Kirjoittaja Aihe: Grubin uudelleen asennus  (Luettu 1688 kertaa)

Sazoro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Grubin uudelleen asennus
« : 24.10.17 - klo:19.24 »
Mulla on samalla kovalevyllä rinnakkain windows 10 ja ubuntu 17.10.
Jos haluan joka kuukausi käydä päivittämässä windowssin niin joudun aina asentamaan ubuntun uudelleen koska windows hävittää linuxin grubin. Asiassa ei ole järkeä joten kysyisin että voiko ubuntun live-levyllä mitenkään asentaa grubin uudelleen ja jos voi niin miten? Tarvitsisin selkokieliset käskyt jos homma on mahdollista. Ubuntun grub on sda:lla.
Tietysti yksi vaihtoehto on Boot-Repair-Disk mutta en ymmärrä siitä mitään kun en osaa englantia (olen sitä ikä-polvea joka ei käynyt kouluja).

juyli

  • Vieras
Vs: Grubin uudelleen asennus
« Vastaus #1 : 24.10.17 - klo:20.04 »
Jos haluan joka kuukausi käydä päivittämässä windowssin niin joudun aina asentamaan ubuntun uudelleen koska windows hävittää linuxin grubin.
Tarkkoja komentoja en osaa sanoa, kun itse en leiki Windows 10 kanssa. Ja taidan jo olla vieroitettu MS:n Windows-järjestelmistä :(
Live-CD -jakelulla, kuten Ubuntun asennuslevy, voit chroot-komennolla hyödyntää jo kiintolevylle asennettua Ubuntu-jakeluasi, ja asentaa grub:in taas paikalleen.
Palstalla on ohjeita, kuinka ko. operaatio toteutetaan.

Grubin voinee asentaa myös muistitikulle, jolta saattaisit saada Ubuntun käynnistetyksi - asentaaksesi grub:in taas kiintolevyltä käynnistyväksi.

Itse ehkä tilanteessasi asentaisin jakelun (vaikkapa Ubuntun) muistitikulle, jolta käynnistettäessä update-grub -komennolla haet kaikki laitteellasi olevat käyttöjärjestelmät muutosten jälkeen grub:in valikkoon. Käynnistämällä sitten haluamasi kiintolevyllä olevan Ubuntu-version, voit jälleen sen grub:in asentaa kiintolevyltä käynnistettäväksi (etkä siis enää tarvitse muistitikkua ko. operaatioon aina siihen päivään asti, kun MS Windows hävittää grub-käynnistyksen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16250
    • Profiili
Vs: Grubin uudelleen asennus
« Vastaus #2 : 24.10.17 - klo:20.11 »
Tietysti yksi vaihtoehto on Boot-Repair-Disk mutta en ymmärrä siitä mitään kun en osaa englantia (olen sitä ikä-polvea joka ei käynyt kouluja).

Voit asentaa boot-repairin siellä asennuslevyn kokeilutilassa, jos Boot-Repair-Disk tuottaa hankaluuksia. Boot-repairissa valitaan "Recommended repair" ja sen pitäisi tehdä temppunsa ilman muuta ohjausta. Tässä ohje boot-repairin käyttöön asennuslevyllä: https://www.howtogeek.com/114884/how-to-repair-grub2-when-ubuntu-wont-boot/


Kuten juyli vinkkasi, yksi vaihtoehtoinen ratkaisu olisi asentaa Grubin alkulataaja USB-tikulle tai toiselle kovalevylle, josta Windows ei pyyhi sitä pois. Onnistuu komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo grub-install /dev/sdXmissä /dev/sdX on kohdelevyn laitetunnus.

Ubuntun saat sitten käyntiin valitsemalla biosin boottivalikosta kyseisen laitteen.