levylle !
Nyt minulla on kahdessa läppärissä Mate 1.12.1 ja ajattelin laittaa molemppiin Clonezilla:n ja kävin sitä asennusta katsomassa Youtube:ssa ja taitaa olla minun taidoille liian vaativa !
Onko teillä jotain helpompaa ohjelmaa koko levykuvan kopiomiseen, knäoska kopion täytyy olla 100-varma !
Ei tee mieli rakentaa Linux systeemiä 3:tta kertaa kahteen koneeseen. Varajärjestelmänä on Windows 10 !!!!!!

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Tarkistithan varmasti Deja Dupin asetuksista, että ohjasit varmuuskopion oikeaan paikkaan? Sieltä voi valita sijainniksi kansion, ulkoisen kovalevyn tai verkkolevyn.

Sanot, että ohjasit varmuuskopion x-levylle. Tarkoitatko mahdollisesti Windowsin x-asemaa?
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Deja-Dup ei minulla toiminut ( taisi tehdä Backup:ja tunnin välein ja koneen kovalevylle ja täytti sen, vaikka olin ohjannyt sen x-levylle ), joten käytin "TimeShift":iä, mutta eihän siitä apua ole, koska pitäisi saada koko koko levykuva X-levylle !

Déjà Dup ei tee myöskään 1:1 levykuvaa. Sellainen onnistuu ext4-tiedostojärjestelmää käytettäessä vain silloin, kun järjestelmä ei ole käynnissä, eli esim. Clonezillalla tai dd:llä toisesta livejärjestelmästä käsin.

Omien tiedostojen varmuuskopiointiin et kuitenkaan tarvitse koko järjestelmän levykuvaa. Suosittelisin tekemään järjestelmävarmuuskopion erikseen vaikka sillä Clonezillalla (jos nyt sellaisen välttämättä tarvitset), ja tavalliset automaattiset varmuuskopiot Déjà Dupilla tai vastaavalla ohjelmalla eri sijaintiin.
« Viimeksi muokattu: 03.12.17 - klo:18.57 kirjoittanut nm »

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Itse olen ripustanut ulkoisen USB-levyn koneeseen ja käyttänyt "rsnapshot" ohjelmaa.  Toimii ajastetusti taustalla ja tekee helposti palautettavaa rakennetta. Pääsee ajassa taakse päin päivittäin, viikottain tai kuukausittain. Halutessaan tiiviimminkin, vaikka tunnin välein kun tekee asetukset sen mukaisiksi. 
« Viimeksi muokattu: 23.12.17 - klo:20.20 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili

Déjà Dup ei tee myöskään 1:1 levykuvaa. Sellainen onnistuu ext4-tiedostojärjestelmää käytettäessä vain silloin, kun järjestelmä ei ole käynnissä, eli esim. Clonezillalla tai dd:llä toisesta livejärjestelmästä käsin.
Toisesta järjestelmästä käsin voi myös tehdä tarvittavat levyliitokset ja tehdä systeemistä paketin. Jos ei välitä pakkaamisesta niin rsync toimii myös hyvin. Toki silloin lataaja pitää asentaa uudestaan. Levykuvan hankaluutena on jos kovalevy vaihdetaan fyysisesti erilaiseen. Itsellä ei kokomusta vaikuttaa vaikka sektorin koon muutos palautuksen onnistumiseen. Jos yli 5 v. vanhan levyn tilalle hankitaan uusi se tuskin on teknisesti samanlainen kuin se mistä levykuva tehty. Levykuva kyllä nopea - jos läppäri hajoaa otetaan toinen samanlainen ja palautetaan levykuva. Jos nopea SSD-levy palautus tapahtuu nopeasti. Ei tarvitse osiointia, levyliitoksia, lataajan asentamista.