Kirjoittaja Aihe: Haittaohjelma koneella???  (Luettu 2812 kertaa)

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Haittaohjelma koneella???
« : 17.04.17 - klo:12.45 »
Sain jo toistamiseen ilmoituksen tuotteesta, jota en ole tilannut.

 Ensimmäisellä kerralla tuote tuli postiluukusta ja sitä sitten selvittelin kuluttaja-asiamiehen, postin ja poliisin kautta. Homma lähtenyt alkuun käsittääkseni fb-sivuilta, mistä vuotanut sähköpostiosoite (asetuksissa vain minun tietonani) ja kotiosoitteeni, mikä väestörekisterissä on salaisena sattuneesta syystä. Varokaa siis Kevennystä ja sen mainoksia erityisesti.

Nyt sitten sähköpostitse lähetettiin tiedosto, jota väitettiin Nortoniksi ja ilmoitettiin, että latauksen alettua tilausta ei voi perua. Onneksi koneella ei ole windowsia, joka ehkä pelasti tilanteen. Tai sitten ei. Tulevaisuus näyttää, että pääsenkö jälleen asioimaan poliisin kanssa.

Tuli vain mieleen, että ei kai koneellani voisi olla haittaohjelmaa, joka altistaisi tuollaiselle. En viitsisi koko käyttistä asentaa uudelleen. ClamTK;n asensin, mutta käsitin sen niin, että sillä voi tarkistaa vain tiedosto tai kansio kerrallaan. Tuohan olisi aikamoinen homma. Löytyisikö ohjelmaa, joka tarkistaisi koko koneen kerralla?

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Haittaohjelma koneella???
« Vastaus #1 : 17.04.17 - klo:14.16 »
Tuskin mikään haittaohjelma sinulle kotiin mitään tavaraa lähettelisi. Mikä firma sinulle tavaraa toimitti? Eiköhän sinun sähköposti ja muut tiedot löydy netistä ja fyysisesti miljoonasta eri paikasta, josta joku on ne voinut kaivaa esille.

Lähinnä ehkä huolestuisin, että onko joku kaapannut sinun identiteetin ja ottanut pikavippejä ja tilannut tavaraa sinun nimissäsi ja kohta alkaa laskujen tulva.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Haittaohjelma koneella???
« Vastaus #2 : 17.04.17 - klo:16.31 »
Firma, joka asialla, oli Fennotuonti/Kevennys. Googlaamalla löytyy firmaa koskevia viestejä, joten toimii hyvinkin epämääräisesti. Enkä minä ollut ainut, joka sai tällaisia ylläri tuotepaketteja laskun kera samaan aikaan. Kyseessä vielä jatkuva tilaus. Kirjoittelimme Kevennyksen sivuille, vaan nyt ovat poistaneet viestit ja laittaneet estot kirjoittamiselle.

Olin yhteydessä myös yritykseen. Ja sen verran kuin sain tolkkua, niin väittivät mainoksen kautta saaneensa minulta tilauksen, mainos on täytynyt olla sellainen, jonka olivat ujuttaneet fb-sivuilleni. En niitä aukaise, vaan poistan rastista. En ole koskaan ollut yrityksen kanssa tekemisissä ja koko yritys täysin outo minulle. Ongelmia syntyi, kun eivät suostuneet hakemaan palautuslähetystä postista, se seilasi minun ja yrityksen välillä - olin sen kirjattuna laittanut, koska netistä selvisi, että palautusten kanssa on ollut ongelmia ja perintäfirma jatkanut laskutusta. Tuon vuoksi otin yhteyttä postiin ja sen kehotuksesta sitten poliisiin. Yrityksen käyttämä sähköposti oli sellainen, jota en käytä juuri muussa kuin facebookiin kirjautuessani. Kevennys on nyt historiaa, joko posti tai poliisi hoitanut jutun. Pystyin seuraamaan tilannetta postin sivuilta kirjatun lähetyksen vuoksi.

Tämä Norton-juttu on vielä oudompi. Se tuli suoraan normaalisti käyttämääni sähköpostiin. Tai viestejä oli oikeastaan kaksi, toistensa kopioita. Siirsin ne roskaposteihin, mistä poistin välittömästi. Saa nähdä, tuleeko jatkoa. Mutta jotain outoa tuossa jutussa on. Olen yleensä supervarovainen, joten en laittele tietojani millekään epämääräisille sivuille.

Tuo identiteetin kaappaaminen olisi aika karmiva juttu.
« Viimeksi muokattu: 17.04.17 - klo:16.38 kirjoittanut Mummeli »

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Haittaohjelma koneella???
« Vastaus #3 : 17.04.17 - klo:16.40 »
On ollut koko ajan, mutta jostain syystä se yhtäkkiä lakkasi toimimasta niin MTV:n kuin facebookin sivuillakin. Sitä ennen toimi mainiosti ja toimii edelleenkin muilla sivuilla. Tuotakin olen ihmetellyt.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Haittaohjelma koneella???
« Vastaus #4 : 17.04.17 - klo:16.41 »
Tässä ketjussa mainitaan sana Norton.
Vihonviimeinen firma.

Kun lopetin muutama vuosi sitten Windows XP:n,
Norton lähetteli vielä kauan tietoturvaohjelmistojensa maksullisia  latauksia postiini.
Irtisanoin jo aikoja sitten Nortonin.Silti postia tuli vielä kauan.

Kun  asensin kaverille talvella Windows 10,yritin estää häntä asentamasta Nortonia sekoittamaan sitä.
Ei kuunnellut minua,kun on maksanut Nortonile jo monia satoja euroja.
Ja tilaus jatkuvana voimassa.

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Haittaohjelma koneella???
« Vastaus #5 : 17.04.17 - klo:18.39 »
Selaimien välimuisteihin kai ei jää mitään, koska selaan incognito-tilassa aina. Kai se noin on? Nuo suodatuslistat on kyllä päivittämättä, jos eivät itse päivity. Täytyypi tehdä tuo. Olen mielestäni jostain lukenut, että MTV-jotenkin kiertäisi Adblockin videoidensa osalta, muutenhan kyllä mainokset estyvät. Ennenhän se ei niitä näyttänyt juuri tuon Adblockin vuoksi, mutta nyt näyttää. Liekö sama facebookinkin kanssa, kun ennen ei yksikään mainos läpi päässyt.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Haittaohjelma koneella???
« Vastaus #6 : 18.04.17 - klo:20.36 »
flashgot on hyvä lisä adblockin kanssa...

https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/flashgot/
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB