Kirjoittaja Aihe: Dy.di DNS palvelu  (Luettu 4340 kertaa)

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Dy.di DNS palvelu
« : 15.03.17 - klo:20.17 »
Eli  minulla tosiaan meni kun säädin ubuntussa Cronetabia joka päivittää dy.fi dns tunnukseni automaattisesti ja laitoin tietämättömänä, sitten sen päivittään sen 2min välein ja sain sitten jonkin eston siihen tunnukseeni et sitä ei voi päviittää. Olen kuitenkin jo eilen korjannut sen ajan siihen cronetabiin ja nyt se päivittää sen 5h välein noh laitoin sitten viestiä tästä asiasta dy.fi ylläpidolle, en ole saanut sähköpostiini vastausta, jossa ilmoitin tästä asiasta ja  kysyin että kauanko se on bannissa ja paljonko se päivitysaika olisi heille hyvä. No kun vastausta ei ole kuulunut niin päätin soittaa  dy.fi omistajalle kysyäkseni asiasta mutta hän löi tylysti luurin korvaan  ja, sanoi että anteeksi tällä palvelulla ei ole puhelin asiakaspalvelua siinä olisi mennyt minuutti kun olisi kertonyt että kauanko se on bannissa se mun päivityspyyntöjen lähetys, todella epäkohteliasta toimintaa se täytyy sanoa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #1 : 15.03.17 - klo:20.38 »
No kyseinen toiminta toimii harrastepohjalta, niin sen voi ymmärtää, ettei tykkää vastailla kaikkiin ongelmiin helpdeskinä.

Tee siitä päivitysscriptistä sellainen, että kerran viiteen päivään, tai silloin kuin oma globaali-ipsi vaihtuu, niin ei rasita turhaan dy.fi:n palvelinta.

(7 päivää on ehdoton maksimi, mutta kannattaa ottaa pari päivää varmuutta).

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #2 : 15.03.17 - klo:20.40 »
Joo lähinnä se tympäs ku olis ollu parin minuutin asia ja puhu rumasti ja ite puhuin ystävällisesti jos on kyrpiintyny niin pyytäis rahaa tosta.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #3 : 15.03.17 - klo:21.31 »
Tomin mulle teki tän ajan ja muokkasin sen mukaan et nyt se ainaki on oikein eli joka viides päivä kello 12 päivittyy et eiköhän se banni koht lähe äsken muutin

eli näin:0 12 */5 * *

ja tän ohjeen mukaan homma on toteutettu eli nyt kaikki pitäs olla ok:https://wiki.ubuntu-fi.org/Dynaaminen_DNS

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #4 : 17.03.17 - klo:22.55 »
dyfin: n palveluun löytyy kyllä vuosikausia käytössä ollut client-skripti crontabiin, joka hoitaa kaiken automaattisesti rassaamatta palvelinta.  Se ei lähetä päivityspyyntöjä ellei jotain ole muuttunut, paitsi 5 päivän välein se tekee ylläpitopäivityspyynnön.  Sitä voi ajaa crontabissa esim. 10 minuutin välein ongelmitta.   Konffaus sille pitää tietysti tehdä ennen käyttöä.

Se osaa kaksi palvelua: dyfi ja dnsexit.

https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48481.0

Se on helppo konffata ja testata päätteessä ennen kuin laittaa crontabiin.
« Viimeksi muokattu: 17.03.17 - klo:23.00 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #5 : 17.03.17 - klo:23.16 »
Se on mulla toi päivitysasia kunnossa muokkasin sen cronen ton tominin laittaman ajan mukaan.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #6 : 17.03.17 - klo:23.18 »
Ei haittaa, jos olet tyytyväinen tuohon pidempään väliin 10 minuutin tunnistusvälin sijaan, kun ip vaihtuu.
« Viimeksi muokattu: 17.03.17 - klo:23.20 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #7 : 18.03.17 - klo:00.10 »
no 5päivän väleinhän se nyt päivittää sen ajan siellä ja taas tulee 7pv lisää käyttöaikaa mutta kästinköhän nyt jotenkin väärin luulin että 10minuuttia on liian tihee aika dy.fi palvelimelle.

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #8 : 19.03.17 - klo:14.04 »
no 5päivän väleinhän se nyt päivittää sen ajan siellä ja taas tulee 7pv lisää käyttöaikaa mutta kästinköhän nyt jotenkin väärin luulin että 10minuuttia on liian tihee aika dy.fi palvelimelle.
Jos ilmoitat dy:lle IP-osoitteesi kymmenen minuutin välein, se on liian tiheä aika. Kuten dy:n sivuilla lukee, tulee päivitys tehdä vain silloin kun IP vaihtuu. (Paitsi kuitenkin vähintään kerran viikossa.) Oman koneesi voit laittaa sensijaan tarkistamaan IPn vaihtuminen vaikka kahden sekunnin välein - kunhan ilmoitat dy:lle vain jos se muuttuu.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #9 : 19.03.17 - klo:14.05 »
Joo koska taidettiin tehdä nyt vain tohon mun serveriin se kikka jolla se päivittää dy.fi sivulle mulle taas viikon lisää aikaa.

Madde1992

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #10 : 19.03.17 - klo:14.06 »
Tälläkö kikalla saa tehtyä sen ip tarkistuksen tohon mun koneeseen:https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48481.0

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Dy.di DNS palvelu
« Vastaus #11 : 02.04.17 - klo:19.05 »
Se asian ydin on juuri kuten "aku506"  tuolla mainitsi.  Osoitteen vaihtumisen voi tarkastaa tiuhaankin, jolloin reagointi mahdolliseen osoitteen muuttumiseen on nopea.  Päivitys pitää lähettää vain kun osoite on vaihtunut, mutta ennen kuin osoite vanhenee.   "regmyip" -skriptissä on kaikki tuo sisäänrakennettuna eli ajoi sitä miten tiuhaan hyvänsä crontabissa, se lähettää päivityksen vain, kun osoitemuutos on tapahtunut mutta aina, kun 5 päivää on kulunut (ylläpitopäivitys).   Itse olen käyttänyt 10 minuutin väliä crontabissa, joka on samalla se pisin mahdollinen reagointi kun ip on vaihtunut.  Lisäksi olen laittanut tarkistuksen koneen käynnistyksen yhteyteen crontabissa.    Ohje löytyy skriptin helpistä. 
« Viimeksi muokattu: 02.04.17 - klo:19.09 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.