Kirjoittaja Aihe: DVD-levyjen toisto-ongelma Ubuntu 15.04 -versiossa [Ratkaistu]  (Luettu 4643 kertaa)

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Hei!

Käytössäni on Lenovon B50-45 -läppäri ja siihen asennettu Ubuntu 15.04 -käyttöjärjestelmä.

Läppärissäni on sisäinen DVD-asema ja Ubuntu tunnistaa aseman sisällä olevan levyn. Ongelmana kuitenkin on, että kun yritän avata jotakin DVD-elokuva vaikkapa VLC:llä, ohjelma ei lähde joko toistamaan levyä ollenkaan tai toisto pysähtyy kielivalikon ja tekijänoikeustekstien jälkeen. Olen kokeillut toistaa kyseisiä elokuvia myös Videot-sovelluksella, mutta sekin antaa vain virheilmoituksen, ettei levyä voi lukea.

Olen kokeilut toistaa useita DVD:itä ja jotkut niistä toimivat ongelmitta, joidenkin toistaminen pysähtyy ja jotkut eivät lähde toistumaan ollenkan. Osa elokuvista on ollut uusia ja juuri ostettuja, joten ongelma ei voi johtua levyjen naarmuisudesta.

Olen myös ilmeisesti asentanut kaikki DVD-levyjen toistamiseen tarvittavat paketit, koska joidenkin DVD-elokuvien toistaminen onnistuu ongelmitta. Lisäksi kaikki testaamani elokuvat toistuvat ongelmitta Windows-ympäristössä.

Miten saan siis Ubuntun toistamaan DVD-elokuvat ongelmitta?
« Viimeksi muokattu: 25.09.15 - klo:16.35 kirjoittanut Saataja »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: DVD-levyjen toisto-ongelma Ubuntu 15.04 -versiossa
« Vastaus #1 : 25.09.15 - klo:16.07 »
Onko libdvdcss2 asennettuna:

Koodia: [Valitse]
dpkg -l |grep libdvdcss2
Lainaus
ii  libdvdcss2                                            1.2.13-0                                            amd64        library designed for accessing DVDs

Jos ei ole, asenna komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: DVD-levyjen toisto-ongelma Ubuntu 15.04 -versiossa
« Vastaus #2 : 25.09.15 - klo:16.35 »
Onko libdvdcss2 asennettuna:

Koodia: [Valitse]
dpkg -l |grep libdvdcss2
Lainaus
ii  libdvdcss2                                            1.2.13-0                                            amd64        library designed for accessing DVDs

Jos ei ole, asenna komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh

Kiitos vinkistä. Kyseisen paketin asentaminen korjasi ongelman. En käynyt pakettienhallinnassa ennen paketin asentamista Päätteen kautta, mutta mielestäni olin asentanut sen jo kertaalleen Pakettienhallinnasta. Syötettyäni yllä näkyvän koodin Päätteeseen, se ei kuitenkaan ilmoittanut, että kyseinen paketti olisi jo asennettu.

Arvelin itsekin, että ongelma johtuu jostakin puuttuvasta paketista, mutta toisaalta en osannut lähteä etsimään vikaa, koska jotkin DVD-elokuvat toistuivat jo aikaisemmin ongelmitta. Joka tapauksessa kaikki toimii nyt kuten pitää.




nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: DVD-levyjen toisto-ongelma Ubuntu 15.04 -versiossa
« Vastaus #3 : 25.09.15 - klo:17.03 »
Kiitos vinkistä. Kyseisen paketin asentaminen korjasi ongelman. En käynyt pakettienhallinnassa ennen paketin asentamista Päätteen kautta, mutta mielestäni olin asentanut sen jo kertaalleen Pakettienhallinnasta.

libdvdcss:ää ei pysty asentamaan normaalisti paketienhallinnan kautta, koska se ei ole tekijänoikeuslakien vuoksi Ubuntun repositorioissa. Tuo skripti on suositeltu tapa asentaa paketti. Suomeksi asia on dokumentoitu Ubuntu tutuksi -ohjeissa: https://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot#DVD-elokuvien_katsominen

MarkoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
    • Profiili
mulla on samaa ongelmaa 16.04 Ubuntulla mutta mulla piti tehdä näin...

16.04 pitää asentaa
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install libdvd-pkg
Asennuksessa mulla tuli ilmoitus:
Koodia: [Valitse]
libdvd-pkg: dpkg database is locked. You may need to use command "sudo dpkg-reconfigure libdvd-pkg".
Tämän jälkeen alkoi toimimaan dvd:t

Windows 10 PRO
Asus P8Z77-V, i7-3770K 3,5GHz(->4,2GHz),
16Gt 2400MHz DDR3, Asus GeForce GTX 1070
Acer Aspire One, ATOM N270 1,6GHz, 1,5Gt DDR2

Ubuntu 20.04.6 LTS
Asus P8P67, i5-2500K 3,3GHz(->4,6GHz),
8Gt 1600MHz DDR3, Gigabyte GeForce GTX970 G1 Gaming

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
mulla on samaa ongelmaa 16.04 Ubuntulla mutta mulla piti tehdä näin...

Joo, 16.04:n dvd-paketeista on ollutkin juttua täällä: https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=50573.0

MarkoN

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
    • Profiili
Jahas... pitäis varmaan opetella etsimään paremmin tietoa / oikeat säikeet näille mun ongelmille... :-[


Haku tuotti tuloksen tähän kun etsin vain libdvdcss... Olis pitäny laittaa toi 16.04 perään ni olis varmaan osunu oikeeseen aiheeseen, vaikka vähän sitä sivutaankin.  ;D
« Viimeksi muokattu: 21.12.16 - klo:14.34 kirjoittanut MarkoN »
Windows 10 PRO
Asus P8Z77-V, i7-3770K 3,5GHz(->4,2GHz),
16Gt 2400MHz DDR3, Asus GeForce GTX 1070
Acer Aspire One, ATOM N270 1,6GHz, 1,5Gt DDR2

Ubuntu 20.04.6 LTS
Asus P8P67, i5-2500K 3,3GHz(->4,6GHz),
8Gt 1600MHz DDR3, Gigabyte GeForce GTX970 G1 Gaming