Kirjoittaja Aihe: Minkä analogiselta laitteelta tallentavan videokaapparin Ubuntu tunnistaa?(RATK  (Luettu 4994 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Nauhoitan Windowsissa VHS-kasetilta koneelleni. Laite onn Powerdirector. Ubuntu ei kuitenkaan tunnista sitä, vaikka se on hyvin yksinkertainen. Tarvitsen kaksi laitetta, jotta voin nauhoittaa yhtaikaa, koska kasetteja on paljon. Tietääkö kukaan, minkä laitteen Ubuntu tunnistaa. Periaatteessa simppeli laite riittää, kunhan siinä on s-video ja scart.
« Viimeksi muokattu: 24.06.17 - klo:17.13 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Nauhoitan Windowsissa VHS-kasetilta koneelleni. Laite onn Powerdirector. Ubuntu ei kuitenkaan tunnista sitä, vaikka se on hyvin yksinkertainen.

PowerDirector on Cyberlinkin ohjelmisto, joka toimii eri laitteiden kanssa Windowsin standardien videorajapintojen kautta.

Onko kyseessä USB-väylään kytkettävä kaappauslaite? Mitä lsusb kertoo, kun se on kytketty koneeseen?

Koodia: [Valitse]
lsusb
Millä kaappausohjelmalla olet todennut, ettei järjestelmä tunnista laitetta? Nykyisin analogiseen kaappaukseen ei ole kovin useita graafisella käyttöliittymällä varustettuja ohjelmistovaihtoehtoja. VLC on ehkä varmin ratkaisu: https://askubuntu.com/questions/614510/software-for-using-easycap-usb-video-capture-device


Tarvitsen kaksi laitetta, jotta voin nauhoittaa yhtaikaa, koska kasetteja on paljon. Tietääkö kukaan, minkä laitteen Ubuntu tunnistaa. Periaatteessa simppeli laite riittää, kunhan siinä on s-video ja scart.

Ainakin osa Easycap-nimellä myydyistä kiinalaisista kaappareista toimii suoraan: https://linuxtv.org/wiki/index.php/Easycap
« Viimeksi muokattu: 16.06.17 - klo:16.50 kirjoittanut nm »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Yksi vaihtoehto on käyttää kirjoittavaa DVD-soitinta, ja siirtää DVD:ltä esim. levykuvana linuxiin tai convertoida mencoderilla tai ffmpeg:llä haluttuun muotoon.

Kirjoittavaan asemaan tulee laittaa DVD+-RW-levy, joka on yhteensopiva kyseisen soittimen kanssa.

Huuto.net:stä tai tori.fi:stä löytäneen sopivan aparaatin kyseiseen, ja kannattaa tinkiä soittimessa toimiva RW-levy mukaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Listaus lsusb:
#halia-Lenovo-Yoga-2-Pro:~$ lsusb
Bus 001 Device 002: ID 8087:8000 Intel Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 002 Device 006: ID 1bcf:2c43 Sunplus Innovation Technology Inc.
Bus 002 Device 005: ID 04f3:040d Elan Microelectronics Corp.
Bus 002 Device 004: ID 2047:0855 Texas Instruments Invensense Embedded MotionApp HID Sensor
Bus 002 Device 003: ID 8087:07dc Intel Corp.
Bus 002 Device 008: ID 1d19:6109 Dexatek Technology Ltd.
Bus 002 Device 002: ID 046d:c52f Logitech, Inc. Unifying Receiver
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
#

Hämmästyksekseni ainakin Vlc toisti vhs videota powerdirectorin kautta. En tosin vielä tiedä kuinka voin tallentaa sen Vlc:llä jonhon kin digitaaliseen formaattiin. Yritin ensi Kinolla, mutta se ei löytänyt laitetta. Täytyy kokeilla vielä uudelleen maalla, jonne olen juuri lähdössä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Listaus lsusb:
#halia-Lenovo-Yoga-2-Pro:~$ lsusb
Bus 001 Device 002: ID 8087:8000 Intel Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0003 Linux Foundation 3.0 root hub
Bus 002 Device 006: ID 1bcf:2c43 Sunplus Innovation Technology Inc.
Bus 002 Device 005: ID 04f3:040d Elan Microelectronics Corp.
Bus 002 Device 004: ID 2047:0855 Texas Instruments Invensense Embedded MotionApp HID Sensor
Bus 002 Device 003: ID 8087:07dc Intel Corp.
Bus 002 Device 008: ID 1d19:6109 Dexatek Technology Ltd.
Bus 002 Device 002: ID 046d:c52f Logitech, Inc. Unifying Receiver
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
#

Hämmästyksekseni ainakin Vlc toisti vhs videota powerdirectorin kautta.

Edelleen PowerDirector on Cyberlinkin videoeditori Windowsille. Kaappauslaitteesi on USB-ID:n 1d19:6109 perusteella Lidlin myymä SilverCrest USB 2.0 Video Grabber SVG 2.0 A2.


En tosin vielä tiedä kuinka voin tallentaa sen Vlc:llä jonhon kin digitaaliseen formaattiin. Yritin ensi Kinolla, mutta se ei löytänyt laitetta. Täytyy kokeilla vielä uudelleen maalla, jonne olen juuri lähdössä.

Kino vaatinee V4L2->V4L-sillan, mutta kyseinen ohjelma ei ole muutenkaan erityisen hyvä ratkaisu analogisen videon kaappaukseen. DV:lle se on hyvä.

VLC:llä kaappaus onnistuu toiminnolla Media -> Muunna/Tallenna -> ...

Kuvallinen ohje: https://www.epiphan.com/solutions/record-video-using-vlc-dvi2usb-3-0/

Videon prosessointi eli ainakin lomituksenpoisto ja VHS-artifaktien suodatus olisi tosin tällaisessa kaappauksessa aika oleellista, mutta ehkäpä sinulle riittää että saat jonkinlaista tunnistettavaa kuvaa talteen? Itse kaappaisin videon ensin raakamuodossa nopealle levylle, ja sitten prosessoisin sitä Avisynthillä ennen tallennusta sopivaan arkistointiformaattiin. Windowsissa Virtualdubissa voisi myös olla hyviä filttereitä, jos Avisynth-skriptaus menee liian haastavaksi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Minulle riittää kohtuullisen hyvä kuva ja vlc kyllä näyttää sen. Mutta!!! En saa ääntä toimimaan. Tulee vain tällainen viesti:
"VLC ei kyennyt avaamaan MRL-sijaintia "file:///home/jotaarkka/hw%3A2%2C0". Katso lokista lisätietoja."

Tuollaista tiedostoa ei yksinkertaisesti ole kotikansiossani eikä myöskään windows-puolella. Tässä se viittaa mielestäni Kubuntun kotikansioon. Jos osaisitte neuvoa, mistä kiikastaa, niin voisin jo juhannuksena digitoida. Mutta olen kiitollinen, jos vastaus tähän vain löytyy.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Minulle riittää kohtuullisen hyvä kuva ja vlc kyllä näyttää sen. Mutta!!! En saa ääntä toimimaan. Tulee vain tällainen viesti:
"VLC ei kyennyt avaamaan MRL-sijaintia "file:///home/jotaarkka/hw%3A2%2C0". Katso lokista lisätietoja."

VLC:n kaappauslaite-välilehden äänilaite on väärä tai PulseAudio varaa sen. Näytä laitelista:

Koodia: [Valitse]
cat /proc/asound/card
Listan laitenumeron perusteella voit sitten kokeilla näitä VLC:ssä (Media -> Muunna/Tallenna -> Kaappauslaite -> Äänilaitteen nimi):

alsa://hw:0,0
alsa://hw:1,0
alsa://hw:2,0
...

Tuollaista tiedostoa ei yksinkertaisesti ole kotikansiossani eikä myöskään windows-puolella. Tässä se viittaa mielestäni Kubuntun kotikansioon. Jos osaisitte neuvoa, mistä kiikastaa, niin voisin jo juhannuksena digitoida. Mutta olen kiitollinen, jos vastaus tähän vain löytyy.

Etuliite alsa:// on ilmeisesti tarpeellinen, vaikka sitä ei pudotusvalikon kautta tarjotakaan. Ilman sitä VLC yrittää avata äänilaitteen sijaan kotihakemistossa olevan tiedoston. Lisää juttua saksaksi: https://forum.ubuntuusers.de/topic/kein-ton-mit-easycap/

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Älysin jo heti alussa kokeilla Video 1 ja hw:1.0 ja hw:2.0. Kun luin neuvosi asensin alsan, jota minulla ei ollut. Kuva siis tulee hyvin, mutta ääni puuttuu. Windowsissa vlc ei edes anna analogista vaihtoehtoa. Ehkä siihen tarvitsisi asentaa joitakin lisäosia. Toisaalta Windowsissa minulla on Powerdirector, joka toimii. Minulla on Windows 10 yhdessä läppärissäni ja vanhassa pöytäkoneessani Windows XP. Siihen en ole tosin kokeillut asentaa PwDirectoria
Jos hankin toisen muuntajan, niin kesällä toinen olisi mökillä ja toinen kotona. Molemmissa paikoissa on VHS-kasetteja. Sitä paitsi minusta on tullut niin periaatteellinen Linuxin kannattaja, että haluaisin kaikkien tarvitsemieni toimintojen toimivan myös Ubuntussa tai Kubuntussa.
Jos ratkaisu löytyy, olen iloinen. Joka tapauksessa HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Älysin jo heti alussa kokeilla Video 1 ja hw:1.0 ja hw:2.0. Kun luin neuvosi asensin alsan, jota minulla ei ollut.

ALSA on järjestelmässä valmiina ja kiinteästi integroituna, eikä sitä varten tarvitse asentaa mitään lisää. Näytä pyytämäni lista äänilaitteista:

Koodia: [Valitse]
cat /proc/asound/card
Saatko samanlaisen virheen kaikilla vaihtoehdoilla: hw:0,0 hw:1,0 ja hw:2,0? Entä jos kirjoitat äänilaitteen nimeksi alsa://hw:0,0 sen sijaan että valitset laitteen pudotusvalikosta? Saksalaisilla oli ainakin jotain epäselvyyttä tuon asetuksen toiminnassa.

Jos joku noista toimii ilman virhettä, mutta ääntä ei kuulu, vika lienee mikseriasetuksissa, joita voi säätää alsamixerillä päätteessä. (Valitse oikea äänilaite F6:lla.)

Voit myös kaapata ääntä äänikortin linjatulon kautta, mutta sekin edellyttää, että saat VLC:n hyväksymään jonkun noista äänilaitteista. PulseAudio voi toki olla tässä esteenä, jos joku toinen ohjelma toistaa tai tallentaa ääntä samaan aikaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Suurkiitos! Se oli alsa://hw2.0. Kenoviivoja kokeilin jo aikaisemmin neuvostasi, mutta en älynnyt että se tarvitsi myös alsa://. Nyt toimii loistavaa ja paljon yksinkertaisemin kuin saksalaisten neuvot. Tämä on nyt ratkennut.