Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei käynnisty oletuksena kuin ulkoiseen näyttöön  (Luettu 2859 kertaa)

Juhis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Hei, mulla on sellainen ongelma ollut jo pitkän aikaa ubuntussa ja sama oli linux mintissäkin joka oli myös aiemmin asennettuna tähän läppäriin, että tietokone ei ollenkaan käynnisty tietokoneen omalle näytölle, vaan pitää aina olla hdmi kytkettynä ja tv päällä että saa sitten kuvan vaihdettua omalle näytölleen. Onko tähän olemassa jossain asetustiedostossa jokin täplä mikä on mennyt sekaisin tai ajuri tms? Tietokoneena on Hp Pavilion dv6 radeonin integroidulla näyttiksellä. Windowsin puolelle käynnistyy normaalisti jos valitsee sen. Ubuntun vaihtaminen tai uudelleenasentaminen ei ole auttanut asiaan.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty oletuksena kuin ulkoiseen näyttöön
« Vastaus #1 : 13.01.17 - klo:13.37 »
Täällä on raportoitu samaa ongelmaa Pavilion dv6:n kanssa: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1624915
Mahdollisesti korjattu kernelissä 4.8, eli tulevassa Ubuntu 17.04:ssä saattaa toimia paremmin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty oletuksena kuin ulkoiseen näyttöön
« Vastaus #2 : 13.01.17 - klo:19.37 »
Tuoreempi kerneli ja kenties firmis jos löytyy voi auttaa. X:n konfaaminen on melko työlästä. Xorg.conf tiedostossa voi
yrittää käynnistää X tietylle näytölle vaikka se ei olisi päällä. Jossain oli juttua miten X lukee näytön EDID tiedot
tiedostosta ja osaa käynnistyä vaikka näyttö olisi kiinni.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty oletuksena kuin ulkoiseen näyttöön
« Vastaus #3 : 14.01.17 - klo:12.54 »
Tässä Juhiksen tapauksessa ongelma olisi varmaankin kierrettävissä simppelillä xrandr-skriptillä, joka kytkee sisäisen näytön käyttöön kirjautumisen yhteydessä. Kirjautumisnäytössäkin sen ehkä saisi toimimaan Lightdm:n asetustiedoston kautta, mutta automaattikirjautumisella sitä ei tarvitse viritellä.

@Juhis: Toimiiko läppärin oma näyttö muissa virtuaalikonsoleissa (pääset esimerkiksi virtuaalikonsoliin 2 näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F2)? Jos toimii, kokeile kirjautua sinne sisään ja komenna:
Koodia: [Valitse]
xrandr -d :0 --output LVDS1 --auto(olettaen että LVDS1 on läppärisi näytön tunniste. Sen voi tarkistaa komennolla xrandr -d :0)

Vaihda sitten takaisin työpöydälle painamalla Ctrl+Alt+F7
Näkyykö kuva läppärin näytöllä?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty oletuksena kuin ulkoiseen näyttöön
« Vastaus #4 : 14.01.17 - klo:18.36 »
Olen joskus vastaavan ongelman hoitanut lyhyellä yksinkertaisella skripillä, kuten nm:kin ehdotti. Linux.fi sivuilta löytyy hyvin tietoa jonka avulla minäkin sain toimimaan https://www.linux.fi/wiki/RandR

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei käynnisty oletuksena kuin ulkoiseen näyttöön
« Vastaus #5 : 15.01.17 - klo:13.37 »
Olen joskus vastaavan ongelman hoitanut lyhyellä yksinkertaisella skripillä, kuten nm:kin ehdotti. Linux.fi sivuilta löytyy hyvin tietoa jonka avulla minäkin sain toimimaan https://www.linux.fi/wiki/RandR
TV näyttönä voi olla hankala. Itse olen pistänyt  Option "UseEDID" "false" xorg.conf tiedostoon  ja muuttanut DPI arvoa isommaksi jotta pystyisi edes jotain lukemaan ruudulta. Saman varmaan pystyis tekemään xrandr skripillä. Nykyisin moni työpöytä osaa käyttää tuota myös. Mutta jos näyttö pimeä tai ei saa fonteista mitään selvää ei asetustyökalusta iloa ole.