PS. Raimo, käytettäskö tällä alueella tuota päätettä, kun se löytyy sieltä valikosta. Edit. Olisi meille noviiseille hiukka helpompaa
Ei minulla ole mitään Päätettä, minulla on Terminal tämä Johtuu siitä että minulla on alkukielinen Ubuntu.
Minusta ohjelmien nimiä, komentoja, virheilmoituksia, jne, EI pitäisi suomentaa! Oikeassa kuitenkin olet, aina pitäisi muistaa selittää koko
Avaa menusta Terminal (suom. Pääte) ja kirjoita siihen komento sudo gedit /etc/resolv.conf litannia, mutta se tuppaa unohtumaan. Lisäksi aina pitäisi muistaa selittää mikä on sudo, ja että sen salasana on OMA salasana, siis se sama jolla järjestelmään kirjauduttiin, ja sekin että jos on luonut toisen käyttäjän ja kirjautunut tällä tunnuksella, sudo ei toimikkaan oletusasetuksin... jne.
Toisaalta jos
Ubuntu tutuksi on luettu,
lienee selvillä mihin komentoja syötetään, ja mikä on sudo ja miksi se pitää komentojen edessä olla.
Selitän tässä asiaa joutessani hiukan lisää.
sudo -etuliite komennon edessä aiheuttaa sen että komento suoritetaan root-oikeuksilla = sellaisiin hakemistoihin voidaan tallentaa joihin muuten ei oikeudet tavallisella käyttäjällä riitä.
Eli ko. tiedostoa voi katsella tällä Päätteeseen syötettävällä komennolla:
gedit /etc/resolv.confMutta sitä voi muokata vain tällä Päätteeseen syötettävällä komennolla:
sudo gedit /etc/resolv.confMuuta
gedit tilalle haluttu tekstieditori, vaikkapa
nano,
jolloin Päätteeseen syötettävä komento olisi:
sudo nano /etc/resolv.confNano toimii samassa Päätteessä erillisen ikkunan aukeamatta. Katso nanon toimintonäppäimet ikkunan alareunasta Ctrl+0 tallentaa ja Ctrl+X sulkee nanon.
Kokeile myös painaa Alt+F2 jolloin erittäin kätevä suorita-ikkuna aukeaa, kirjoita siihen
gksu gedit /etc/resolv.conf huom, nyt tarvitaan sudon tilalla
gksu jotta saadaa graafinen salasanakyselyikkuna aukeamaan
syötä siihen OMA salasanasi. Tämän jälkeen gedit-tekstieditori aukeaa ja voit muokata ja tallentaa tiedoston.
Jos olisit avannut gedit-ohjelman ilman sudo:a tallentaminen ei olisi mahdollista.