Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja Fat32-kansio  (Luettu 1892 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Ubuntu ja Fat32-kansio
« : 11.09.16 - klo:20.00 »
Tämä juttu liittyy kadonneen valokuvan metsästykseen muistikortilta. Tein siis niin typerän tempun, että menin tietokoneella poistamaan joitakin ottamiani kuvia muistikortilta kopioimatta ensin niitä koneelle. Siinä hävisi oudosti yksi ylimääräinen kuva tavalla jota en tajua. Tällaisessa tapauksessa, jos ei kortille kirjoiteta mitään, tiedoston pystyy palauttamaan. Ei voinut nyt palauttaa yhtään ainutta kuvaa. Ja kaiken lisäksi tuossa poistotapahtumassa kansion luontipäivä muuttui päiväksi, jona tiedostot menin poistamaan. Ubuntu siis kuitenkin kirjoitti kortille jotain tässä yhteydessä??. Lisäksi kuvia poistaessa tuli kysymys, että siirretäänkö roskakoriin. Sinne ne eivät kuitenkaan menneet. Kortilla on se .trash kansio, mutta se on tyhjä.

Koko tapahtuma oli omaa hölmöyttäni, mutta jotenkin suoraan sanoen pelottaa enää laittaa mitään siirrettävää mediaa koneeseen Ubuntun ollessa käytössä. Kokeilin samaa kuvien poistoa
Windowsin puolella. Käyttöjärjestelmätasolla kortilta poistetut kuvat  pystyi vaivatta palauttamaan, myös Photorecilla.


Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Fat32-kansio
« Vastaus #1 : 12.09.16 - klo:00.36 »
Vahinkoja sattuu. Itse siirrän kuvat aina muistikortilta tiedostonhallinnalla. Nautilus ei nyt ehkä paras, mutta hoitaa tehtävänsä.
Itse poistan kuvat muistikortilta vasta kun ne on siirretty koneelle ja varmistettu ulkoiselle levylle. Jos paljon kuvia
samassa kansiossa kameran toiminta hidastuu.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Fat32-kansio
« Vastaus #2 : 12.09.16 - klo:07.22 »
----
Itse poistan kuvat muistikortilta vasta kun ne on siirretty koneelle ja varmistettu ulkoiselle levylle. Jos paljon kuvia
samassa kansiossa kameran toiminta hidastuu.

Onko havaintoa mikä taso tuossa hakemistopolusa on se määräävin?

Muistaakseni vaimon kamera (joku Nikon) tekee kortille numeroituja alihakemistoja ilman tunnistettavaa logiikkaa.
Aiempi kamera, Canon, sille sai kerrottua että 'tee joka päivälle oma hakemisto'.

Olen "aina" käyttänyt komentoa mv kuvien(kin) siirtoon. Jossain pienessä mielessäni kuvittelin että ellei mene ehjänä perille niin alkuperäistä ei poisteta?


Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja Fat32-kansio
« Vastaus #3 : 12.09.16 - klo:17.59 »
----
Itse poistan kuvat muistikortilta vasta kun ne on siirretty koneelle ja varmistettu ulkoiselle levylle. Jos paljon kuvia
samassa kansiossa kameran toiminta hidastuu.

Onko havaintoa mikä taso tuossa hakemistopolusa on se määräävin?

Muistaakseni vaimon kamera (joku Nikon) tekee kortille numeroituja alihakemistoja ilman tunnistettavaa logiikkaa.
Aiempi kamera, Canon, sille sai kerrottua että 'tee joka päivälle oma hakemisto'.

Olen "aina" käyttänyt komentoa mv kuvien(kin) siirtoon. Jossain pienessä mielessäni kuvittelin että ellei mene ehjänä perille niin alkuperäistä ei poisteta?
Jokaisella omat tapansa. Nikon tekee alikansioita ja voi aloittaa numeroinninkin alusta. Hankaloittaa kuvien kopiointia.
Hankalimmassa tapauksessa kortilla voi olla saman nimisiäkin tiedostoja. Alihakemistoja tehdään koska fat-levyllä
tiedostot ovat listassa ja kun kuvia on paljon sen käsittely hidastuu. Iso muistikortti ja tuhansia kuvia ei välttämättä
hyvä idea. Joihinkin kameroihin saa kaksi muistikorttia. Toiseen voi tallentaa RAW versiot tai kopiot. Itse tykkään poistaa
kuvat kameralla tai formatoida kortin. Mutta vasta kun ne on kopioitu ja varmistettu. Itse nimeän kuvat uudestaan ihan
tiedostonhallinnalla. Nautilus on hieman alkeellinen ja sillä tekee helposti virheitä. Itse tarkistan vielä diff komennolla,
että kuvat on varmistettu oikein. Muistikortti kannattaa formatoida ajoittain. Varsinkin jos useampi kamera.