Kirjoittaja Aihe: Lubuntu 16.04 asennuksen jälkeen käynnistäessä/bootatessa tulee musta ruutu  (Luettu 5322 kertaa)

shanahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Hei,

päivitin muutama päivä sitten vanhan HP-läppärini Lubuntun 14.04 LTS -> 16.04 LTS ja päivityksen jälkeen ilmeni seuraava ongelma:

Kun käynnistän läppärin (tai vaikka buuttaan), niin lopputulos on musta tyhjä ruutu ja mitään ei tapahdu.

Ongelma muistuttaa minusta hiukan ao. blogi-sivulla kuvattua probleemaa, paitsi että minun läppärini ei kysele tunnareita/salasanoja tmv ja voi olla että sen takia näyttö ei enää palaa tuohon kirjautumisnäkymäänkään (tää on tietty mun omaa arvailua).

http://blog.ubuntu-fi.org/2015/sisaankirjautumisen-jalkeen-nakyvan-mustan-ruudun-korjaaminen-ubuntu-14-04ssa/

Ajoin tietty tuossa ohjeessa mainitut komennot, mutta ne eivät auttaneet ongelmaani. Kun buuttaan koneen vikasietotilaan, niin saan jotenkin koneeni välillä käynnistettyä "normaalisti" (olen kyllä hiukan pihalla et mitä olen silloin tehnyt).

Osaisiko kukaan neuvoa missä vika ja ennen kaikkea voisiko tuon yrittää korjata jotenkin. Yritin kyllä lukea keskustelupalstalta olisiko muilla vastaavia ongelmia (en kait löytänyt mitään, terminologia saattaa olla toki aika hakusessa) ja tietty googlailla kans ja jotain saattoi löytyäkkin, mutta olen aika vihreä näiden asennusongelmien kanssa ja en oikein tiennyt mitä minun olisi pitänyt tehdä.

ps. Myös palautusohjeet vaikka tuohon hienosti pelittäneeseen edelliseen versioon  saattavat kiinnostaa jos homma ei muuten ratkea. Onko ns. puhdas asennus silloin ainoa vaihtoehto.



kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
ps. Myös palautusohjeet vaikka tuohon hienosti pelittäneeseen edelliseen versioon  saattavat kiinnostaa jos homma ei muuten ratkea. Onko ns. puhdas asennus silloin ainoa vaihtoehto.

Puhdas asennus on tedennäköisesti helpoin ratkaisu. Muista varmuuskopiot.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
paina mustassa ruudussa pari kertaa Ctrl-c tai jotakin näppäintä.

Samalla kokeile vaihtaa eri tty istuntoon vaihtamalla esim ctrl-f4:sta.

ja sitten 

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install -f
Todennäköisesti käyttiksen päivityksessä on tullut ongelma ja update ei ole mennyt loppuun.  Todennäköisesti se saadaan päivitettyä.
« Viimeksi muokattu: 03.08.16 - klo:15.03 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Itsellä kokemus on se että musta ruutu tulee silloin kun unohtaa ottaa suljetun ajurin pois käytöstä ennen isoja päivityksiä. Sen saa korjatuksi kun pääsee komentoriville ( ctrl-f4) ja poistaa suljetun ajurin asennuksen (esim. sudo apt-get purge nvidia*).

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Samalla kokeile vaihtaa eri tty istuntoon vaihtamalla esim ctrl-f4:sta.
Itsellä kokemus on se että musta ruutu tulee silloin kun unohtaa ottaa suljetun ajurin pois käytöstä ennen isoja päivityksiä. Sen saa korjatuksi kun pääsee komentoriville ( ctrl-f4) ja poistaa suljetun ajurin asennuksen (esim. sudo apt-get purge nvidia*).

Oikea pikanäppäin on Ctrl+Alt+F4 ja graafinen tila on yleensä Ctrl+Alt+F7
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

shanahan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Itsellä kokemus on se että musta ruutu tulee silloin kun unohtaa ottaa suljetun ajurin pois käytöstä ennen isoja päivityksiä. Sen saa korjatuksi kun pääsee komentoriville ( ctrl-f4) ja poistaa suljetun ajurin asennuksen (esim. sudo apt-get purge nvidia*).

Hei, kiitokset kaikille nopeista vastauksista!  :)

Vaikuttais siltä, että tuo AimoE:n "poistaa suljetun ajurin asennuksen"-ohje tais ratkaista tän mun HP:n käynnistysongelman. Kiitos vielä.  :)

ps. Minulla on vielä toinen vielä vanhempi kone jossa kanssa Lubuntu (14.04 LTS). En nyt tiedä kannattaako sen päivittäminen enää, mutta jotta joskus oppisin jotain niin kysyn että miten olisin voinut ottaa tuon "suljetun ajurin pois käytöstä ennen päivityksiä"!?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
ps. Minulla on vielä toinen vielä vanhempi kone jossa kanssa Lubuntu (14.04 LTS). En nyt tiedä kannattaako sen päivittäminen enää, mutta jotta joskus oppisin jotain niin kysyn että miten olisin voinut ottaa tuon "suljetun ajurin pois käytöstä ennen päivityksiä"!?

Samalla tavalla kuin olet ottanut sen käyttöön. en tiedä miten se tehdään Lubuntussa, joten joku muu voi tarkentaa. Tavallisess Ubuntussa avataan Järjestemäasetukset -> Ohjelmistot ja päivitykset ja sieltä välilehti Lisäajurit. Vanhoissa Ubuntussa Lisäajurit oli erillinen ohjelma, joka löytyi erikseen. Mutta en tosiaan tiedä miten Lubuntussa.

ReijoTapani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Jos sinulla on vanha kone ja toimiva Lubuntu 14.04 LTS, älä päivitä.
Siis jos haluat koneesi vielä toimivan.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Minulla on hyvin toimiva Lubuntu 14.04 64 bit.
Hirvittää  edessä oleva päivitys,jos haluan Lubuntulla jatkaa.
Otin jo kokemuksesta viisastuneena tiedostokopioita.

Muistan,kun aikoinaan päivitin  32 Bittisellä Dell koneellani Lubuntu 12.04 versioon 14.04.
Tuli sininen "kuolemanruutu".

Sama sininen kuolema tapahtui jokin aika sitten,kun yritin asentaa Kubuntu- ja openSUSE Plasmoja.

Tällä foorumilla minulle on vastattu näistä sinisistä ruuduista,että koneeni eivät ole riittäviä näille jakeluille.
Silti W10 Anniversary pelaa koko ajan näissä koneissani ja Ubuntu myös.