Kirjoittaja Aihe: Mikä pöpö tietokoneissa?  (Luettu 5254 kertaa)

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
Mikä pöpö tietokoneissa?
« : 31.01.17 - klo:21.32 »

Minulla on kahdessa tietokoneessa Linux Mint Mate 18.1 käyttöjärjestelmä, ja molemman koneet toimivat ikäänsä nähden normaalisti. Yksi asia minua kuitenkin kummastuttaa. Molempien koneiden "Päivitysten hallinta" ikkunaan on heti asennuksen jälkeen ilmestynyt 5-tasoon kuuluva päivitys, jota toiminto ei kuitenkaan koskaan ruksaa päivitettäväksi. Tämä epämääräinen paketti on nimeltään:

Linux kernel 4.4.0-59.80 , uusin versio  4.4.0-59.80

Olen monta kertaa yrittänyt poistaa tämän tarpeettoman tiedoston, mutta millään konstilla en ole siinä onnistunut.

Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, onko tämä epämääräinen paketti jokin virus tai muu haittaohjelma? Meneekö kone sekaisin, jos oikeiden päivitysten yhteydessä sattuu tämänkin paketin vahingossa asentamaan? Miten tämän paketin saisi poistettua ikkunasta, jotta mitään vahinkoa ei pääsisi tapahtumaan.

Itse epäilen sitä, että tämä haittaohjelma on tullut jo ISO-tiedoston mukana, kun latasin asennusohjelman ruotsalaiselta palvelimelta. Voisivatko viisaat UBUBTU-miehet kertoa minulle, miltä palvelimilta voisi ladata kaikkein puhtaimmat Mintin ISO-tiedostot?

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mikä pöpö tietokoneissa?
« Vastaus #1 : 31.01.17 - klo:21.48 »
Molempien koneiden "Päivitysten hallinta" ikkunaan on heti asennuksen jälkeen ilmestynyt 5-tasoon kuuluva päivitys, jota toiminto ei kuitenkaan koskaan ruksaa päivitettäväksi.

Mitä tarkoittaa ”toiminto ei ruksaa päivitettäväksi”? Mintin oletusasetuksena tavallisille käyttäjille on, että 5-tason päivityksiä ei automaattisesti asenneta, ellet itse valitse niitä asennettaviksi. Etkö siis pysty valitsemaan tuota?
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.01.17 - klo:22.09 »
Molempien koneiden "Päivitysten hallinta" ikkunaan on heti asennuksen jälkeen ilmestynyt 5-tasoon kuuluva päivitys, jota toiminto ei kuitenkaan koskaan ruksaa päivitettäväksi.

Mitä tarkoittaa ”toiminto ei ruksaa päivitettäväksi”? Mintin oletusasetuksena tavallisille käyttäjille on, että 5-tason päivityksiä ei automaattisesti asenneta, ellet itse valitse niitä asennettaviksi. Etkö siis pysty valitsemaan tuota?

Kyllähän minä pystyn valitsemaan sen, minkä tason päivitykset asennetaan, mutta haluaisin tämän epämääräisen 5-tason paketin kokonaan pois "Päivitysten hallinta" ikkunasta.Tähän en ole löytänyt mitään konstia. Asetukset molemmissa koneissani ovat sellaiset, että ainoastaan 1-, 2- ja 3-tason päivitykset asennetaan.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.01.17 - klo:22.32 »
Linux kernel 4.4.0-59.80 , uusin versio  4.4.0-59.80

Olen monta kertaa yrittänyt poistaa tämän tarpeettoman tiedoston, mutta millään konstilla en ole siinä onnistunut.

Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, onko tämä epämääräinen paketti jokin virus tai muu haittaohjelma? Meneekö kone sekaisin, jos oikeiden päivitysten yhteydessä sattuu tämänkin paketin vahingossa asentamaan? Miten tämän paketin saisi poistettua ikkunasta, jotta mitään vahinkoa ei pääsisi tapahtumaan.

Itse epäilen sitä, että tämä haittaohjelma on tullut jo ISO-tiedoston mukana

Kyllä, näin on päässyt käymään. Sieltä on valahtanut kiintolevylle pahamaineinen Linux-kerneli, joka nyt hallitsee tietokonettasi ja verkkoliikennettäsi.  ;)

Okei, huumori sikseen. Kyseessä näyttäisi olevan ihan normaali ja tarkoituksenmukainen kernelipäivitys, joka voi sisältää mm. tietoturvapaikkauksia. En osaa sanoa, miksi se on Mintin kategoriassa tuolla tasolla, mutta etkö nyt pysty valitsemaan ja asentamaan sen paketin? Ubuntussa samainen paketti on tullut security-lähteen kautta tietoturvapäivityksenä, joka olisi syytä asentaa.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #4 : 31.01.17 - klo:22.52 »
En osaa sanoa, miksi se on Mintin kategoriassa tuolla tasolla,

Mintin periaatteena on, että koska ytimen päivitykset voivat aiheuttaa ongelmia, joita aloittelija ei osaa korjata (esim. valitsemalla Grubin valikosta aiempaa ydintä käynnistettäessä), niitä ei oletusarvoisesti päivitetä kuin pyynnöstä. Politiikasta voi olla eri mieltä, mutta on siinä tolkku takana.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

repalus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.02.17 - klo:16.55 »
kyllä mää olen ainakin mintissä päivittänny kaikki mitä on tarjottu,ilman mitään onkelmia