Kirjoittaja Aihe: Voiko Calibrella tehdyn e-kirjan salata drm- tai jollain muulla (RATKAISTU)  (Luettu 3208 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Voiko Calibrella tehdyn e-kirjan salata drm- tai jollain muulla salaustekniikalla? Haluaisin tehdä e-kirjan halvemmalla kuin mitä kirjapainot tarjoavat. Se pitäisi kyllä laittaa myyntiin ja siksi tämä kysymys. Kyseessä on kirjoittamani teos, joka julkaistaan normaalina kirjana. Olen kokeillut Calibrea, mutta onko mahdollisesti olemassa myös muita vaihtoehtoja?
« Viimeksi muokattu: 10.10.17 - klo:18.06 kirjoittanut Pontus12 »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Mun täytyy tuohon itse sanoa, että en ikinä osta mitään drm:ttyä e-kirjaa. Kaikki ostamani teokset ovat sellaisista kaupoista jotka myyvät ilman drm:ää.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Itsekin kyllä suosittelisin harkitsemaan myyntiä ilman DRM-suojausta, vaikka siinä onkin huonotkin puolensa. Kuitenkin jos aiot tuon myydä suojattuna, niin mitä luultavimmin sitä pitäisi kysyä kaupasta, jossa aiot sen myydä. DRM-suojaukseen liittyvä palvelu kuitenkin hoidetaan heidän puoleltaan tai he ostavat sen palveluna joltain kolmannelta osapuolelta.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Voi niitä salata mutta salaus ja drm ohjelmien lisenssit voivat maksaa sen verran paljo ettei sitä kannata tehdä taloudellisella kannalta katsottuna. Tämä vaatii myös pääsemistä ketjuun kiinni ja siinä menettää todennäköisesti to oikeudet.

Eli ei kannata.  Kannattaa miettiä muita ansaintakeinoja kuin drm joka kirjojen tapauksessa on myös järkevämpää.

-- typo
« Viimeksi muokattu: 06.10.17 - klo:09.03 kirjoittanut matsukan »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kun on itse maksanut kaikki kulut, niin kyllä silloin toivoisi saavan myös jotain takaisin. Onko muita salauskeinoja kuin drm epub tai pdf tiedostoille? Haluaisin löytää ratkaisun, jolla pieni kustantamo voisi myydä niitä edullisemmin kuin drm-suojattuna.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16246
    • Profiili
Kun on itse maksanut kaikki kulut, niin kyllä silloin toivoisi saavan myös jotain takaisin. Onko muita salauskeinoja kuin drm epub tai pdf tiedostoille? Haluaisin löytää ratkaisun, jolla pieni kustantamo voisi myydä niitä edullisemmin kuin drm-suojattuna.

Eihän salaamattomuus tarkoita, ettet voisi myydä kirjaa ja saada siitä rahaa takaisin. Vai oletatko, että suuri osa kirjan potentiaalisista ostajista lataa sen mieluummin vertaisverkoista, ja että joku sen edes vaivautuu tarjoamaan torrenttina? Oppikirjoissa ehkä potentiaalinen riski, mutta muuten en tuota niin pelkäisi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Kiitos. Taidatte olla oikeassa.