Kirjoittaja Aihe: Kotivideokasettien tuonti Xubuntuun  (Luettu 3282 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Kotivideokasettien tuonti Xubuntuun
« : 19.06.17 - klo:22.20 »
Olen polttanut videokasetteja, omia filmauksia, kirjaston laitteilla DVD-levyille. Olen kuitenkin kuullut, että DVD-formaatti olisi vanhenemassa.

Toinen mahdollisuus olisi käyttää videokaapparia ja tallentaa ulkoiselle muistille. Jos videokaapparin, vai onko se videosieppari, tilaisin netistä, millä ohjelmalla sitä voisi käyttää Xubuntussa, että videokuva näkyy tietokoneen näytöllä? Videot minulla on.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kotivideokasettien tuonti Xubuntuun
« Vastaus #1 : 19.06.17 - klo:23.07 »
Olen polttanut videokasetteja, omia filmauksia, kirjaston laitteilla DVD-levyille. Olen kuitenkin kuullut, että DVD-formaatti olisi vanhenemassa.

No jaa. Blu-ray elää vielä ainakin 10 vuotta, ja Blu-ray-soittimet toistavat jatkossakin DVD-levyjä. Kiekot ovat kyllä sinänsä jossain määrin hankala väline verrattuna siihen, että videot olisivat tietokoneella jatkuvasti käytettävissä ja helposti varmuuskopioitavissa. Tai peräti johonkin pilvipalveluun ladattuina kopioina, joita voi sitten katsella missä tahansa.

Kirjaston laitteilla saat varmaankin helposti siedettävää laatua DVD:lle, jolloin levykuvan voi kopioida ja arkistoida kovalevylle, tai muuntaa vaikka HandBrakella tiiviimpään H.264-pakattuun formaattiin ja ladata nettiin.


Toinen mahdollisuus olisi käyttää videokaapparia ja tallentaa ulkoiselle muistille. Jos videokaapparin, vai onko se videosieppari, tilaisin netistä, millä ohjelmalla sitä voisi käyttää Xubuntussa, että videokuva näkyy tietokoneen näytöllä? Videot minulla on.

Tästä keskusteltiin juuri muutama päivä sitten rinnakkaisessa aiheessa: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=52260.0

Ihan kaikki videokaapparit eivät toimi Linuxissa, eli yhteensopivuus on syytä varmistaa ennen hankintoja.
« Viimeksi muokattu: 19.06.17 - klo:23.09 kirjoittanut nm »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Kotivideokasettien tuonti Xubuntuun
« Vastaus #2 : 20.06.17 - klo:00.56 »
No jaa. Blu-ray elää vielä ainakin 10 vuotta, ja Blu-ray-soittimet toistavat jatkossakin DVD-levyjä. Kiekot ovat kyllä sinänsä jossain määrin hankala väline verrattuna siihen, että videot olisivat tietokoneella jatkuvasti käytettävissä ja helposti varmuuskopioitavissa. Tai peräti johonkin pilvipalveluun ladattuina kopioina, joita voi sitten katsella missä tahansa.

Kirjaston laitteilla saat varmaankin helposti siedettävää laatua DVD:lle, jolloin levykuvan voi kopioida ja arkistoida kovalevylle, tai muuntaa vaikka HandBrakella tiiviimpään H.264-pakattuun formaattiin ja ladata nettiin.

Siis ei DVD ole vielä loppua tekemässä. Tästä asiasta puhui tuttavani tänään, että DVD-formaatti olisi tekemässä "kuolemaa". Blu-ray -levyjä en ole kokeillutkaan. Niihin pitäisi mahtua enempi kuin DVD-levyille. Mutta jos kokeilisin videokaappausta, niin VLC näyttäisi olevan hyvä ohjelma siihen.

Kyllä kirjaston laitteilla saa ihan kelpo jälkeä DVD-levyille, ei tietenkään huippulaatua, kun lähtötasokin on melko heikko. On kuitenkin kyseessä perhevideoiden talteenotto. Ne ei saa tuhoutua.



makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Kotivideokasettien tuonti Xubuntuun
« Vastaus #3 : 20.06.17 - klo:08.48 »
Ihan kaikki videokaapparit eivät toimi Linuxissa, eli yhteensopivuus on syytä varmistaa ennen hankintoja.

Hankala tietää mikä kaappari toimisi Linuxilla, kun sitä ei missään suoraan sanota.

Toisaalta minulla on kotivideoita vain seitsemällä VHS-kasetilla, joten mihinkään suuriin investoihin ei varmaan kannata alkaa. Koneella on nyt DVD-asema, vaatisi tulevaisuudessa Blu-ray-aseman, jos ensin mainittu asema vanhenee. Blu-ray -levythän ei toimi DVD-asemalla.
« Viimeksi muokattu: 20.06.17 - klo:09.14 kirjoittanut makel58 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kotivideokasettien tuonti Xubuntuun
« Vastaus #4 : 20.06.17 - klo:12.09 »
Hankala tietää mikä kaappari toimisi Linuxilla, kun sitä ei missään suoraan sanota.

Nettikaupan käyttäjäkommentit/-arvostelut ovat näissä yleensä paras tiedonlähde, etenkin kiinalaisten halpislaitteiden tapauksessa. Brändillä myytäviä voi googlettaa itse.

Toisaalta minulla on kotivideoita vain seitsemällä VHS-kasetilla, joten mihinkään suuriin investoihin ei varmaan kannata alkaa. Koneella on nyt DVD-asema, vaatisi tulevaisuudessa Blu-ray-aseman, jos ensin mainittu asema vanhenee. Blu-ray -levythän ei toimi DVD-asemalla.

Kopioit ne DVD-levyt tietokoneelle, niin et enää tarvitse epäluotettavia optisia asemia. Itse poltetut DVD-levyt eivät muutenkaan säily kovin hyvin, vaikka niitä pidettäisiin optimaalisissa olosuhteissa. Pitäisi käyttää erityisesti arkistointiin suunniteltuja archival grade -levyjä. Parempi kopioida videot DVD-levyiltä kovalevylle ja tehdä varmuuskopiot useaan paikkaan ja vaikka johonkin pilvipalveluun, josta niitä voi helposti jakaa muille ihmisillekin.
« Viimeksi muokattu: 20.06.17 - klo:14.08 kirjoittanut nm »