Kirjoittaja Aihe: Amilo M 7400D  (Luettu 3444 kertaa)

Sankku76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Amilo M 7400D
« : 29.05.17 - klo:06.34 »
Eli vanha rausku (Amilo M 7400D). Bios sanoo, että speed 1800 MHz ja RAM 384MB. Sen sen tiedän, että on non pae ja siinä ei voi käyttää forcepaea. Ettäs mitäs Linuxia koittaisin?

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1065
    • Profiili
Vs: Amilo M 7400D
« Vastaus #1 : 29.05.17 - klo:06.40 »
Minulla toimi vanhassa IBM-läppärissä Debian. Siitä on tulossa kesäkuulla uusi versio Debian 9 Stretch.
Kahvi on väkevin juomani

juyli

  • Vieras
Vs: Amilo M 7400D
« Vastaus #2 : 29.05.17 - klo:10.29 »
Eli vanha rausku (Amilo M 7400D). Bios sanoo, että speed 1800 MHz ja RAM 384MB.
Muistia on onnettoman vähän "vakavaan" käyttöön. Mutta ainahan voi yrittää. Kokeile Vector-Linux:ia. Se on melkoisen kevyt, mutta valmis Slackwareen perustuva Linux-jakelu. http://vectorlinux.com/

Sankku76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Amilo M 7400D
« Vastaus #3 : 30.05.17 - klo:06.24 »
Latasin Debianin ja nyt olen grub> tilassa
Mitenkähän pääsisin eteenpäin?

juyli

  • Vieras
Vs: Amilo M 7400D
« Vastaus #4 : 30.05.17 - klo:17.04 »
Latasin Debianin ja nyt olen grub> tilassa
Mitenkähän pääsisin eteenpäin?
Saitkin jo ohjeita, mutta aloittelijalle kaikkein yksinkertaisinta on asentaa järjestelmä vain uudelleen opiksi ja harjoitukseksi ;)
Asennushan ei kovin kauan kestä - tosin tuollaisella museokoneella se vie oman aikansa.
Ongelma lienee siinä, että grub ei löydä /boot/grub/grub.cfg -tiedostoa, eikä tiedä, mikä kernel ja initrd pitäisi käynnistää.
Asennus ei siis ole mennyt ihan putkeen.

Sankku76

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Amilo M 7400D
« Vastaus #5 : 30.05.17 - klo:23.28 »
Jes, asensin uudelleen Debianin ja pääsin jumitilasta pois. Nyt asennettu Puppy Wary...asentuu ok, mutta jostain syystä se käyttis ei tallennu koneelle.  Jos sammutan koneen, pitää aina asentaa Puppy usb-tikulta uudelleen...mikäköhän tähän avuksi?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Amilo M 7400D
« Vastaus #6 : 30.05.17 - klo:23.45 »
Jes, asensin uudelleen Debianin ja pääsin jumitilasta pois. Nyt asennettu Puppy Wary...asentuu ok, mutta jostain syystä se käyttis ei tallennu koneelle.  Jos sammutan koneen, pitää aina asentaa Puppy usb-tikulta uudelleen...mikäköhän tähän avuksi?

Luultavasti olet ymmärtänyt väärin. Puppy on vähän erikoinen Live-jakelu, jossa tarkoitus on käynnistää se tikulta tai muulta medialta ja korkeintaan asetukset tallennetaan koneelle. En ole itse sitä juuri käyttänyt ja käsittääkseni siinä on aika vanhat ohjelmat ja ainoa käyttäjä on root, joten se ei ole mitenkään tietoturvallinen vaihtoehto. Sopii toki joihinkin tiettyihin käyttötarkoituksiin, kuten tietojen pelastukseen seonneesta järjestelmästä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.