Kirjoittaja Aihe: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia  (Luettu 3850 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« : 14.12.16 - klo:17.56 »

Ubuntu 14.04:n (64-bittinen) yläpalkin oikeaan reunaan ilmestyi punainen kolmio, jossa varoitus puuttuvista päivityksistä:

Failed to download repository information.

Details:
W:Failed to fetch http://dl.google.com/linux/chrome/deb/dists/stable/Release  Unable to find expected entry 'main/binary-i386/Packages' in Release file (Wrong sources.list entry or malformed file)
, E:Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

1)Olen pari päivää sitten asentanut Google Chrome-selaimen. Eikös tuo i386/Packages
viittaa 32-bittisiin juttuihin: Minulla kuitenkin 64-bittinen Ubuntu. Mitä ohjeeksi?

2)Päivityksissä yleensäkin, niin onko tarpeen ladata source codet myös? (Software Updaterin kohdassa Ubuntu software ja Other software). Minulla ne eivät olleet ruksattuna.

Lisäsin ne nyt vasta tuon ilmoituksen jälkeen, mutta jotain vailla näkyy vieläkimn olevan.

3)Entäpä Unsupported updates (trusty-backports) ?

Vain Prereleased updates (trusty-proposed) ja uudet Ubuntuversiot olen jättänyt
pois päivitystarpeista.

Vähän tuli monenlaista kysymystä, mutta toivotaan, että on tarpeeksi selkeätä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #2 : 14.12.16 - klo:18.23 »
Eli korjaus tällä komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo sed -i -e 's/deb http/deb [arch=amd64] http/' "/etc/apt/sources.list.d/google-chrome.list"
Tai kokeile poistaa tuo tiedosto (sudo rm /etc/apt/sources.list.d/google-chrome.list) ja lataa ja asenna Chrome uudelleen deb-paketista.


2)Päivityksissä yleensäkin, niin onko tarpeen ladata source codet myös? (Software Updaterin kohdassa Ubuntu software ja Other software). Minulla ne eivät olleet ruksattuna.

Lähdekoodipaketit eivät ole tarpeellisia ellet tee paketointeihin liittyvää kehitystyötä.


3)Entäpä Unsupported updates (trusty-backports) ?

Backports on OK. Proposed-lähdettä ei kannata ottaa käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 14.12.16 - klo:18.29 kirjoittanut nm »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #3 : 14.12.16 - klo:18.26 »
2)Päivityksissä yleensäkin, niin onko tarpeen ladata source codet myös? (Software Updaterin kohdassa Ubuntu software ja Other software). Minulla ne eivät olleet ruksattuna.

Niitä ei tarvita tavallisesti, vaan vain jos haluat hakea ja mahdollisesti kääntää noita paketteja lähdekoodista. Ts. jos et käytä apt-get source -komentoa, niin et tarvitse niitä. Itse jätän yleensä nuo pois, koska hidastavat turhaan pakettilähteiden virkistämistä silloin, kun niitä ei tarvita.

3)Entäpä Unsupported updates (trusty-backports) ?

Siellä on uudemmista versioista takaisinpäin sovitettuja paketteja. Jos et käytä niitä, niin et myöskään tarvitse tuota. Itse haen Debian-asennuksiin uudemman LibreOfficen tuolta, mutta (nykyään harvoissa) Ubuntu-asennuksissani en ole kaivannut.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #4 : 14.12.16 - klo:19.42 »
Asensin Chromen alkujaan vain sen takia, että sen avulla saa Maikkarin Katsomon toimimaan. Nyt näyttäisi Katsomo toimivan myös Firefoxilla ja Operallakin.
Vai onko niin, että Choromen mukana tuli jotain mikä auttaa myös muissa selaimissakin?

Koska en erityisesti ole Googlen ihailija enkä siis Chromenkaan, niin poistan sen mieluimmin kuin rupean sen kanssa temppuilemaan. Olisko poistoon oikea komento
"sudo apt-get remove Google-chrome" ?

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #5 : 14.12.16 - klo:20.21 »
sudo apt-get remove google-chrome-stable
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 835
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #6 : 14.12.16 - klo:23.19 »
Asensin Chromen alkujaan vain sen takia, että sen avulla saa Maikkarin Katsomon toimimaan. Nyt näyttäisi Katsomo toimivan myös Firefoxilla ja Operallakin.
Vai onko niin, että Choromen mukana tuli jotain mikä auttaa myös muissa selaimissakin?




Poistin Chromen ja samalla lakkasi Katsomokin näkymästä. Ei toimi Chromiumissa, Firefoxissa eikä Operassa.Typerät alkumainokset kyllä näkyvät, mutta itse asia ei enää näykään. Kiekko vaan pyörii eikä mitään tapahdu. Pienellä selauksella havaitsin, että millään ainakaan yksinkertaisella konstilla homma ei taida toistaiseksi toimiakaan. En halua mitään Silverlighteja enkä Google Chromeakaan asennella. Jos näin on, niin minun puolesta pitäkööt tunkkinsa!  >:(

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #7 : 14.12.16 - klo:23.42 »
Chromen mukana tulee Widevine CDM, jota Chromium, Opera ja nykyään nähtävästi myös Firefox osaavat käyttää. Se on suljettua koodia ja sitä levitetään Chromen mukana, joten käytännössä helpoin tapa saada se koneelleen on asentaa Chrome. Vaihtoehtoisesti voi toki latailla Chromen paketin ja kaivella kyseisen kirjaston sieltä, mutta sitten sitä pitää ylläpitää itse. Voi olla, että Ubuntun tapauksessa joku on paketoinut senkin erikseen.

Katsomo käyttää nykyään Silverlightin sijasta juurikin tuolla Widevinellä suojattua h264-videota HTML5 video -tagin avulla. Periaatteessa huomattavasti parempi ratkaisu, mutta vaatii edelleen pienen suljetun koodin ohjelman käyttämistä omalla koneella. Hyvää on kuitenkin se, että kyseinen ohjelma ajetaan hiekkalaatikossa eikä sillä ole pääsyä koko järjestelmään.

Muokkaus: Joo, en ole itse kokeillut Katsomoa Fx:llä, mutta Widevinen ovat kyllä siihenkin pultanneet, kun se on paljon suositumpi kuin tuo Adobe Primetime, jota alkujaan suunnittelivat. Tosin mainokset toimivat ilman suojauksiakin!
https://support.mozilla.org/fi/kb/enable-drm#w_supported-platforms
« Viimeksi muokattu: 14.12.16 - klo:23.58 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #8 : 14.12.16 - klo:23.50 »
Firefoxissa Katsomon ei kyllä pitäisi toimia millään muulla kuin Silverlightilla. Kuvakaappaus todisteeksi, jos on lähtenyt jollain muulla kikkailulla toimimaan.  :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #9 : 14.12.16 - klo:23.58 »
Firefoxissa Katsomon ei kyllä pitäisi toimia millään muulla kuin Silverlightilla. Kuvakaappaus todisteeksi, jos on lähtenyt jollain muulla kikkailulla toimimaan.  :)

Toimii! Piti vain vaihtaa User-Agent Chromeksi ja antaa ladata DRM-systeemit. Kuvakaappaus liitteenä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #10 : 15.12.16 - klo:00.35 »
Firefoxissa Katsomon ei kyllä pitäisi toimia millään muulla kuin Silverlightilla. Kuvakaappaus todisteeksi, jos on lähtenyt jollain muulla kikkailulla toimimaan.  :)

Toimii! Piti vain vaihtaa User-Agent Chromeksi ja antaa ladata DRM-systeemit. Kuvakaappaus liitteenä.

Jees. Testasin kyllä itsekin samaa, mutta taisi jäädä kiinni Ubuntu 14.04:n vanhasta libavcodecista. Nyt lähti toimimaan, kun pakotin Firefoxin hyväksymään sen.

Custom UserAgent String on muuten aika kiva lisäosa näihin virityksiin, kun siinä voi asettaa UA:n sivustokohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: 15.12.16 - klo:00.38 kirjoittanut nm »

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ubuntun päivityksen kummallisuuksia
« Vastaus #11 : 15.12.16 - klo:09.11 »
Kehitys kehittyy, kun Flash päivittyi ja Katsomo toimii ilman Silverlight-virityksiä.
On muuten tosi kökkö tuo Katsomon sivu: latautuu hitaasti ja on vielä hitaampi selata - ainakin verrattuna Areenaan.
Kun hakee jotain ohjelmaa (esim. Emmerdale), antaa hyvin vaivalloisesti tulevan version, josta toteaa, ettei se ole katsottavissa. Sitten nuo ilmoituksetkin ovat hitaita poistaa klikkaamalla.
Mutta hyvä, että toimii ja mainoksetkin poistuu, melkein kaikki ainakin.  ;)