Kirjoittaja Aihe: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin  (Luettu 7410 kertaa)

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« : 20.03.17 - klo:22.26 »
Noniin eli olis porukoiden tietokone siinä mallis että se olis enää tulostinohjelmaa ja tulostus serveriä vailla. Eli neuvoja tarvisin juurikin tohon että miten asennan lubuntuun tulostin serverin tulostimessamme ei ole WiFiä ja, näin ollen tietokoneeseen pitäisi asentaa sellainen tulostinserveri ohjelma joka sitten ottaa yhteyden purkkiin ja, tulostimen usb-kaapeli tuikataan sit, tulostimessa olevaan usb porttiin kiinni.  Eli osaiskos joku auttaa?

Windowsissa minulla on tämä ja laitan tämän esimerkiksi että kaikki pääsisivät kärryille mitä ajan takaa:http://www.tp-link.com/us/faq-415.html

Reitittimen malli on TP-link TD-W8980

Tulostimen malli:HP LaserJet MFP M125a

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #1 : 21.03.17 - klo:19.13 »
Noniin eli oon yrittäny lisätä tulostinta tähän lubuntuun mut mistähän johtuu et toi lisää kohta on harmaalla enkä saa millään tulostinta lisättyä? oon yrittäny myös käynnistää gupsia uudelleen tuota localhost tekstiä ei, saa myöskään pyyhittyä pois johon sitten laittaisin tuon oman purkkini ip:n jossa on tulostin usbilla kiinni.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #2 : 21.03.17 - klo:19.13 »
Lisäkuva 2

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #3 : 21.03.17 - klo:19.25 »
Noniin eli oon yrittäny lisätä tulostinta tähän lubuntuun mut mistähän johtuu et toi lisää kohta on harmaalla enkä saa millään tulostinta lisättyä? oon yrittäny myös käynnistää gupsia uudelleen tuota localhost tekstiä ei, saa myöskään pyyhittyä pois johon sitten laittaisin tuon oman purkkini ip:n jossa on tulostin usbilla kiinni.

Telewellin purkki ei varmaankaan toimi Cups-palvelimena vaan se tarjoaa tulostimet SMB:n ja IPP:n kautta. Sinulla tulee olla lokaali cups-palvelin asennettuna ja käytössä. Tarkista komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo service cups status
Jos palvelua ei ole, asenna cups. Jostain syystä se usein puuttuu Lubuntu-asennuksista.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install cups

Tulostin lisätään sitten tähän tapaan: https://help.ubuntu.com/community/NetworkPrintingWithUbuntu#Printing_from_Ubuntu

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #4 : 21.03.17 - klo:19.27 »
Tarkennan viel et reitittimenä on TP-Link TD-W8980 eikä telewell sitten mulla olis vielä vaihtoehtona erikseen tulostusta varten Huawei B593.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #5 : 21.03.17 - klo:19.31 »
Juu katoin sen tilan ja dead tuli nyt asentuu tolla antamallasi komennolla eiköhä tää tästä :)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #6 : 21.03.17 - klo:19.42 »
Tarkennan viel et reitittimenä on TP-Link TD-W8980 eikä telewell sitten mulla olis vielä vaihtoehtona erikseen tulostusta varten Huawei B593.

Jees, muistin väärin. TP-Linkin verkkotulostinpalvelu toimii ilmeisesti jollain valmistajan Printer Controller -softalla, joka on saatavilla vain Windowsiin ja macOS:ään. En ihan hahmota sen tarkoitusta, kun yhtä hyvin voisi tukea standardeja rajapintoja. Voi olla, että toimii ilman sitä tai sitten ei.

Huawei tarjoaa tavallisen SMB-tulostinjaon, jos kyseisessä mallissa on tuki tulostimille. Joissain B593-alamalleissa sitä ei ilmeisesti ole.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #7 : 21.03.17 - klo:23.03 »
nm? Voisitko ettiä mulle jonku toimivan suomenkielisen HP LaserJet MFP M125a tulostimen softan ku en ole löytänyt sellaista jolla menisi sisään ja toi lubuntuhan on 32bittinen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #8 : 21.03.17 - klo:23.27 »
nm? Voisitko ettiä mulle jonku toimivan suomenkielisen HP LaserJet MFP M125a tulostimen softan ku en ole löytänyt sellaista jolla menisi sisään ja toi lubuntuhan on 32bittinen.

HPLIP, kuten yleensä HP:n tulostimille, jotka eivät toimi suoraan muilla avoimilla ajureilla.

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install hplip hplip-gui

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #9 : 22.03.17 - klo:00.09 »
Mitäs sitte pitäs tässä kohtaa tehä asentui tolla antamallasi komennol ongelmitaa.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #10 : 22.03.17 - klo:00.16 »
Valitset siitä sopivan kytkentätyypin oman tilanteesi mukaan.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #11 : 22.03.17 - klo:00.19 »
No se pitäs nyt saaha ohjattuu tohon reitittimeen jossa on toi tulostin usb johdolla kii ja ip on 192.168.1.1 ja tää kone toimii langattomas verkos.

HUOM:vähä kielimuuri välissä ;)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #12 : 22.03.17 - klo:00.35 »
No se pitäs nyt saaha ohjattuu tohon reitittimeen jossa on toi tulostin usb johdolla kii ja ip on 192.168.1.1 ja tää kone toimii langattomas verkos.

Siinä tapauksessa et voi määritellä tulostinta tuolla HPLIPin käyttöliittymällä vaan järjestelmän tulostinasetusten kautta, kuten yllä neuvoin.

Ja kuten sanottu, jos tulostinasetusohjelma ei löydä IPP- tai Samba-verkkotulostinta reitittimen IP-osoitteen takaa, ongelmana on todennäköisesti sen TP-Linkin reitittimen tulostinjakosysteemi, joka vaatii TP-Linkin oman epästandardin asiakasohjelman. Silloin menee reititin vaihtoon. Tai voitte tyytyä kytkemään tulostimen USB:llä läppäriin silloin kun on tarve tulostaa asioita.


Lisäys: Eikös tuo LaserJet MFP M125a tue langatonta tulostusta? Siinä tapauksessa sitä ei kytketä USB:llä reitittimeen vaan se toimii wlan-verkon kautta itsenäisenä JetDirect-verkkotulostimena, ja konffaus onnistuu Linuxissa HPLIPin käyttöliittymän kautta. Tulostimen kytkeminen wlaniin taas tehdään tulostimen käyttöohjeen mukaisesti.

Lisäys 2: Verkkotuki taitaa olla vain rinnakkaismallissa M125nw. Tough luck.
« Viimeksi muokattu: 22.03.17 - klo:00.48 kirjoittanut nm »

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #13 : 22.03.17 - klo:00.54 »
CUPS-palvelimen virhettä se ilmottaa eikä löydä ip:lläkään tulostinta voikohan täs enää mitään tälle vai pitääkö ostaa WiFi tulostin?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #14 : 22.03.17 - klo:01.04 »
CUPS-palvelimen virhettä se ilmottaa eikä löydä ip:lläkään tulostinta voikohan täs enää mitään tälle vai pitääkö ostaa WiFi tulostin?

Kokeilitko sillä Huawein reitittimellä myös?

Missä vaiheessa tulee CUPS-palvelimen virhe ja onko siinä ilmoituksessa mitään tarkempaa tietoa?

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #15 : 22.03.17 - klo:01.14 »
Sain nyt tulostimen tonne viimein näkymään niinku kuva kertoo mut ei tulosta testisivua ja ilmeisesti cupsis on jokin vika vielä en osaa nyt ja toi kielikin haittaa.... Sit screenshotin ku sais jotenki asennettuu niin saisin kuvat teille toi cups nyt varmaa jotenki ilkeilee, se jää vaan tonne jonoon se testitulostus sivuki ja oon monesti yrittäny tulostaa.
tästä näätte nyt kuvat:http://aijaa.com/TeBQYl

Sitten jotenkin se ei tästä mee mitenkään eteenpäin eli ei tunnista laitetta:http://aijaa.com/RJ03aZ

« Viimeksi muokattu: 22.03.17 - klo:01.56 kirjoittanut Madde1992 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #16 : 22.03.17 - klo:11.59 »
Sain nyt tulostimen tonne viimein näkymään niinku kuva kertoo mut ei tulosta testisivua

Minkä ajurin valitsit käyttöön, kun lisäsit tulostimen?

Sitten jotenkin se ei tästä mee mitenkään eteenpäin eli ei tunnista laitetta:http://aijaa.com/RJ03aZ

HPLIP Toolboxin kautta et voi asentaa tällaista IPP/SMB-verkkotulostinta. HPLIPin verkkotulostus toimii, jos tulostin itse tukee wlan- tai ethernet-liitäntää.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #17 : 22.03.17 - klo:12.01 »
Mä asensin ton tulostimen oman ajurin mut siin ois vissiin ollu valmiina joku hplips vai mikä ajuri en nyt muista et en tiedä valitsinko väärän ajurin jos valitsin niin, miten toi sit on muutettavissa?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #18 : 22.03.17 - klo:12.08 »
Mä asensin ton tulostimen oman ajurin mut siin ois vissiin ollu valmiina joku hplips vai mikä ajuri en nyt muista et en tiedä valitsinko väärän ajurin jos valitsin niin, miten toi sit on muutettavissa?

Oletusvaihtoehto on usein oikea. Poista tulostin ja lisää uudelleen. Kokeile hplip-ajuria, jos ja kun sellainen on tarjolla. Merkitse kaikki vaihtoehdot muistiin ja kerro mitä ne ovat.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Lubuntu gups palvelin ongelma tulostin
« Vastaus #19 : 22.03.17 - klo:12.21 »
Joo siinä olis ollu se valmiina valintana tein siinä virheen miten mä nyt poistan ton siin on ongelma voitko jotain komentoja kertoa.