Kirjoittaja Aihe: deinstall/reinstall?  (Luettu 2099 kertaa)

eevah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
deinstall/reinstall?
« : 07.09.07 - klo:21.34 »
Aiempaan kysymysnippuuni kaipaisin vielä vastauksia. Paljon olen tosin asennuskokeilusta
oppinut, vähän liian myöhään. Ja näitä asioita ei todellakaan kerrota Ubuntu_tutuksi dokuissa,
vaikka se monella lailla hyvä onkin. Eli nyt haluaisin viisastuneena tehdä homman uudestaan
(erilainen osiointi, suomenkieliset panelit, jne...). En kuitenkaan uskalla vetää XPlla sen näkemää
52 gigan osioita sileäksi, koska ubuntun asennus on kaiketi ronkkinut buuttitietuetta, eikä mulla
ole XP:n asennusmediaa, jolla voisin sen ehjätä. Onko mitään hallittua tapaa uninstalloida
ubuntu-asennus? Jollei, mitä tapahtuu, jos annan asennuksen käynistyä uudelleen live-CDltä?
Voinko näin tehdä uudet määritykset?

Ja please, Ubuntu-oppaaseen selvitys eri tiedostojärjestelmistä ubuntun näkövinkkelistä, siis
mikä on native tiedostomuoto, mitä se osaa lukea ja mitä kirjoittaa. Samoin, mitä pitää huomioida
osionnissa. Esim. se, ettei XP ollenkaan näe ext3-osioita oli minulle yllätys. En vieläkään tiedä,
mitä tapahtuu, jos lähden PM:llä uudelleenjärjestelemään osioita, enkä ole innokas kokeilemaan..
 
Kiitti kaikista vinkeistä!

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: deinstall/reinstall?
« Vastaus #1 : 07.09.07 - klo:21.53 »
Lainaus
Ja please, Ubuntu-oppaaseen selvitys eri tiedostojärjestelmistä ubuntun näkövinkkelistä, siis
mikä on native tiedostomuoto, mitä se osaa lukea ja mitä kirjoittaa. Samoin, mitä pitää huomioida
osionnissa. Esim. se, ettei XP ollenkaan näe ext3-osioita oli minulle yllätys. En vieläkään tiedä,
mitä tapahtuu, jos lähden PM:llä uudelleenjärjestelemään osioita, enkä ole innokas kokeilemaan..
Windows tukee vain fat:ia ja ntfs:ää. Ubuntu tukee käytännössä kaikkia tiedostojärjestelmiä. PM:llä tarkoitat varmaan Partition Magicia? Se tukee myös kaikkia tiedostojärjestelmiä, eli voit osioida sillä osiot uudelleen ihan hyvin.
alias vililikku

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: deinstall/reinstall?
« Vastaus #2 : 07.09.07 - klo:22.06 »
En kuitenkaan uskalla vetää XPlla sen näkemää 52 gigan osioita sileäksi, koska ubuntun asennus on kaiketi ronkkinut buuttitietuetta, eikä mulla ole XP:n asennusmediaa, jolla voisin sen ehjätä. Onko mitään hallittua tapaa uninstalloida ubuntu-asennus? Jollei, mitä tapahtuu, jos annan asennuksen käynistyä uudelleen live-CDltä?
Voinko näin tehdä uudet määritykset?

Voit.

Jos vain asennat uudelleen, nyt viisaampana osioinnin suhteen, ei "vanhaa" Ubuntua tarvitse mitenkään poistaa. Asennuksessa valitse osioiden muokkaamisen itse ja poistat "vanhan" Ubuntun osiot ja luot tilalle uusia.



Ja please, Ubuntu-oppaaseen selvitys eri tiedostojärjestelmistä ubuntun näkövinkkelistä, siis
mikä on native tiedostomuoto, mitä se osaa lukea ja mitä kirjoittaa. Samoin, mitä pitää huomioida
osionnissa. Esim. se, ettei XP ollenkaan näe ext3-osioita oli minulle yllätys. En vieläkään tiedä,
mitä tapahtuu, jos lähden PM:llä uudelleenjärjestelemään osioita, enkä ole innokas kokeilemaan..
 
Kiitti kaikista vinkeistä!

Ei linuxeilla / Ubuntulla ole natiivitiedostojärjestelmää. Ellei sitten ext3:sta sellaiseksi lasketa, kun monet linuxit formatoivat osionsa sellaisiksi, ellei käyttäjä muuta valitse...

Tietääkseni XP:lle on olemassa ext3-tuki (read+write).


eevah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: deinstall/reinstall?
« Vastaus #3 : 07.09.07 - klo:22.29 »
hei ja kiitti vastauksista! Lähden asentamaan uudestaan.

Sillä, ettei XP näe ext3-osioita, tarkoitin, että sen mielestä kaikki ei-ntfs osio on yhtä alustamatonta ja
osioimatonta mötikkää. Kun mulla yhdessä koneessa oli Warp ja Win-2000, tunnistivat molemmat
toistensa natiiviosiot, vaikka luulivat niitä formatoimattomiksi ja odotin tämmöistä käytöstä tässäkin,
jolloin olisin voinut Xn antaa luoda itselleen lisätilaa varaamattomalta alueelta, No, nää on niitä
partitiotaulujen ihmeellisyyksiä!
 

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: deinstall/reinstall?
« Vastaus #4 : 07.09.07 - klo:22.31 »
Jos tarvii siirtää tietoa windowsiinkin päin, niin varmin tapa on luoda postilaatikoksi FAT-osio, sen molemmat tunnistavat ilman lisävirityksiä. ainoa rajoitus on 4:n gigatavun maksimi tiedostokoko ja joku katto osion maksimikoolla, jota en nyt muista. ;D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

eevah

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: deinstall/reinstall?
« Vastaus #5 : 08.09.07 - klo:23.22 »
Kiitos kaikista vastauksista! En voi käyttää paljoa aikaa koneitteni remppaamiseen, mutta yritän huomenna
saada asennuksen parempaan ojennukseen.

Tiedonsiirtoa varten en ajatellut tarttevani erillistä osiota, tieto siirtynee tarvittaessa ulkoisen kovalevyn tai
muistitikun kautta, molemmat kai FATtia ja ubuntu näyttää iloisesti kirjoittavan niille. Sensijaan haluaisin XP:lle
erillisen osion mahdollista sellaista softaa varten, jolle ei löydy Linux-versiota. Mulla on aina ollut koneissani
enemmän kuin yksi käyttis ja olen kokemuksesta oppinut asentamaan käyttispartitioon pelkän käyttiksen.
Muutenkin yritän minimoida Windowsin käyttöä, kun olen sille vähän allerginen.

Asennuksen ensiversiossa olin määrittänyt XP-osion perään ntfs-osion ja sen jälkeen 2 etx3-osiota ubuntulle.
Kun se kuitenkin kitisi, etten ole antanut sille swap-tilaa, kokeilin auttaisiko yhden partition määritys linux-swapiksi.
Siinä meni ntfs-partitio. En tajunnut sitä ongelmaksi, kun levyllä on vielä n. 30 gigaa tyhjää, ajattelin osioida sieltä
pätkän XPlle, mutta niinkuin kerroin, XP ei lainkaan tunnista nykyistä osiojakoa ja pelkään, ettei se ehkä osaa lukea
etx3-osioden "ohi", vaikka alustaisin sille ntfs-osion näitten perään. Onkohan asia näin? Siinä tapauksessa
joudun siirtamään nykyiset linux osiot ntfs-osion perään.

Linjajuttu saattaa myös vielä olla ongelma, mutta teen siitä eri säikeen, kun juttu alkaa karata kovin kauas otsikon aiheesta.