Kirjoittaja Aihe: osioinnin muuttaminen LVM:ksi  (Luettu 1445 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
osioinnin muuttaminen LVM:ksi
« : 30.05.17 - klo:20.27 »
Eli olisi tavallinen /dev/sda* pohjainen asennus ja olen pähkäillyt sen muuttamiseksi LVM osioinniksi ... Onnistuuko ilman uudelleenasennusta ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

juyli

  • Vieras
Vs: osioinnin muuttaminen LVM:ksi
« Vastaus #1 : 30.05.17 - klo:22.38 »
Eli olisi tavallinen /dev/sda* pohjainen asennus ja olen pähkäillyt sen muuttamiseksi LVM osioinniksi ... Onnistuuko ilman uudelleenasennusta ?
Veikkaisin, ettei onnistu. Mutta esim. Gparted tarjoaa vaihtoehtona alusta muotoon "lvm2 pv".
Henk. koht. pidän tuota LVM-osiointia kohtuullisen tarpeettomana ominaisuutena, kun Linux-järjestelmä sallii linkittämisen/liittämisen varsin kätevästi vaikka useammellekin osiolle koskematta varsinaisesti osiointiin.
LVM:n ideahan lienee siinä, että useita osioita voi suht' jouhevasti käyttää osioimatta erityisemmin useampia levyjä eli levyosioita.
https://www.linux.fi/wiki/LVM
En ole itse vaivautunut perehtymään tarkemmin LVM:n ominaisuuksiin lähinnä siksi, että ongelmatilanteissa saattaa tietojen pelastaminen olla ongelmallisempaa kuin perinteisiltä levyosiolta.

Lisäys: ja lisäksi käytän useampiakin Linux-jakeluja, joten ne eivät välttämättä osaa hyödyntää toisen jakelun LVM-järjestelmää.
« Viimeksi muokattu: 30.05.17 - klo:22.43 kirjoittanut juyli »