Kirjoittaja Aihe: Ubuntun kello  (Luettu 3400 kertaa)

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Ubuntun kello
« : 04.07.06 - klo:15.19 »
Eli, olen asennuksessa säätänyt kelloni Europe/Helsinki, mutta ennen, ubuntu teki niin, että kun palasi wintoosasta, se oli Europe/Marienhamn, mutta nyt se laittaa sen koko aika Europe/Marienhamniin. Eli missä on vika?
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #1 : 04.07.06 - klo:15.40 »
Eli, olen asennuksessa säätänyt kelloni Europe/Helsinki, mutta ennen, ubuntu teki niin, että kun palasi wintoosasta, se oli Europe/Marienhamn, mutta nyt se laittaa sen koko aika Europe/Marienhamniin. Eli missä on vika?

Kokeilepa päätteessä

Koodia: [Valitse]
sudo tzconfig
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #2 : 04.07.06 - klo:16.49 »
Eli, olen asennuksessa säätänyt kelloni Europe/Helsinki, mutta ennen, ubuntu teki niin, että kun palasi wintoosasta, se oli Europe/Marienhamn, mutta nyt se laittaa sen koko aika Europe/Marienhamniin. Eli missä on vika?

vika on gnomen time and date sovlluksessa joka näyttää aikavyöhykkeen väärin käynnistettäessä. oikea vyöhyke lukee kuitenkin tiedostossa /etc/timezone. ratkaisuksi suosittelen lopettamaan sen aikavyöhykkeen kurkkimisen sieltä sovelluksesta ja käyttämään konetta.
Janne

eGetin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1093
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #3 : 05.07.06 - klo:11.28 »
Eli, olen asennuksessa säätänyt kelloni Europe/Helsinki, mutta ennen, ubuntu teki niin, että kun palasi wintoosasta, se oli Europe/Marienhamn, mutta nyt se laittaa sen koko aika Europe/Marienhamniin. Eli missä on vika?

vika on gnomen time and date sovlluksessa joka näyttää aikavyöhykkeen väärin käynnistettäessä. oikea vyöhyke lukee kuitenkin tiedostossa /etc/timezone. ratkaisuksi suosittelen lopettamaan sen aikavyöhykkeen kurkkimisen sieltä sovelluksesta ja käyttämään konetta.
Ja miten se on mahdollista?
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #4 : 05.07.06 - klo:15.24 »
Ja miten se on mahdollista?
No kun ohjelmissa on bugeja, tämä kyseinen läytynee tuolta:
http://bugzilla.gnome.org/buglist.cgi?query=timezone
mutta en minä ainakaan jaksa sitä etsiä, koska sillä ei ole merkitystä mihinkään. ;)
Itse säätelen komentoriviltä kellon aikaan näin:
Koodia: [Valitse]
sudo ntpdate tick.keso.fi
sudo hwclock --systohc

e. vaihdoin paremman palvelimen tuohon, aikaisempi alkoi kiukuttemaan ;)
« Viimeksi muokattu: 13.07.06 - klo:18.12 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #5 : 05.07.06 - klo:18.31 »
vika on gnomen time and date sovlluksessa joka näyttää aikavyöhykkeen väärin käynnistettäessä. oikea vyöhyke lukee kuitenkin tiedostossa /etc/timezone. ratkaisuksi suosittelen lopettamaan sen aikavyöhykkeen kurkkimisen sieltä sovelluksesta ja käyttämään konetta.
Ja miten se on mahdollista?

no, miksi se ei olisi mahdollista? miksi koneen aikavyöhykettä pitää vahtia ohjelmasta joka ei osaa näyttää sitä oikein tai miksi aikaa on säädettävä jatkuvasti?

itse olen säätänyt kellon kerran ja unohtanut koko homman sen jälkeen.
Janne

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #6 : 05.07.06 - klo:21.55 »
itse olen säätänyt kellon kerran ja unohtanut koko homman sen jälkeen.
Sulla on sitten hyvä kello, taikka vaihtoehtoisesti joku ntp-service pyörimässä.
Mutkun mulla on semmonen kello että se vipottaa ~16 sekuntia vuorokaudessa, mutta en silti halua
ylimääräisiä serviisejä mokoman takia, vaan asettelen kellon aikaan vaikkapa kerran kuukaudessa
että en myöhästy jostakin. Myöskin ne kaikenmaaliman cronit on pannassa, joten käsin se on aseteltava,
ei oo helppoo ei. ;)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #7 : 06.07.06 - klo:00.27 »
Sulla on sitten hyvä kello, taikka vaihtoehtoisesti joku ntp-service pyörimässä.

ntp on tietenkin pyörimässä, en nä mitään syytä miksei olisi.

Mutkun mulla on semmonen kello että se vipottaa ~16 sekuntia vuorokaudessa, mutta en silti halua ylimääräisiä serviisejä mokoman takia, vaan asettelen kellon aikaan vaikkapa kerran kuukaudessa että en myöhästy jostakin. Myöskin ne kaikenmaaliman cronit on pannassa, joten käsin se on aseteltava,
ei oo helppoo ei. ;)

ubuntu synkkaa kellon joka bootilla jonka lisäksi joku ntp-daemon/cron-taski ei vie koneen resursseja juuri lainkaan. tietty jos on tehnyt jonkin periaatepäätöksen, että haluaa hoitaa hommat käsin, niin siten se on varmaankin tehtävä.
Janne

Rdma

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 122
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #8 : 08.09.06 - klo:16.27 »
Ja miten se on mahdollista?
No kun ohjelmissa on bugeja, tämä kyseinen läytynee tuolta:
http://bugzilla.gnome.org/buglist.cgi?query=timezone
mutta en minä ainakaan jaksa sitä etsiä, koska sillä ei ole merkitystä mihinkään. ;)
Itse säätelen komentoriviltä kellon aikaan näin:
Koodia: [Valitse]
sudo ntpdate tick.keso.fi
sudo hwclock --systohc

e. vaihdoin paremman palvelimen tuohon, aikaisempi alkoi kiukuttemaan ;)

hmm. käytin tota niin nytten kun yrittää asentaa mitä tahansa ohjelmaa niin:
Koodia: [Valitse]
sudo: timestamp too far in the future: Sep 8 18:44:33 2006

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Ubuntun kello
« Vastaus #9 : 08.09.06 - klo:16.33 »
komenna sudo -K se poistaa seonneen sudon aikaleiman, pitäisi auttaa, huom iso -K
kts: man sudo
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski