Kirjoittaja Aihe: Miten testata työaseman poweria - kotelon suojakytkimen ohitus ?  (Luettu 2263 kertaa)

HifiTollo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 116
    • Profiili
Olen aika vasta-alkaja laitepuolella. Nyt ei työasemani käynnisty lainkaan.
 (Acer Aspire M3201)

Tahtoisin testata yleismittarilla työasemani virtalähteen, liittimistä jännitteet mitaten, mutta luulen että koneessani on joku suojakytkin, mikä tekee koko vehkeestä jännitteettomän, kun sivupelti on avattu.

Miten saan virrat päälle poweriin sivupelti auki?

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Sen kuuluukin olla sähkötön kun vasta-alkaja avaa sivupellin. Ota ainakin verkkojohto irti seinätöpselistä.

Joskus kauan sitten kun kaikki laitteet olivat kalliita ja ne tehtiin hyvin, niissä oli tuollaisia turvakytkimiä avattavissa pelleissä ja luukuissa. Jostain syystä niitä sanottiin insinöörivarmistimiksi. Sellaisen yleensä löytää kun tutkii, joko laitetta tai ohjekirjaa. Yleensä ne ovat mikrokytkimiä tai reed-releitä. Niissä on yleensä mekaaninen huoltolukitus, jolla ne voi ohittaa, eli kääntää asentoon, jossa ne ovat pellin ollessa paikoillaan. Joskus täytyy kääntää jokin ohituskytkin.

Ehkä joku tuota laitetta tunteva neuvoo, tai ehkä löydät jonkin ohjevideon tai -tuubin.

SÄHKÖTÖISSÄ PIILEE HENGENVAARA. Anna laitteen siksi olla sähkötön kun liität mittarin johtimet mittapisteisiin. Sitten vasta töpseli seinään ja mittaus, mieluummin toinen käsi taskussa, itse laitteeseen koskematta.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo