Minulla on viime aikoina kone käyttäytynyt erikoisesti. Toisinaan järjestelmä käynnistyy, toisinaan taas tipahtaa virhekonsoliin, ja käskee katsomaan logeista, mikä on vikana.
Lokien mukaan (komento taisi olla systemctl -xb) ongelma on siinä, että home-osio ei mounttaudu. Olen asentanut järjestelmän niin, että home on erillisellä osiolla. Lokien mukaan jonkinlainen timed out -ilmoitus kirjautuu. Jokin komponentti odottaa home-osiota, tulee timed out, ja tipahdetaan virhekonsoliin. Kun yritän mountata homen käsin komennolla
mount /dev/sdaX
komento menee ongelmitta läpi, mutta home ei olekaan mouttautunut. Samaisesta systemctl -xb -logista näen, että Home on välittömästi mounttaamisen jälkeen irrotettu.
Pystyn mounttaamaan homen johonkin toiseen sijaintiin, esimerkiksi näin:
mount /dev/sdaX /media/heikki/sdaX
Nyt kaikki tiedostot näkyvät normaalisti. Yritin luoda tuolta symlinkin niin, että /home -> /media/heikki/sdaX, mutta järjestelmä ei siltikään suostu käynnistymään, vaan tipahtaa samaan virhekonsoliin.
Onko minulla kovalevyssä vikaa? SMART-testityökalu sen enempää kuin badsectors -komentokaan eivät löytäneet mitään erikoista.
Kotikansioni on kryptattu, mutta muuta erikoista ei setupissa pitäisi olla. Ongelma ilmestyi 15.7. Osaisiko joku auttaa?