Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta  (Luettu 3978 kertaa)

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1275
  • Kubuntu
    • Profiili
Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« : 03.09.16 - klo:17.17 »
Kerron tässä kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta Samsung 850 EVO SSD-levylle. Latasin ensin iso-kuvan levylle (koko vähän yli 1,5 GB). Poltin sen DVD:lle. Asensin DVD:ltä SSD:lle siten, että se ottaa koko levytilan haltuunsa. Kun minulla ei ollut hyllyssä Kubuntu 16.04.1 asennus-DVD:tä, niin piti ensin asentaa 15.04 / 15.10 ja sillä polttaa se DVD.

Kun asennus oli valmis, kone ei bootannut vaan meni ruutu mustaksi. Sammutin virtanapista. Käynnistyi, mutta ikkunoista puuttui sulkemisnapit ja ikkunoita ei voinut viruttaa. Ja muuta pientä. Meni uudelleen asennukseksi ja muistin jo asennuksessa laittaa kieleksi suomi. Nyt asentui hyvin kun maltoin odottaa levylle kirjoituksia boottauksessa.

Sellainen outo juttu on, että jos asennuksesta tekee sen boottauksen ikkunasta valitsemalla, niin tuo levy alkoi antaa koko ajan jotain SEEK Erroria tms. Kun koneen sammutti ja käynnisti virtanapista, kone käynnistyi käyttöjärjestelmään ihan nätisti.

Asennuksessa esteettömyys-ikkunassa ja seuraavassakin ikkunassa (jossa puhuttiin moanista), oli osa teksteistä englannin kielellä.

Nyt kone toimii kutakuinkin haluammallani tavalla. Kohta asennan vanhan Sata-2 levyn rinnalle ja sen jälkeen alkaa säätäminen ja ohjelmien asennus. En siis kaipaa mitään apuja. Laitoin tämän vain tiedoksi.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4180
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #1 : 03.09.16 - klo:17.26 »
Sen verran kuitenkin vastaan että älä sammuta virtanapista vaan paina
Alt+SysRq pohjaan ja sitten hitaaaasti kirjain kerraltaan R E I S U B.

Tuo tekee hallitun uudelleenkäynnistyksen, ja toimii yleensä vaikka kone vaikkuttaisi olevan täysin jumissa.
Suora virtanapin painaminen saattaa rikkoa kiintolevyn yms epäihkua voi tapahtua.
SysRq -painike on monesti sama kuin Print Screen -painike.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

jampales

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #2 : 03.09.16 - klo:20.13 »
Mukavaa sormi näppäryyttä lauvantai-illan ratoksi. ;)

En ole itse koskaan käyttänyt ko. komentoa joten kai siinä kumminki kaks kättä riittää tuon toteuttamiseksi? ;)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #3 : 03.09.16 - klo:22.39 »
Mukavaa sormi näppäryyttä lauvantai-illan ratoksi. ;)

En ole itse koskaan käyttänyt ko. komentoa joten kai siinä kumminki kaks kättä riittää tuon toteuttamiseksi? ;)

Altin sijasta voi painaa AltGr-näppäintä ja SysRq:n voi päästää irti kun näppäilee kirjaimia. Lisävinkki: yhdistelmällä Alt+SysRq+välilyönti saa pikaohjeen noista komennoista virtuaalikonsoliin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #4 : 04.09.16 - klo:11.29 »
Usein Ctrl-Alt-F2 toimii ja sieltä voi komentaa shutdown -h now. En ole varma mikä KUbuntun graafinen kirjautumisohjelma on. KDM ei toimi enää uudessa plasmassa. Musta ruutu yleinen ongelma muissakin jakeluissa. Monissa jakeluissa uusi Plasma otettu käyttöön vaikka tietyissä kokoonpanoissa vielä ongelmia. Sddm vaatii sddm käyttäjän ja sen pitää olla video ryhmässä. Muuten tulee musta ruutu. Lightdm lienee turvallisempi vaihtoehto. Itse tykkään vielä KDE 4, mutta alkaa olla katoamassa. Itse käytin vielä kauan KDE3 kunnes siitä oli pakko luopua.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #5 : 04.09.16 - klo:17.15 »
Itse käytin vielä kauan KDE3 kunnes siitä oli pakko luopua.
Siirry Trinityn käyttäjäksi, niin saat tutun työpöytäympäristön jälleen käyttöön.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4180
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #6 : 04.09.16 - klo:17.33 »
En ole varma mikä KUbuntun graafinen kirjautumisohjelma on. KDM ei toimi enää uudessa plasmassa.
Mainitsemasi sddm se on.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #7 : 04.09.16 - klo:22.18 »
Itse käytin vielä kauan KDE3 kunnes siitä oli pakko luopua.
Siirry Trinityn käyttäjäksi, niin saat tutun työpöytäympäristön jälleen käyttöön.
Kas KDE3 vielä hengissä. Mahtaako siihen löytyä vielä mainio Amarok 1.4.
En tuosta soittimesta olisi halunnut luopua. Tosin Amarok 2 muistuttaa sitä
melko paljon.

juyli

  • Vieras
Vs: Kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta
« Vastaus #8 : 04.09.16 - klo:23.05 »
Kerron tässä kokemuksia Kubuntu 16.04.1 asentamisesta ...
Jos taas hieman pilkkua viilataan, ja puhutaan Kubuntun asentamisesta, liittyy viesti paremmin alueelle 'Vaihtoehtoiset Työpöytäympäristöt'
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?board=10.0
Näin ei turhaa sotkettaisi Ubuntu-asentamista (Unity) muihin varteenotettaviin Ubuntu-jakelun työpöytäversioiden asentamisiin.