Kirjoittaja Aihe: Debian kotikäytössä, miksi ei?  (Luettu 7856 kertaa)

yaquya

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Debian kotikäytössä, miksi ei?
« : 25.06.17 - klo:19.34 »
Nyt kun Debian 9 virallisesti on julkaistu

Koodia: [Valitse]
https://www.debian.org/News/2017/20170617
Heräsi kokeneemmille kysymys:

Mitä enemmän lukee distro -vertailuja ja testejä, sitä enemmän saa lukea lähes huvittuneita kommentteja siitä kuinka Debian (vakaa) ei todellakaan ole mikään kotikoneen käyttöjärjestelmä. Itsehän olen enemmän ja vähemmän Debian 7 julkaisusta lähtien luottanut sen vakaaseen versioon, toki testailen toisella koneella samalla muita distroja kun aika sallii, mutta en ole vielä keksinyt ainakaan itselle tärkeää syytä miksi Debian olisi vain servereitä varten?

Ohjelmat ei tietysti ole aina niitä uusimpia versioita, mutta jos ne toimii niin miksi pitäisi?

Mielenkiinnosta siis, haluaisin sivistyä ja kuulla miksi olen väärässä jos väitän että Debian on loistava distro kun sen saa tuunattua mieleisekseen :)


epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1059
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #1 : 25.06.17 - klo:20.14 »
Minulla on Debian 9 yhdessä pöytäkoneessa. Toimii hyvin. Ainahan siinä on jotain säädettävää, mutta netistä löytyy kyllä apuja.

Ohjelmat eivät ole uusinta uutta vakaassa versiossa, mutta ei tarvitsekkaan olla.

Minun koneeneni on 32-bit ja tuossa Debianissa se tarkoittaa, että esim. flash on hankala saada toimimaan.

Kannatta antaa mahdollisuus Debianille työpöytä käytössä kuitenkin.

Kahvi on väkevin juomani

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #2 : 25.06.17 - klo:21.49 »
Mitä enemmän lukee distro -vertailuja ja testejä, sitä enemmän saa lukea lähes huvittuneita kommentteja siitä kuinka Debian (vakaa) ei todellakaan ole mikään kotikoneen käyttöjärjestelmä.

Olen pitkälti samaa mieltä kommentoijien kanssa.

Itsehän olen enemmän ja vähemmän Debian 7 julkaisusta lähtien luottanut sen vakaaseen versioon, toki testailen toisella koneella samalla muita distroja kun aika sallii, mutta en ole vielä keksinyt ainakaan itselle tärkeää syytä miksi Debian olisi vain servereitä varten?

Debian on lähinnä edistyneemmille harrastajille ja ammattilaisille sopiva jakelu, ja näillekin ryhmille tietyillä varauksilla. Kotikäyttäjät arvostavat yleensä helppokäyttöisyyttä ja käytännöllisyyttä, jotka ovat jossain määrin ristiriidassa Debianin tavoitteiden kanssa. Debianissa kaikki suljettu koodi tai muuten kyseenalaisilla ehdoilla jaeltavat ohjelmistot ja ajurit pyritään pitämään poissa perusjakelusta, mikä hankaloittaa ainakin henkilökohtaisesti järjestelmän käyttöä Ubuntuun verrattuna, vaikka sinänsä ymmärrän myös Debianin politiikkaa.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #3 : 26.06.17 - klo:10.37 »
Mitä enemmän lukee distro -vertailuja ja testejä, sitä enemmän saa lukea lähes huvittuneita kommentteja siitä kuinka Debian (vakaa) ei todellakaan ole mikään kotikoneen käyttöjärjestelmä.

Olen pitkälti samaa mieltä kommentoijien kanssa.
....

Minua huvittaa tuohon termiin "kotikone" liimatut arvolataukset.

Kun oletetaan ettei kotikoneen käyttäjä jaksa/halua/viitsi opetella muutamia elämää helpottavia perusjuttua, kuten komentoja.

Tosin myönnän että aika varauksella suhtaudun itsekin joihinkin PC:n käytössä esiintyviin ilmiöihin. En esimerkiksi koskaan jaksanut perehtyä windowsien säätämiseen enää w98:n jälkeen.
Se vain tuntui jotenkin tarpeettoman vaikealta...
Ja CP/M meni aikanaan ohi aika nopeasti kun tämä "Dirty Operating System" valtasi markkinat.


Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #4 : 26.06.17 - klo:13.03 »
Mielenkiinnosta siis, haluaisin sivistyä ja kuulla miksi olen väärässä jos väitän että Debian on loistava distro kun sen saa tuunattua mieleisekseen :)

Et ole väärässä, mutta ehkäpä monet näkevät tuon niinkin, että kun virittelee Debianin kivaksi ja mukavaksi, niin sehän on silloin suunnilleen = Ubuntu, joten miksei asenna sitten Ubuntua. Kevyt kenttähuomio, ei vakava argumentti. :)
 

yaquya

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #5 : 26.06.17 - klo:17.35 »
Mielenkiinnosta siis, haluaisin sivistyä ja kuulla miksi olen väärässä jos väitän että Debian on loistava distro kun sen saa tuunattua mieleisekseen :)

Et ole väärässä, mutta ehkäpä monet näkevät tuon niinkin, että kun virittelee Debianin kivaksi ja mukavaksi, niin sehän on silloin suunnilleen = Ubuntu, joten miksei asenna sitten Ubuntua. Kevyt kenttähuomio, ei vakava argumentti. :)

Nyt kun mainitsit niin... erittäin hyvä pointti. Jotenkin sitä meinaa että kun ite virittelee niin olis muka parempi.  :D
Jossain piireissä naurettaisiin pihalle kun täällä "sudottelen" Debianillani ja automaattinen kirjautuminenkin on käytössä.



igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #6 : 27.06.17 - klo:09.44 »
Miellä on ollut kotona 2 koneessa Debian kutosversiosta lähtien ja sen lisäksi vielä kahdessa sukulaisen koneessa, joita ylläpidän myös. Mitään versiota ei ole erityisesti tuunattu, vaan hyvin pitkälti perusasetuksilla on pärjätty. Arvostan vakautta. Jos jotain häikkää on ollut, niin yleensä taustalla on ollut rauta-ongelma.

En vaihtaisi.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #7 : 27.06.17 - klo:10.34 »
...
Arvostan vakautta. Jos jotain häikkää on ollut, niin yleensä taustalla on ollut rauta-ongelma.

En vaihtaisi.

No, se vakaus on saamassa pikku kolhun: Thunderbird (45.8.0) kaatuilee vähän väliä.

Miten lie, onkohan tuota yleisesti jatkuvassa käytössä jollain Ubuntukäyttäjällä. Olisi kiva lukea kommentit miten siinä.

Rautavika ei liene poissuljettu, aika iäkäs kone, joku hp:n läppäri.  Ei kuitenkaan mikään ikäloppu. Mielestäni
Mutta kai se rautavika kuplisi muihinkin ohjelmiin?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #8 : 27.06.17 - klo:11.21 »
Minusta ne kommentoijat, jotka näkevät Debianin vain palvelinkäyttiksenä, ovat jääneet jonnekin vuosien takaiseen menneisyyteen. Viimeistään 6.0-versiosta alkaen Debian on ollut täysin käyttökelpoinen myös tavallisen käyttäjän työpöytäkäyttöjärjestelmänä.

Sanoisin, että suurin osa tavallisista käyttäjistä tulee paljon paremmin toimeen Debianin kuin vaikkapa Ubuntun kanssa, koska päivitysten tulva ei ole jatkuva. Rolling-distroista en sitten viitsisi tuhahtaakaan, ne sopivat vain harrastajille.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #9 : 27.06.17 - klo:23.04 »
Itseäni harmitti kun piti hakea firmiksiä erikseen netistä, että Debianin saisi edes verkkoon. Muutama softa oli niin antiikkinen tai rampautettu, että piti asentaa erillisestä reposta. Debianissa taitaa vielä olla suosimani KDE4 mikä houkuttaisi Debian kokeiluun vielä kerran.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #10 : 28.06.17 - klo:00.10 »
No, se vakaus on saamassa pikku kolhun: Thunderbird (45.8.0) kaatuilee vähän väliä.

Kokeile uudella puhtaalla profiililla eli sammuta Thunderbird, siirrä ~/.thunderbird syrjään nimeämällä kansio uudestaan ja käynnistä Thunderbird. Tilien asetukset täytyy sitten tehdä uudestaan ja paikalliset sähköpostiviestit jäävät vanhaan profiilikansioon. Jos tuo auttaa, vanhojen paikallisten sähköpostiviestien siirtäminen uuteen profiiliin on sitten oma projektinsa.

Elekaz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
    • Piece of code
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #11 : 28.06.17 - klo:10.43 »
Kakkoskoneella ollut debian nyt parisen kuukautta, vähällä käytöllä tosin ollut, mutta softat yms asennettu ja testattu että tarvittaessa pystyn hommat (koodauksen) sillä hoitamaan. En varmaan enää muita distroja pääkäyttikseksi ottaisi (debian pohjaisista ainakaan).

Tilien asetukset täytyy sitten tehdä uudestaan ja paikalliset sähköpostiviestit jäävät vanhaan profiilikansioon. Jos tuo auttaa, vanhojen paikallisten sähköpostiviestien siirtäminen uuteen profiiliin on sitten oma projektinsa.
Offtopiccia, mutta eikös nykyään kannatta suosia IMAPpia jolloin mailit on palvelimella tallessa? EI tarvitsisi miettiä mailien siirtoja (ellei ole jotain lokaaleja kopioita, ei itse tule käytettyä)

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #12 : 28.06.17 - klo:11.14 »
No, se vakaus on saamassa pikku kolhun: Thunderbird (45.8.0) kaatuilee vähän väliä.

Kokeile uudella puhtaalla profiililla eli sammuta Thunderbird, siirrä ~/.thunderbird syrjään nimeämällä kansio uudestaan ja käynnistä Thunderbird. Tilien asetukset täytyy sitten tehdä uudestaan ja paikalliset sähköpostiviestit jäävät vanhaan profiilikansioon. Jos tuo auttaa, vanhojen paikallisten sähköpostiviestien siirtäminen uuteen profiiliin on sitten oma projektinsa.

Tuossa voi olla lääke, ainakin kokeilemisen arvoinen.
Kun nykyinen profiili on ties kuinka kaukaa, koneen vaihtuessa olen vain kopsannut vanhan uuteen koneeseen.

Kun Icedove vaihtui thunderbirdiin, en edes muista tekikö systeemi tuon linkityksen vai teinkö itse?

Koodia: [Valitse]
.thunderbird -> /home/jekku/.icedove

Luultavasti systeemi, koska itse olisin todennäköisesti vain tylysti nimennyt sen uudelleen.


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #13 : 28.06.17 - klo:11.28 »
Tilien asetukset täytyy sitten tehdä uudestaan ja paikalliset sähköpostiviestit jäävät vanhaan profiilikansioon. Jos tuo auttaa, vanhojen paikallisten sähköpostiviestien siirtäminen uuteen profiiliin on sitten oma projektinsa.
Offtopiccia, mutta eikös nykyään kannatta suosia IMAPpia jolloin mailit on palvelimella tallessa? EI tarvitsisi miettiä mailien siirtoja (ellei ole jotain lokaaleja kopioita, ei itse tule käytettyä)

Juu, IMAP on hyvä ja sitä käyttäessä voi välttyä tältä ongelmalta. Ainakin itselläni on silti myös lokaali arkisto, koska palveluntarjoajalla on levytilarajoituksia.

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: Debian kotikäytössä, miksi ei?
« Vastaus #14 : 04.08.17 - klo:20.48 »
Kyllä depian on hyvä distro kun sen saa duunattua mieleisekseen.. Itsellä toimii tässä halvimmassa intelin NUC koneessa hienosti. Xfce työpöytänä joka
on vakiona varsin aneemisen näköinen mutta kyllä tuosta ihan mieleisen sai kun asiaan hieman paneutui. Tein tässä tavallaan itselleni haastetta että saako
tästä koneesta miten vikkelän ja viiveettömän kun prossuna on celeron ja levynä ssd. Depian on selvästi nopeamman tuntuinen kuin esim ubuntu mate tässä.
Käyttö on eimmäkseen surffailua ja videoiden katsomista sekä asioiden hoitoa pankki/spostit niin tämä ja depian on ihan riittävä.. Kokeilin huviksen muokata yhden gigan
videon kännykkä kokoon tällä ja vlc ohjelmalla. Samaan aikaan pystyi vielä netissä surffaamaan. Menihän siinä jonkin aikaa mutta valmista tuli :D 

Asensin siis "testing" version..
« Viimeksi muokattu: 05.08.17 - klo:10.41 kirjoittanut vistaaja »
Intel NUC (2017) celeron + depian 9