Kirjoittaja Aihe: Gnome pulmia  (Luettu 3095 kertaa)

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Gnome pulmia
« : 14.07.17 - klo:19.56 »
Aikaisemmin käytössäni oli Unity työpöytä johon olin jo tottunut ja pidin sitä tarpeeksi hyvänä omaan käyttööni.
Erilaisista kirjoituksista olen saanut käsityksen, että Unity tulee poistumaan vallan Ubuntusta.
Näin ollen asensin hiljattain koneelleni Ubuntu 16.04.2 lts Gnome version.
Tämä saattaa olla hyväkin työpöytä, mutta totuttelua se vaatii. Lähes kaikki täytyy osata hakea ja asentaa itse.
Olen saanut sen toimimaan melko hyvin, mutta monia asioita en ole saanut selville.
Esimerkiksi netissä on Ubuntun ohje:
"Voit asentaa suomen kielen tuen myös käsin seuraavasti:
”Kielituki vaillinainen” -ilmoitus
Avaa Järjestelmä->Ylläpito->Kieliasetukset (englanniksi System->Administration->Language Support)".
Mistä löytyy Järjestelmä-> Ylläpito valikko?
Ainakaan minun työpöydälläni "Sovellukset" valikosta löytyy lähinnä tähän liittyvänä ainoastaan "Järjestelmätyökalut" valikko. Sitä kautta en ainakaan minä pysty päivittämään kieliasetuksia.
Miten saan työpöydälle Tietokone- kuvakkeen?
Entä miten saan työpöydälle tulostimen kuvakkeen jonka kautta voisin hoitaa tulostuksen?
Nyt olen saanut yleensä tulostettu tiedoston sitä käyttävän ohjelman kautta, mutta joskus siinäkin on vaikea löytää tulostus komentoa.
Onko 16.04 ominaisuuksiltaan paljon hitaampi kuin 14.04 vai vaikutaako siihen Gnomen työpöytä?
Enne 16.04:n asennusta järjestelmä avautui melko nopeasti. Nyt siihen on tullut aikaisempaan verrattuna melkoinen viive. Jos konetta käytettäessä on tietyn pituinen käyttämätön jakso, niin järjestelmä menee valmiustilaan kuten entisessäkin versiossa. Nyt kun palautan koneen käyttötilaan, niin tässäkin vaiheessa on melkoinen viive ennen kuin tapahtuu mitään. Aiemmin tällaista viivettä ei havainnut.
Yleensäkin työpöydälle tiedostojen siirto tai taltiointi on vaikeaa.
Yhtään hyvää opastavaa ohjetta en ole löytänyt netistä.
Jos haluan vaihtaa Gnomen tilalle Unity- tai KDE-työpöydän, niin pitääkö minun asentaa Ubuntu uudestaan vai onko siihen yksinkertaisempi konsti?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Gnome pulmia
« Vastaus #1 : 14.07.17 - klo:20.14 »
Ei tarvitse koko Ubuntu-asennusta toistaa, vaan riittää kun asentaa toisen (tai useampia) työpöydän entisen lisäksi. Mutta siinä kannattaa olla tarkkana asentaako tpelkän työpöydän vai kaikki ohjelmat jotka siihen yleensä liitetään. Sivulla https://askubuntu.com/questions/65083/what-kinds-of-desktop-environments-and-shells-are-available on vanha mutta aika kattava luettelo eri työpöydistä ja mite nniitä asenetaan. En ole ihan varma että se asennusohjeet ovat täysin ajan tasalla, mutta sieltä saa käsityksen aiheesta ja lisä voi sitten kaivaa muualta.

Esimerkiksi jos on asentanut tavallisen Ubuntun (Unity-työpöydällä) ja haluaa kokeilla Gnome-työpöytää ilman lisäsoftia, niin pitää asentaa gnome-shell (tjsp). Jos haluaa koko täyden gnome-paketin, asennuskomento on joku muu (en muista).

Nykyinen UBuntu GNOME on Gnome-tiimin tekemä, jatkossa kun Canonical julkaisee Ubuntun niin että Gnome on oletuksena, niin siinä on varmaankin mukana Canonicalin omia virityksiä. Esimerkiksi  peruspaketilla asennetun Ubuntun login-ikkunassa on nyt enemmän kuvakkeita kuin muissa asennusapaketeissa, ja oletettavasti Canonical jatkaa samaa tapaa.  Kannattaa siis odottaa virallista julkaisua ennen kuin dissaa Gnomen kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 14.07.17 - klo:20.17 kirjoittanut AimoE »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Gnome pulmia
« Vastaus #2 : 14.07.17 - klo:20.29 »
Esimerkiksi netissä on Ubuntun ohje:
"Voit asentaa suomen kielen tuen myös käsin seuraavasti:
”Kielituki vaillinainen” -ilmoitus
Avaa Järjestelmä->Ylläpito->Kieliasetukset (englanniksi System->Administration->Language Support)".
Mistä löytyy Järjestelmä-> Ylläpito valikko?
Ainakaan minun työpöydälläni "Sovellukset" valikosta löytyy lähinnä tähän liittyvänä ainoastaan "Järjestelmätyökalut" valikko. Sitä kautta en ainakaan minä pysty päivittämään kieliasetuksia.

Onko erityistä tarvetta päästä niihin kieliasetuksiin, puuttuuko jostain ohjelmasta suomen kieli? Ubuntu Gnomessa ei mielestäni ole samanlaisia kieliasetuksia kuin Ubuntu Unityssä, enkä ainakaan itse ole niille Gnomessa edes tarvetta huomannut.

Lainaus
Miten saan työpöydälle Tietokone- kuvakkeen?

Lisäasetukset -ohjelmalla, löytyy valmiiksi asennettuna.

Lainaus
Nyt olen saanut yleensä tulostettu tiedoston sitä käyttävän ohjelman kautta, mutta joskus siinäkin on vaikea löytää tulostus komentoa.

Tulostuskomento on kaikissa tilanteissa sama, CTRL + P. Paljon näppärämpää kuin etsiä valikoiden uumenista Tulosta -kohtaa.

Lainaus
Onko 16.04 ominaisuuksiltaan paljon hitaampi kuin 14.04 vai vaikutaako siihen Gnomen työpöytä?

Ei ole hitaampi kuin 14.04. Millä tavalla hitaus ilmenee?

rmv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 138
    • Profiili
Vs: Gnome pulmia
« Vastaus #3 : 21.07.17 - klo:23.25 »
Lainaus
Onko erityistä tarvetta päästä niihin kieliasetuksiin, puuttuuko jostain ohjelmasta suomen kieli? Ubuntu Gnomessa ei mielestäni ole samanlaisia kieliasetuksia kuin Ubuntu Unityssä, enkä ainakaan itse ole niille Gnomessa edes tarvetta huomannut.

Ubuntu 16.04 Gnomessa suomenkielisyys on paljon puutteellisempi kuin 14.04:ssä. Suuri osa ohjeista on kääntämättä.

Lainaus
Lisäasetukset -ohjelmalla, löytyy valmiiksi asennettuna.

Lisäasetukset-ohjelma aukeaa ja sitä kautta voi tehdä paljon asetuksia mutta mistä kohtaa tai kuinka saa tämän ohjelman kautta Tietokone- kuvakkeen asennettua työpöydälle?

Lainaus
Ei ole hitaampi kuin 14.04. Millä tavalla hitaus ilmenee?

Tämän kirjoitin jo alkuperäiseen viestiin mutta toista sen nyt vielä:
"Ennen 16.04:n asennusta järjestelmä avautui melko nopeasti. Nyt siihen on tullut aikaisempaan verrattuna melkoinen viive. Jos konetta käytettäessä on tietyn pituinen käyttämätön jakso, niin järjestelmä menee valmiustilaan kuten entisessäkin versiossa. Nyt kun palautan koneen käyttötilaan, niin tässäkin vaiheessa on melkoinen viive ennen kuin tapahtuu mitään. Aiemmin tällaista viivettä ei havainnut."
Eli siis koneen käyttöjärjestelmän avautuminen kestää paljon kauemmin kuin 14.04:n aikana.
En ole kellottanut avautumisnopeutta, mutta muutamat kymmenet sekunnit tuntuvat nykyaikaisessa tietojärjestelmässä kovin pitkiltä odotuksilta.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Gnome pulmia
« Vastaus #4 : 22.07.17 - klo:10.30 »
Ubuntu 16.04 Gnomessa suomenkielisyys on paljon puutteellisempi kuin 14.04:ssä. Suuri osa ohjeista on kääntämättä.

Ok, ohjeiden suomenkielisyydestä ei ole käsitystä, en ole niitä juurikaan tutkinut. Ei ole itsellä nyt Gnome käytössä, mutta on ihan mahdollista, ettei kaikkea ole käännetty aivan yhtä hyvin kuin Unityssä, joka on ollut Ubuntun kehityksen ja panostuksen kärki.

Lainaus
Lisäasetukset-ohjelma aukeaa ja sitä kautta voi tehdä paljon asetuksia mutta mistä kohtaa tai kuinka saa tämän ohjelman kautta Tietokone- kuvakkeen asennettua työpöydälle?

Joo, ei sieltä Gnomen lisäasetuksista saakaan Tietokone -kuvaketta työpöydälle, luin vähän huolimattomasti kysymyksesi. Ubuntussa ei ole tuota Windows -maailmasta tuttua "Tietokone" -käsitettä erilaisine hiiren oikean toimintoineen (ainakin Seiskassa vielä) edes olemassa, on vain läjä kansioita/tiedostoja, joihin aika harvoin on tarvetta päästä käsiksi. Kotikansion kautta pääsee kyllä parilla klikkauksella sinne, jos tarvetta ilmenee.