Kirjoittaja Aihe: Miten saan salasanalla kirjautumisen kotikäytössä pois? (RATKAISTU)  (Luettu 3499 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Järjesstelmä on Ubuntu-Gnome17.04. Olen monta kertaa laittanut automaattisen kirjautumisen päälle, koska rasittaa aina näytön sammuttua kirjoitttaa sitä uudestaan. Kotikäytössä en tarvitse valmiustilasta palaamiseen salausta enkä myöskään kirjautumiseen käynnistäessäni konetta kotona. Käyttäjät osiossa olen laittanut automaattisen kirjautumisen päälle, mutta se ei pysy. Kun suljen kannen, kone menee valmiustilaan ja näyttö sammmuuu, ja kun avaan kannen, on salasana jälleen kirjoitettava.Virta asetuksissa olen ottanut automaattisen valmiustilan pois, mutta aina kun näyttö sammuu, niin palatessa on kirjoitettava salasana.

Mikä neuvoksi?
« Viimeksi muokattu: 23.09.17 - klo:22.31 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Miten saan salasanalla kirjautumisen kotikäytössä pois?
« Vastaus #1 : 23.09.17 - klo:13.02 »
Järjesstelmä on Ubuntu-Gnome17.04. Olen monta kertaa laittanut automaattisen kirjautumisen päälle, koska rasittaa aina näytön sammuttua kirjoitttaa sitä uudestaan. Kotikäytössä en tarvitse valmiustilasta palaamiseen salausta enkä myöskään kirjautumiseen käynnistäessäni konetta kotona. Käyttäjät osiossa olen laittanut automaattisen kirjautumisen päälle, mutta se ei pysy. Kun suljen kannen, kone menee valmiustilaan ja näyttö sammmuuu, ja kun avaan kannen, on salasana jälleen kirjoitettava.Virta asetuksissa olen ottanut automaattisen valmiustilan pois, mutta aina kun näyttö sammuu, niin palatessa on kirjoitettava salasana.

Automaattinen kirjautuminen tarkoittaa sitä että koneen käynnistyessä käyttäjä kirjataan automaattisesti sisään työpöydälle. Se on eri asia kuin näytön lukitus (screen lock) näytönsäästäjän tai virransäästötilan yhteydessä.

Kokeile näitä säätöjä. Komennot ajetaan päätteessä, tai voit tehdä vastaavat asetukset dconf-editorilla:

Koodia: [Valitse]
gsettings set org.gnome.desktop.lockdown disable-lock-screen 'true'
Koodia: [Valitse]
gsettings set org.gnome.desktop.screensaver ubuntu-lock-on-suspend 'false'
Voi tosin olla ettei ubuntu-lock-on-suspend ole enää oikea asetus nykyisissä jakeluissa. Pitäisi kaivella dconf-editorilla näytönsäästäjän konfiguraatiota, jos työpöydän asetuksissa ei ole ruudun lukitukselle kytkintä.
« Viimeksi muokattu: 23.09.17 - klo:13.07 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Miten saan salasanalla kirjautumisen kotikäytössä pois?
« Vastaus #2 : 23.09.17 - klo:13.29 »
Kiitos, kokeilen näitä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Miten saan salasanalla kirjautumisen kotikäytössä pois?
« Vastaus #3 : 23.09.17 - klo:13.44 »
Näytti toimivan, kun suljin kannen ja avasin uudelleen. Kun haluan esim. matkoilla asetukset päälle, kirjoitanko vain ensimmäisen komennon viimeisen sanan muotoon false ja toisen true?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Miten saan salasanalla kirjautumisen kotikäytössä pois?
« Vastaus #4 : 23.09.17 - klo:13.55 »
Näytti toimivan, kun suljin kannen ja avasin uudelleen. Kun haluan esim. matkoilla asetukset päälle, kirjoitanko vain ensimmäisen komennon viimeisen sanan muotoon false ja toisen true?

Joo. Voi olla, että ensimmäinen komento riittää.