Kirjoittaja Aihe: Kannettava ja musta ruutu  (Luettu 5071 kertaa)

Heavyrose

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kannettava ja musta ruutu
« : 24.08.17 - klo:08.26 »
Hei vaan, olen noin vuoden verran itse yrittänyt ongelmaani ratkaista mutta ei ole yksikään Googlen antamista ohjeista auttanut tai on ollut aivan liian hankalasti selitetty englanniksi.

Ongelmani on se että kun suljen läppärin kannen ja avatessa ei näyttää ilmesty mitään muuta kuin musta ruutu, multimedia valot telakassa ovat päällä ja tuuletin käynnistyy mutta kone ei vastaa ollenkaan.

Koneena on HP Pavilion DV7 ja tiedot on:

RAM: 4GT (3.9GT)
Suoritin: AMD Turion(tm) II Dual-Core Mobile M500 × 2
Grafiikka: Gallium 0.4 on AMD RV730 (DRM 2.49.0 / 4.10.0-32-generic, LLVM 4.0.0)
Käyttis: Ubuntu 16.04 LTS (64bit)


P.S: Olkaa vielä niin kilttejä että puhutte kuin auttaisitte sitä naapurin mummoa/pappaa joka juuri sai koneen, kun itse olen vielä uusi Linuxin käyttäjä.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #1 : 24.08.17 - klo:09.10 »
Hei vaan, olen noin vuoden verran itse yrittänyt ongelmaani ratkaista mutta ei ole yksikään Googlen antamista ohjeista auttanut tai on ollut aivan liian hankalasti selitetty englanniksi.

Ongelmani on se että kun suljen läppärin kannen ja avatessa ei näyttää ilmesty mitään muuta kuin musta ruutu, multimedia valot telakassa ovat päällä ja tuuletin käynnistyy mutta kone ei vastaa ollenkaan.

Koneena on HP Pavilion DV7 ja tiedot on:

RAM: 4GT (3.9GT)
Suoritin: AMD Turion(tm) II Dual-Core Mobile M500 × 2
Grafiikka: Gallium 0.4 on AMD RV730 (DRM 2.49.0 / 4.10.0-32-generic, LLVM 4.0.0)
Käyttis: Ubuntu 16.04 LTS (64bit)


P.S: Olkaa vielä niin kilttejä että puhutte kuin auttaisitte sitä naapurin mummoa/pappaa joka juuri sai koneen, kun itse olen vielä uusi Linuxin käyttäjä.

Katsoitko nuo tiedot Linux-komennoilla vai tarkistitko ne jostain muualta, ostohetken tiedoista? Ainakin minulla Linux väittää grafiikkaa Galliumiksi jos oikean grafiikan suljetut (NVIDIA-) ajurit eivät ole asennettuna.

Heavyrose

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #2 : 24.08.17 - klo:09.44 »
Tarkistin Järjestelmäasetukset > tiedot. 

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #3 : 24.08.17 - klo:09.49 »
Jep, niin arvelinkin. Pystytkö yhtään kaivamaan tietoa koneen grafiikkasirusta jostain muusta lähteestä? Tai esimerkiksi jos avaat Järejestelmäasetukset > Ohjelmistot ja päivitykset ja sieltä välilehden Lisäajurit, niin mitä lisäajureita siellä ehdotetaan?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #4 : 24.08.17 - klo:10.04 »
Jep, niin arvelinkin. Pystytkö yhtään kaivamaan tietoa koneen grafiikkasirusta jostain muusta lähteestä? Tai esimerkiksi jos avaat Järejestelmäasetukset > Ohjelmistot ja päivitykset ja sieltä välilehden Lisäajurit, niin mitä lisäajureita siellä ehdotetaan?

Koneen näytönohjain on AMD RV730 eli AMD Mobility Radeon HD 4650 tai 4670. Sille ei ole saatavilla muita ajureita kuin nyt käytössä oleva.


Biosin päivittäminen saattaisi auttaa. Muuten ainoa toivo on kokeilla Ubuntu 16.04.1:tä, jossa on vanhempi kerneli ja ajurit.

Heavyrose

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #5 : 24.08.17 - klo:11.08 »
kaikki näytön lukitukset on pois päältä

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #6 : 24.08.17 - klo:12.38 »
No jaa, meikän vanha läppäri menee ihan samalla tavalla jumiin jos kannen sulkee. Se ei jostain syystä osaa palata valmiustilasta. Niinpä en sitä pistä valmiustilaan. Ei mikään optimaaliratkaisu, mutta tällä koneella vaihtoehtona ei ole Windows, kun sen oma Wintoosa olisi sitten XP.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #7 : 24.08.17 - klo:13.18 »
luultavasti jossain näytön tai virran asetuksissa on että kannen suljettua sammuttaa näytön eikä se siitä herää kun avaat sen
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #8 : 24.08.17 - klo:13.28 »
Jep, niin arvelinkin. Pystytkö yhtään kaivamaan tietoa koneen grafiikkasirusta jostain muusta lähteestä? Tai esimerkiksi jos avaat Järejestelmäasetukset > Ohjelmistot ja päivitykset ja sieltä välilehden Lisäajurit, niin mitä lisäajureita siellä ehdotetaan?

Koneen näytönohjain on AMD RV730 eli AMD Mobility Radeon HD 4650 tai 4670. Sille ei ole saatavilla muita ajureita kuin nyt käytössä oleva.


Biosin päivittäminen saattaisi auttaa. Muuten ainoa toivo on kokeilla Ubuntu 16.04.1:tä, jossa on vanhempi kerneli ja ajurit.

Olihan noita myös nvidialla joissa kaikissa ilmeni myöhemmin juotosongelma.
https://www.notebookcheck.net/HP-Pavilion-dv7-1000-Series.11149.0.html

Joo mutta Heavyrosen koneessa on AMD:n näytönohjain, joten Nvidia ei liity tähän ongelmaan, eikä muita ajureita ole saatavilla.


luultavasti jossain näytön tai virran asetuksissa on että kannen suljettua sammuttaa näytön eikä se siitä herää kun avaat sen

Kone menee oletuksena valmiustilaan, kun kansi suljetaan. Useissa HP DV7 -malleissa ilmenee Ubuntussa ongelmia valmiustilasta palaamisessa, etenkin jos uusimpia bios-päivityksiä ei ole asennettu.

Toki ominaisuuden voi kytkeä pois käytöstä (Järjestelmäasetukset -> Virransäästö -> Kun kansi suljetaan -> Älä tee mitään), mutta silloin kone jää käyntiin, kun kansi suljetaan.
« Viimeksi muokattu: 24.08.17 - klo:13.30 kirjoittanut nm »

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #9 : 24.08.17 - klo:15.18 »
Minulla temppuilee yksi lenovo samaan malliin. (Debian 9)

En ole jaksanut kaivella syytä, vaan käytän kiertotietä:
Näppäinen Alt-Crtl-F3 - jolloin aukeaa uusio virtuaaliterminaali.
Ja samantien Alt-Crtl-F7 - ja bingo: Taas on näyttö mukana yhteistyössä.

Salasanalukitus on päältä pois.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kannettava ja musta ruutu
« Vastaus #10 : 24.08.17 - klo:17.46 »
Tässä oli vähän keskustelua suljetuista ajureista, niin jaoin sen omaksi keskustelukseen. Pari viestiä oli sellaisia, joissa oli molemmista keskusteluista osia, joten ne osat menivät väärään keskusteluun, mutta mitään olennaista tästä ei puutu (ettei tarvitse ihmetellä mihin oma viesti meni). Lisäksi siirsin tämän keskustelun toiselle alueelle, kun tämä selvästi koskee Ubuntua.

Uusi keskustelu: Suljetut ajurit
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.