Kirjoittaja Aihe: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.  (Luettu 4412 kertaa)

karimarkku66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Olen tuossa myymässä vanhempaa hyvin palvellutta läppäriäni ja kysyisin viisaammilta, kannattaako nykyisen upuntun päälle vetää puhdas asennus vai voiko jo olemassaolevan puhdistaa omista tiedoista.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #1 : 07.12.16 - klo:13.57 »
Minä olen aina tehnyt puhtaat asennukset ennen myyntiä - siinä nyt ei paljon tuntia enempää vierähdä ja sitten on ihan varma, että se on tyhjä ihan kaikesta. Olennaista on myös, että siellä on joku käyttöjärjestelmä, josta ostajaehdokas näkee, että se oikeasti toimii.


timo

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16341
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #2 : 07.12.16 - klo:13.58 »
Kannattaa pyyhkiä levy täysin tyhjäksi kirjoittamalla se täyteen nollaa tai satunnaislukuja, jotta kukaan ei pysty enää kaivamaan sieltä henkilökohtaista dataa. Onnistuu esimerkiksi dban-tikulla tai Ubuntun asennuslevyn kokeilutilassa dd:llä:

Koodia: [Valitse]
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4096
Tuon jälkeen voit asentaa Ubuntun tai muun käyttöjärjestelmän. Pelkkä puhdas asennus ei ole tässä suhteessa täysin turvallinen, koska se kirjoittaa levylle vain n. 6 gigaa tiedostoja ja muualle jää vanhaa dataa.


Lisää aiheesta: https://wiki.archlinux.org/index.php/Securely_wipe_disk
« Viimeksi muokattu: 07.12.16 - klo:14.01 kirjoittanut nm »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 704
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #3 : 07.12.16 - klo:14.08 »
Eikö kiintolevyn osioiden formaatin muuttaminen ntfs >--< ext4 :ksi merkitse tässä kysymyksessä sitten mitään? Olen luullut tuon "hävittävän" riittävästi aikaisempia tietoja.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 24.04.01 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16341
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #4 : 07.12.16 - klo:14.09 »
Eikö kiintolevyn osioiden formaatin muuttaminen ntfs >--< ext4 :ksi merkitse tässä kysymyksessä sitten mitään? Olen luullut tuon "hävittävän" riittävästi aikaisempia tietoja.

Ei riitä. Tiedostojärjestelmät ovat laiskoja (eli tehokkaita) ja kirjoittavat vanhan datan päälle vasta kun tilaa oikeasti tarvitaan uudelle datalle.

tikola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #5 : 07.12.16 - klo:14.14 »
Mutta tokihan puhtaasta asennuksesta levyn reunalle jääneiden tiedostojen kaivaminen vaatii viitseliäisyyttä ja osaamista, joten itse olen luottanyt tähän. Ehkä tuo nm:n vinkki päällekirjoituksesta kannattaa lisätä prosessiin. Eihän sekään iso vaiva ole, kun yhden komennon ajaa.


raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4233
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #6 : 07.12.16 - klo:14.16 »
Mutta tokihan puhtaasta asennuksesta levyn reunalle jääneiden tiedostojen kaivaminen vaatii viitseliäisyyttä ja osaamista, joten itse olen luottanyt tähän. Ehkä tuo nm:n vinkki päällekirjoituksesta kannattaa lisätä prosessiin. Eihän sekään iso vaiva ole, kun yhden komennon ajaa.

Riippuen levyn koosta komennon suoritus voi kestää useita tunteja, mutta tehtävä se silti on.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

karimarkku66

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #7 : 07.12.16 - klo:14.30 »
Kiitos vinkeistä,minulla on tuossa livetikku jo olemassa niin äkkiäkös sillä ajaa uuden käyttiksen. kone ei kylläkään ole ollut nettisurffailua ihmeemmässä käytössä,eli ole koskaan tallennettu mitään ns arkaluontoista...;)

Pääasiahan on,että mahdollinen ostaja toteaa toiminnan ja on tyytyväinen koneeseen,tuo on sen verta vanha ettei siitä ainakaan pelikonetta ota kukaan, mutta selailuun ja muuhun pätevä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16341
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #8 : 07.12.16 - klo:15.55 »
Kiitos vinkeistä,minulla on tuossa livetikku jo olemassa niin äkkiäkös sillä ajaa uuden käyttiksen. kone ei kylläkään ole ollut nettisurffailua ihmeemmässä käytössä,eli ole koskaan tallennettu mitään ns arkaluontoista...;)

Nettisurffailuhan on lähes arkaluontoisinta mitä tietokoneella tehdään. Mm. eri palveluiden kirjautumistunnukset ja salasanat jäävät sinne levylle. Nykyisin ne tosin tallennetaan pintapuolisesti salattuina, mutta pienellä hakkeroinnilla selaimen profiilin saa kyllä palautettua käyttökelpoiseen tilaan.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3008
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #9 : 07.12.16 - klo:16.55 »
Vinkki.

Kun ostat koneen, niin tee ensimmäiseksi kiintolevystä levykuva dd:llä ja pakkaa se gzip:llä, jotta kun luovut koneesta voit kirjoittaa tallennetun levykuvan koneeseen, jolloin uusi ostaja saa "uuden" tietokoneen, ja se vastaa tuota tyhjäksi kirjoittamista edellyttäen, ettet ole vaihtanut kiintolevyä koneessa.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2149
    • Profiili
Vs: Puhdas asennus vai nollaus myytävään läppäriin.
« Vastaus #10 : 07.12.16 - klo:18.47 »
Ehdottomasti tyhjäksi vaikka DBAN:ia käyttäen. Tämä on samalla sinulle turvaksi tällöin voit sanoa että tyhjäsit koneen DBAN käytten ja asensit käyttiksen uudestaan.

Tuonne jää aina jotakin tietoa joka voi olla jollekin toiselle hyödyksi.

Varoituksen sana : DBAN tyhjentää kaikki kovalevyt automaattisesti jotka liitetty koneeseen ohjelman käytön aikana. Siis KAIKKI.
« Viimeksi muokattu: 07.12.16 - klo:18.50 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään