Kirjoittaja Aihe: outo viesti että päivitysasennukselle ei olisi levytilaa riittävästi, vaikka..  (Luettu 11845 kertaa)

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Voisitko vääntää minulle rautalangasta miten saisin sen ylimääräisen turvallisesti poistettua?

Yleensä sanotaan, että kannattaa pitää yhtä tai kahta vanhaa versiota varoilla. Kernelit ei tilaa juurikaan vie, eli säästö on kyllä hyvin vähäinen.

Yksi tapa poistaa ylimääräisiä on käyttää Synapticsia. Jos, ja kun, tiedät ylimääräisten kernelien versionumeron, niin tee haku sillä. Esimerkiksi versio 6.1.0-15 on ylimääräinen, niin haku suoraan sillä tuo muutaman asiaan liittyvän tiedoston esille. Ne, joiden vasemmassa sarakkeessa on väritys, on asennettuja. Tyhjät merkinnät eivät ole. Valitse poistettavat, eli siis ensin mainitut, ja sen jälkeen valitset ylänappuloista Toteuta. Sillä lähtee.

Mutta varovaisesti kannattaa edetä ja oman valinnan mukaan jättää yksi tai kaksi vanhaa varoille.

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 789
    • Profiili
Synaptic:ssa (kuvassa) Ensin alempaa vasemmalta: Ryhmät, Ylhäältä vasemmalta: Ydin ja ytimen moduulit  ja oikealta valinta, klikkaamalla sarakkeessa T kirjainta valitut tulee ylös alkuun ja poisto klikkaamalla hiiren kakkosella valikko auki ja valitaan "Merkitse kokonaan poistettavaksi" ja sitten ylhäältä Toteuta.
Periaatteessa voisin poistaa itseltäni  tuon *5.15.0.73-* kun uudempiakin on automaattisesti lähtenyt mutten ole viitsinyt - lähtee automaattisesti tai on lähtemättä
« Viimeksi muokattu: 18.03.24 - klo:01.39 kirjoittanut LeHiX »
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Boot hakemistossasi on kaksi eri kernel-versiota: Linux-image-4.4.0-210 (vuodelta 2021) sekä Linux-image-4.15.0-213 (vuodelta 2023).
Poistamalla tarpeettoman saatat saada tilaa kernel-päivityksen toteuttamiseksi.

Hei, mahtavaa jos näin todellakin on. Olen vain itse ymmärtänyt että vähintään 2 pitäisi olla? Voisitko vääntää minulle rautalangasta miten saisin sen ylimääräisen turvallisesti poistettua? Kun nuo normikäskyt eivät sitä ole poistaneet..

Voit poistaa vanhemman 4.4.0-kernelin komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo apt purge linux-image-4.4.0-210-generic

Olin jo luopunut toivosta, ja todennut että en saa edes asennusmediaa dvd:lle mahtumaan. Muistitikun hankinkin jo, mutta näköjään ei onnistukaan sille levykuvan lataus noin vain.

Kirjoita asennuslevykuva tikulle joko Käynnistyslevyn luonti -ohjelmalla tai Levyt-ohjelmalla:
https://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_USB-tikulle

Tämä olisi hyvä tehdä ennen kuin yrität päivittää nykyistä järjestelmää. Jakeluversion päivityksissä on aina pieni riski, että jotain menee pahasti pieleen, ja silloin asennuslevyn livetilasta voi olla apua korjaustoimenpiteissä. Tai jos muu ei auta, voit asentaa Ubuntun kokonaan uudelleen.

Varmista myös, että asennustikku käynnistyy, ja tee varmuuskopiot ulkoiselle levylle kaikesta koneella olevasta tärkeästä datasta ennen päivitystä tai uudelleenasennusta.

« Viimeksi muokattu: 17.03.24 - klo:13.25 kirjoittanut nm »

Liinu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Suurkiitokset kaikille lisäneuvoja antaneille!  :-* Yritän ensin saada muistitikulle siis asennusmedian kaiken varalta ja yritän sitten tuota kernelin poistoa josko päivitystilaa vapautuisi ja se onnistuisi ilman koko uudelleen asennusta.