Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 16.4 ei käynnisty voiko asentaa uudelleen niin että tiedostot?  (Luettu 4171 kertaa)

karisa60

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Hei, nyt on kriittinen paikka.
Normaalisti sammutin koneen viikko sitten. Nyt ei suostu käynnistymään. Aluksi käynnistyi mutta jäi sitten pyörimään sinisellä alustalla työpöydän kuvakkeet ja pimeä vuorotellen nopeassa tahdissa aivan kuin olisi yrittänyt aueta mutta ei löytänyt oikeita askeleita.
 Recoveryä olen yrittänyt ei auta, vanhempien buuttauksien kautta ei pääse mutta sen verran olen ollut ymmärtävinäni että näytön ajuri ongelma ilmeisesti on kysymyksessä. 16.4 päivityksestä lähtien ollut kaikenlaista ongelmaa muunmuassa varmuuskoipiointia en ole saanut toimimaan , päivityksiä herjannut ja jatkuvasti antanut kohtasi virheen ilmoituksen antanut. Nyt pitäisi alv-ilmoitus antaa mutta kun ei pääse tiedostoihin käsiksi.
 Kaikki ehdotukset ja ohjaus tervetulleita.
Niin ja kone on Lenovo T60, täysillä muisteilla. Alkuperäisen 14.0 jotain päivitin 16.04 ja siitä ongelmat alkoivat. Ei suostunut päivittämään sovelluksia, Firefox alkoi kaatuilla, ei suostunut tekemään Varmuuskopiointia jne.
« Viimeksi muokattu: 12.11.17 - klo:20.48 kirjoittanut karisa60 »

juyli

  • Vieras
Kaikki ehdotukset ja ohjaus tervetulleita.
Käynnistä kone Ubuntu-asennuslevyllä (ns. Live-versio) ja tallenna kaikki henkilökohtainen data. Joko ulkoiselle medialle tai levyosiolle, jota et jyrää asennuksessa.
Uusi asennus periaatteessa luo uuden systeemin, joten voidaan menettää henkilökohtaiset tiedot.
Usein ehdotetaan asentamaan /home -hakemisto omalle levyosiolleen moninaisista syistä.
Ehkäpä hyvinkin järjestelmäsi olisi vaivatta korjattavissa, mutta ilman tarkempia tietoja laitteistosta, on vähintäänkin hankalaa alkaa arpoa ratkaisuvaihtoehtoja.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Voihan (aikaisemmin ainakin) Ubuntun asentaa uusiksi jättää vain vanhan /Home Osion formatoimatta ja liittää sen uuteen asennukseen, tosin saattaa luoda uuden käyttäjän/ hakemiston /Home:n sisään mutta itse olen onnistuneesti siirtänyt vanhat tiedostoni uudelle käyttäjätunnukselle. Kai sen vanhan käyttäjänkin voi liittää uuteen asennukseen, en vaan silloin löytänyt miten :/ :D
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Voihan (aikaisemmin ainakin) Ubuntun asentaa uusiksi jättää vain vanhan /Home Osion formatoimatta ja liittää sen uuteen asennukseen, tosin saattaa luoda uuden käyttäjän/ hakemiston /Home:n sisään mutta itse olen onnistuneesti siirtänyt vanhat tiedostoni uudelle käyttäjätunnukselle. Kai sen vanhan käyttäjänkin voi liittää uuteen asennukseen, en vaan silloin löytänyt miten :/ :D

Tuo onnistuu jos aiemmassa asennuksessa on tehty erillinen osio.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Minä tekisin tämmöisen ratkaisun (en muutenkaan käytä täys-Ubuntua Lenovo T-60:ssäni: Kun päädyt kirjautumisruutuun tai siihen sekoilumoodin kokeile painaa ctrl+f2. Pitäis aueta komentorivin kirjautumiskehotteen. Sitten kirjaudut komentoriville sisään. Siihen sitten sudo apt-get-update, ja sen jälkeen onkin vapaasti valittavissa mitä teet. Esim. sudo apt-get install xubuntu-desktop, tai vastaava mutta lubuntu-desktop tai jos nyt oikein muistan niin mate-desktop.

Tulee toinen työpöytäympäristö käytettäväksi, ja valitsemalla uudelleenkäynnistyksen jälkeen kirjautumisruudussa sen, niin voipi olla että saat jonkin graafisen ympäristön käyttöön. Sen jälkeen datat talteen jollekin ulkoiselle medialle. Ja no voipi harkita uutta käyttistä, esim Lubuntu, Xubuntu, Ubuntu-Mate ovat kaikki roimasti keveämpiä ympäristöltään kuin perus Ubuntu, tai Kubuntu.

(Ja juu mulla on Lenovo T60 aktiivikäytössä. Se ja Ubuntu pohjaiset linux jakelut palvelleet itseäni hyvin.)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
uusimmissa ubuntun asennusmedioissa on vaihtoehto päivitä ubuntu ja säilytä ohjelmat tiedostot etc
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
ctrl+f2 on se ensimmäinen keino, jos ei pääse toisella koneella sisälle (ssh) tutkimaan lokeja ja etsimään vikaa. dmesg kertoo usein vian lähteen. Aina voi kokeilla luoda myös uusi käyttäjä jolloin saa helposti oletusasetukset. Kevyt ja helppo työpöytä on myös lxde.

Varmuuskopiot hyödyllisiä. Tärkeimmät teksit mahtunevat tikulle kunhan muistaisi siirtää. Erilaiset paketit hyviä kun palautus puretaan uudelle koneelle/levylle. Jonkin yksittäisen tiedoston avaus ei aina helppoa jollain toisella koneella.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
uusimmissa ubuntun asennusmedioissa on vaihtoehto päivitä ubuntu ja säilytä ohjelmat tiedostot etc

Huomasin myös tuollaisen kun kokeilin 18.04:ää.
Ja arvelinpa imuroida piakkoin seutaavan "daily buildin" ja kokeilla.