Kirjoittaja Aihe: Kokeilin virtualboxin autta Ubuntu Matea ja Kde Neonia (RATKAISTU)  (Luettu 2303 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kokeilin ensin Ubuntu Matea virtualboxin kautta ja se tuntui toimivan oikein hyvin. En vain muistanut kaikkia säätöjä tai sitten siitä puuttui esim. eri taustakuva eri työpöydille. Sen jälkeen kokeilin Kde Neonia, mutta siinä ilmeni asennuksessa joku ongelma. En saanut tehtyä jaettua kansiota ja edelleen minulla oli ongelmia Kubuntun käytön muistamisessa. Ja yritettyäni sammuttaa sen, virtual Kde Neon jämähti. Se yrittti koko ajan ehdottaa, että asentaisin sen tietokoneelle, mutta en halunnut tehdä sellaista ennen kuin olisi varma, että juuri se tuntuisi sopivalta.

Ubuntu toimii hyvin, mutta ilman launcher-foldersia, se ei mielestäni ole niin kätevä kuin esim. Kubuntu, jonka saa tehtyä juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Samoin haluaisin saada Kde Connectin toimimaan tai sitten vastaavan ohjelman android puhelimelle. Kde Neonin etu Kubuntuun nähden on tällä tietämykselläni siinä, että ei tarvita koko sitä ohjelmamäärää, mikä tulee jälkimmäisen kanssa. Voi asentaa ne ohjelmat, joita todella käyttää. Mutta Neonia pitäisi päästä kokeilemaan ensin virtuaalisena niin, että voisin jakaa joitakin tiedostojani Ubuntusta. Onko jollain mahdollisesti tietoa, miten se pitäisi asenta Oracle Virtualboxin virtuaalilevylle? Tein noin 17 gigaisen vdi-levyn Neonia varten.
« Viimeksi muokattu: 16.02.17 - klo:11.32 kirjoittanut Pontus12 »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kokeilin virtualboxin autta Ubuntu Matea ja Kde Neonia
« Vastaus #1 : 15.02.17 - klo:21.54 »
Sen jälkeen kokeilin Kde Neonia, mutta siinä ilmeni asennuksessa joku ongelma. […] Se yrittti koko ajan ehdottaa, että asentaisin sen tietokoneelle,

Tässä on nyt jokin ristiriita: ensin sanot asentaneesi KDE neonin virtuaalikoneeseen, sitten väität sen ehdottelevan, että se pitäisi asentaa? Ajoitko siis VirtualBoxissa vain livekäyttistä?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kokeilin virtualboxin autta Ubuntu Matea ja Kde Neonia
« Vastaus #2 : 15.02.17 - klo:23.02 »
Kyllä minä kuvittelin ainakin asentaneeni Neonin vdi virtuaalilevylle. Se ei kuitenkaan käynyt läpi normaalia asennusprosessia käyttäjänimineen ja salasanoineen. Ilmeisesti asensin vain kokeiluversion, koska virtuaalityöpöydällä oli asennusikoni. En uskaltanut käyttää sitä, koska en löytänyt virtuaalilevyä ja pelkäsin sen sotkevan järjestelmäni. Mielestäni olen ennen asentanut iso-tiedostosta virtuaalikoneen järjestelmän, mutta nyt olen ilmeisesti tehnyt virheen.

Echramath

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 242
    • Profiili
    • http://iki.fi/ech/
Vs: Kokeilin virtualboxin autta Ubuntu Matea ja Kde Neonia
« Vastaus #3 : 16.02.17 - klo:00.31 »
Siis tarkoitushan on, että ISO-levyllä käynnistetään virtuaalikone, jonka jälkeen sillä voidaan tehdä se asennus. Ja asennusohjelmahan ei sinällään "löydä virtuaalilevyä", kyllä se näkee sen virtuaalilevyn ihan sda:na (tai niin ainakin asennettu Ubuntu sanoo, en muista hoksasiko se asennusohjelma tuossa mielessä toimivansa Virtualboxissa).

Mutta jos epäilyttää, toki asennusvaiheessa voi valita käsinosioinnin, siinä vaiheessa viimeistään näkee, että käsittelee sitä virtuaalista, yleensä pientä, kovalevyä vdi-tiedostossa eikä suinkaan oman koneensa levyä.
« Viimeksi muokattu: 17.02.17 - klo:10.57 kirjoittanut Echramath »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kokeilin virtualboxin autta Ubuntu Matea ja Kde Neonia
« Vastaus #4 : 16.02.17 - klo:11.31 »
Kiitos teille. Olen lähinnä käyttänyt Virtualboxia XP asennuksen kanssa ja sekin on jo yhdellä virtuaalilevyllä, joten en ole joutunut asentamaan sitä uudelleen. Nyt Kde Neon asentuu virtuaalilevylle.