Kirjoittaja Aihe: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?  (Luettu 12041 kertaa)

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« : 30.12.16 - klo:11.18 »
Ubuntun ohjelmavalikoimasta löytyy mainio Psensor-ohjelma, jolla voi seurata koneen lämpötiloja.  Toshiba satellite L350-d  läppärin prosessori kuumenee Areenaa katsoessa aikalailla. Lämpötila sahaa 80-90 asteen välillä ja tuuletin huutaa. Nyt on tilanne pahentunut niin, että konetta ei voi pitää pöydällä, vaan sen nurkan alle on laitettava koroke. Muuten lämpötila nousee yli kipurajan ja kone sulkee äkisti itsensä.

Onko tällainen kuumeneminen ja tuulettimen ulvonta tavallista? Käytössä on Lubuntu, jonka pitäisi olla kevyempi versio.


mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #1 : 30.12.16 - klo:12.21 »
Kuinka paljon koneessa on pölyä? Sen poisto voisi ehkä auttaa.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #2 : 30.12.16 - klo:12.24 »
Olen puhallellut pölyjä pulloilmalla tuulettimen säleikön läpi. Ei auta. Onko 80-90 astetta tavallista prossalle?

snifi

  • Vieras
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #3 : 30.12.16 - klo:12.30 »
Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan lataamaan ohjelmat kiintolevylle käyttämällä `yle-dl`-latausohjelmaa ja katsomaan ne sitten `vlc`-mediasoittimella. Olen huomannut, että videot selaimessa rasittavat konetta selvästi enemmän kuin samojen videoiden katselu erillisellä ohjelmalla. Linkkien kopioimisessa on toki oma vaivansa, mutta mielestäni sen saa katselumukavuudessa takaisin.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #4 : 30.12.16 - klo:12.38 »
Ehkei pelkkä säileikön läpi paineilmalla puhaltelu riitä, vaan luultavasti vaaditaan myös hieman koneen purku- ja kokoonpanotoimenpiteitä turhien pölyjen poistamiseksi koneesta. Pura konetta niin paljon, että tuuletin ja sen ympäristö näkyy ja varmista, ettei siinä ole pölyä.
http://www.irisvista.com/tech/laptops/Toshiba-Satellite-L355D/laptop-disassembly-1.htm

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #5 : 30.12.16 - klo:13.16 »
Itse pyrin mahdollisuuksien mukaan lataamaan ohjelmat kiintolevylle käyttämällä `yle-dl`-latausohjelmaa ja katsomaan ne sitten `vlc`-mediasoittimella. Olen huomannut, että videot selaimessa rasittavat konetta selvästi enemmän kuin samojen videoiden katselu erillisellä ohjelmalla. Linkkien kopioimisessa on toki oma vaivansa, mutta mielestäni sen saa katselumukavuudessa takaisin.

Jep. Areenan Flash-soitin on erityisen raskas. VLC:llä/MPlayerillä vanhempikin Pentium M pyörittää Areenasta ladattuja 720p-videoita vaivatta ja sulavasti, kun selaimen kautta toistettuna tarvitaan moninkertaisesti tehoa.

Olen puhallellut pölyjä pulloilmalla tuulettimen säleikön läpi. Ei auta. Onko 80-90 astetta tavallista prossalle?

Vähän liian korkealle nousee. 60 - 70 astetta olisi siedettävä lämpö maksimikuormalla. Huonosti jäähdytetyissä koneissa voi olla vaikea saada lämpöjä kuriin, mutta huolellinen pölyjen poisto ja ehkä lämpötahnan vaihto auttaa varmasti jonkin verran.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #6 : 30.12.16 - klo:13.28 »
Kannattaa myös katsoa että se tuloilma virtaa vapaasti. Ei paljon auta vaikka poistopuolen säleikkö olisi kuinka puhdas, jos ei saa henkeä.

Mulla tuli lämpöhalvaus vanhaan Thinkpadiin, kun unohtui paperi näppäimistölle. Ko. kone ottaa näet ilman sieltä näppäinten välistä ja hetken päästä sanoi piip ja sammui.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #7 : 30.12.16 - klo:14.02 »
Pitää ottaa ruuvari ja purkaa siis. Nää äkkipysäykset jo hajotti yhden kiintolevyn.  Mitenkä ne tahnat oikein vaihdetaan?

Onko areena myös windowsin puolella yhtä lailla prosessoria kuumottava?

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #8 : 30.12.16 - klo:14.07 »
Ei noihin sensoreihin kannata täysin luottaa mutta jos kone tuntuu kuumalta ja sammuu niin kaipa se silloin lämpöä ottaa. Itsellänikin on tuo psensor myös ja kokeilin katsoa Areenaa noin 5 minuuttia ja lämpö nousi pari astetta, eikä näyttänyt mitenkään huolestuttavalta. Kone on pieneen mini itx-koteloon rakennettu passiivijäähdytteinen.

Jukki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 407
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #9 : 30.12.16 - klo:14.23 »
Psensor näyttää, että ilman areenaa prossulämmöt sahaa 45-50 asteessa. Areenan kanssa käyrä nousee pikkuhiljaa 87 asteeseen, tuuletin riehaantuu ja lämmöt laskee 80 asteeseen ja humppaa tätä väliä.  Minusta ohjelma on luotettavan oloinen. Ohjelmaan voi asettaa myös hälytyksen, näkee prosessorin käyttöasteen, joka on suoraan verrannollinen kuumenemiseen. ym. havainnollista. Hyödyllinen palikka it-ummikolle.

Temp 1 on selvästi prosessorin lämpötila. Sitten on toinen temp 1 (?) joka näyttää lämpötilaa myös, mutta oudosti on/off. ensin 0 astetta ja hetkessä jotain 40 astetta. Mitähän se mittaa?

EDIT: asia selviääkin, kun klikkaa "Temp 1 "-tekstiä ja siellä "Preferences". Kyseessä on "ACPI"-chip niminen osa koneessa, jonka lämpöjä mitataan.
« Viimeksi muokattu: 30.12.16 - klo:14.32 kirjoittanut Jukki »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #10 : 30.12.16 - klo:14.39 »
Pitää ottaa ruuvari ja purkaa siis. Nää äkkipysäykset jo hajotti yhden kiintolevyn.  Mitenkä ne tahnat oikein vaihdetaan?

Youtubesta voi kaivaa videoita. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=aD3AGwHKWp4

Onko areena myös windowsin puolella yhtä lailla prosessoria kuumottava?

En ole kokeillut, mutta Flash Player toimii todennäköisesti paremmin Windowsissa, ja näytönohjaimen ajurit myös.

Ei noihin sensoreihin kannata täysin luottaa mutta jos kone tuntuu kuumalta ja sammuu niin kaipa se silloin lämpöä ottaa. Itsellänikin on tuo psensor myös ja kokeilin katsoa Areenaa noin 5 minuuttia ja lämpö nousi pari astetta, eikä näyttänyt mitenkään huolestuttavalta. Kone on pieneen mini itx-koteloon rakennettu passiivijäähdytteinen.

Nopealla modernilla prosessorilla Areenan lämpövaikutus ei ole yhtä suuri kuin Jukin Athlon X2 -kiukaalla. Lisäksi rasitus on suurempaa koko ruudussa kuin pienessä ikkunassa, ja näytönohjain/näytönohjaimen ajuri vaikuttaa asiaan omalta osaltaan.

Ainakin Intelillä prosessorin omat ydinkohtaiset lämpöanturit ovat suht luotettavia. AMD:stä minulla ei ole juuri kokemusta, paitsi yhdestä tuollaisesta vanhemmasta Turionista HP:n läppärissä, joka tykkäsi myös lämmetä reippaasti. Siinäkin lämmöt muistaakseni näkyivät arviolta oikein.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #11 : 30.12.16 - klo:16.36 »
Mitenkä ne tahnat oikein vaihdetaan?
Youtubesta voi kaivaa videoita. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=aD3AGwHKWp4
Varsin riskialtista käyttää sähköä johtavaa metallista ruuvimeisseliä tahnanpoistoon prosessorin ja piirisarjan päältä sekä emolevyltä. Entä, jos kyseinen työkalu olisikin koskettanut koneen toiminnan kannalta tärkeisiin metalliosiin (esim. juotoksiin, johdotuksiin jne.) tai jopa vahingottanut niitä? Ennemminkin kannattaa olla mahdollisimman helläkätinen ja käyttää esimerkiksi pientä muovista lastaa samaan tarkoitukseen, johon videolla käytettiin metallista ruuvimeisseliä.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #12 : 30.12.16 - klo:18.32 »
Itse olen tahnat poistanut vahvaan alkoholiin kastetulla paperilla. Joku 80% votka käy vallan hyvin tarkoitukseen.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #13 : 31.12.16 - klo:13.51 »
Itse olen tahnat poistanut vahvaan alkoholiin kastetulla paperilla. Joku 80% votka käy vallan hyvin tarkoitukseen.
Noh noh!  Minulle on huomauteltu mielestäni pienemmistä laittomuuksista kuin kovista huumeista, mitä noin väkekevät vieläkin on.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #14 : 31.12.16 - klo:22.31 »
Olen puhallellut pölyjä pulloilmalla tuulettimen säleikön läpi. Ei auta. Onko 80-90 astetta tavallista prossalle?

Taitaa tuo CPU-lukema on kyllä prosessorin kuormitus%-arvo eikä lämpötila.?
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #15 : 01.01.17 - klo:02.39 »
Olen puhallellut pölyjä pulloilmalla tuulettimen säleikön läpi. Ei auta. Onko 80-90 astetta tavallista prossalle?

Taitaa tuo CPU-lukema on kyllä prosessorin kuormitus%-arvo eikä lämpötila.?

Veikkaisin että lämpötila, kun tuohon liittyi joissain tilanteissa koneen sammuminen. Yleensä prosessorit kestävät kyllä 80-90 asteen lämpöjä ainakin väliaikaisesti, mutta ylärajoilla mennään, ja hätäsammutusraja on jossain noilla paikkeilla. Uudemmissa prosessoreissa pudotetaan ensin kellotaajuuksia.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #16 : 01.01.17 - klo:03.38 »
Itse olen tahnat poistanut vahvaan alkoholiin kastetulla paperilla. Joku 80% votka käy vallan hyvin tarkoitukseen.
Noh noh!  Minulle on huomauteltu mielestäni pienemmistä laittomuuksista kuin kovista huumeista, mitä noin väkekevät vieläkin on.
Noh kyllähän Suomessakin sopivalla paperilla ihan pirtuakin saa ostaa. Nimim apteekkipirtulla kunnon känät. Ja maahan saa ihan laillisesti tuoda sitä vähän tylympää virolaistakin.  :D
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #17 : 01.01.17 - klo:10.07 »
Kuvakaappaus omasta Amilostani, kun MTV3 on laitettu normaalin käytön jälkeen päälle.

HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #18 : 01.01.17 - klo:11.52 »
Kuvakaappaus omasta Amilostani, kun MTV3 on laitettu normaalin käytön jälkeen päälle.

Jep, uudemmat Intelin mobiiliprosessorit eivät juuri lämpene, kunhan jäädytys toimii normaalisti. Nostaako Areena lämpöjä Katsomoon verrattuna, vaikka onhan tuossakin kuorma Psensorin mukaan haarukassa 60 - 100 %? Katsomo toimii HTML5-tekniikalla, joka on videotoiston osalta Linuxissa huomattavasti Flashia nopeampi. Areenassakin osa sisällöstä on jo HTML5-muotoista, mutta valtaosa toimii Flash Playerin kautta.
« Viimeksi muokattu: 01.01.17 - klo:11.57 kirjoittanut nm »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Ainako Areenalla läppärit kiukaiksi?
« Vastaus #19 : 01.01.17 - klo:12.18 »
Joo, tämä minun on tosin pöytäkone, mutta vajaa 10 vuotias jo. Areena nostaa CPU-kuormaa alueelle 75-100% ja lämmöt muuten on samoissa. Ainoastaan sellainen kumma juttu, että kun katsoo Firefoxin selaimella, niin Arenan kuva yleensä nykii hiukan ja kuvatarkkuus vaeltaa. Mutta kun siirtyy koko ruudun näyttöön, niin kuva on täysin tarkka eikä nykimistä ole Arenalla.  Katsomon osalta tällaista eroa ei ole. Mikä lie syy. 
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300