Kirjoittaja Aihe: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat  (Luettu 3091 kertaa)

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« : 05.01.17 - klo:00.38 »
Hei ja hoi!

Olen käytellyt Raspberryä(kin) jonkun aikaa ja aika hyvinhän tämä pyörii, jos ei liian suuria urakoita anna tehtäväksi. Nyt tuossa napsuttelin erilaisia asennusvalikoita ja varmaankiun jäi ruksi johonkin väärään paikkaan, kun yläpaneeli katosi kokonaan.

Kyllähän tässä konsolillakin jollakin tavoin pärjäilee, saan sieltä Firefoxin ja Libreofficen tietty käyntiin.

Mutta jotenkin sitä paneelia kaipaisi takaisin, en nimittäin osaa kosolista ihan kaikkea tehdä, jota haluaisin.

Eli - miten saisin rikki kookospähkinän - eikun, miten saisin paneelini takaisin?
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« Vastaus #1 : 05.01.17 - klo:14.16 »
Oliko kyseessä xfce työpöytä?

Jos, niin voit avata asetukset päätteestä komennolla:
Koodia: [Valitse]
xfce4-settings-managerSieltä voit säätää paneelienkin asetuksia.

Tosin, jos olet poistanut sen, uuden paneelin lisääminen ei tuo automaattisesti siinä olleita kuvakkeita takaisin. :(

Luulen että saat paneelin takaisin myös kirjautumalla toisella käyttäjätunnuksella. Voit sitten kopioida asetukset käyttäjältä toiselle.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« Vastaus #2 : 05.01.17 - klo:14.58 »
Oliko kyseessä xfce työpöytä?

LXDE, jos käytössä on Raspbianin oletustyöpöytä.

JussiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 681
    • Profiili
Vs: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« Vastaus #3 : 05.01.17 - klo:17.05 »
Joo, siis Raspberry kolmosversio oletusasetuksilla. Päivittyi Pikseliin (on kai: Pi Improved Xwindows Environment, Lightweight) ja main menu katosi näkyvistä. Katselin Raspyn omilta sivuilta ja tätä ongelmaa näyttää olleen muillakin, mutta siellä tarjottu ohje (sudo apt-get dist-upgrade) ei ainakaan minulla ongelmaa ratkaissut.

Tämä on kai jonkinlainen LXDE Open box -viritelmä, jos olen oikein ymmärtänyt.

Yläpaneelia tässä kaipaillaan...
JusSi
Ubuntu 22.04.1 LTS (XPS 13, DELL), Ubuntu Mate 22.04.1 LTS, Linux Mint 20.3.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« Vastaus #4 : 05.01.17 - klo:17.54 »
Jos ongelma liittyy PIXEL-päivitykseen, ei ehkä kannata taistella sen kanssa kovin paljon. Voi olla vaikeaa selvittää syytä. Puhdas uudelleenasennus on nopea ratkaisu. Säilytettävä data muualle talteen ja kortille uusi puhdas Raspbian/PIXEL-asennus.

Mutta jos vielä haluat kokeilla jotain, voisit luoda järjestelmään uuden käyttäjätunnuksen. Jos paneeli ja valikko toimii uudella tunnuksella, ongelma on alkuperäisen käyttäjän kotihakemistossa sijaitsevissa vanhoissa asetustiedostoissa, jotka voi vaikka siirtää syrjään, niin järjestelmä luo uudet toimivat asetustiedostot tilalle.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« Vastaus #5 : 05.01.17 - klo:20.40 »
Jassoo. Allekirjoitus on hieman moniselitteinen eikä tullut mieleen että lxde:ssäkin olisi yläpaneeli. Oon joskus tutkaillut sitäkin enkä muista moiseen törmänneeni.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Vs: RB 3 - paneeli ja valikopt katosivat
« Vastaus #6 : 05.01.17 - klo:22.27 »
Jassoo. Allekirjoitus on hieman moniselitteinen eikä tullut mieleen että lxde:ssäkin olisi yläpaneeli. Oon joskus tutkaillut sitäkin enkä muista moiseen törmänneeni.

Juu, yleensä LXDE:n paneeli on alhaalla, ja niin oli aiemmin Raspbianissakin. PIXELissä se on siirretty yläreunaan: https://www.raspberrypi.org/blog/changes-to-the-raspbian-user-interface/